• Anonym

Mördarbakterie!!

Fick beskedet igår om att en i min familj drabbats av mördarbakterien.
    Har försökt hitta information om det på internet, men hittar mest bara artiklar om folk som dött av det.
    Är det någon som vet någon information om det eller har någon länk jag kan läsa?

Eftersom vi ska hålla det inom de närmaste, är jag anonym!

• Svar på tråden Mördarbakterie!!
  • Väntarochlängtar

Jag tror inte att det är så farligt som man trodde "förr i tiden"... Det är den sk "sjukhussjukan" som din familj har fått.. Ring till Infektion om du vill veta mer.. Jag ringde dit när mina pojkar var på neo och jag fick lämna ett prov för att se om jag hade fått "mördarbaktierien" och läkarna på "neo" tyckte att jag kunde hälsa på mina pojkar INNAN jag hade fått provsvaret... (Vilket jag inte gjorde.. )
    Jag ringde till Infektion på Östra sjukhuset och sjuksköterskan jag pratade med lugnade mig!

Så om det är samma "mördarbakterie" som vi pratar om så är det inte så farligt som man kan tro av namnet...

Hoppas att det ordnar sig!

• LinaEje

sjukhussjukan också kallad mrsa är resistent mot pencillin. Den är svår att bli av med. Mördarbakterien ar mycket mer aggresiv eftersom den "äter" av vävnaden och är svår stoppad många blir aputerade tex om de får ett sår på foten och det ända sättet att stoppa bakterien är att amputera men den är aggresiv och mycket mer allvarligare än sjukhussjukan. Det lykades jag leta upp på nätet

• LinaEje

Acinetobacter baumannii=mördarbakterie

Meticillinresistenta gula stafylokocker=sjukhussjukan mrsa
    fick inte med detta

• Väntarochlängtar

Ok den kanske är så "farlig" som Lina Eje säger- men den är kanske är mycket ovanlig?? Ring Infektion och prata med dem!

• Meline

Finns nog flera olika bakterier som kallas mördarbakterier...
    Vissa 'mördarbakterier' är Grupp A streptokocker, dvs samma bakterier som ger halsfluss och svinkoppor, som blivit resistenta och mer aggressiva,
    andra påstår att mördarbakterierna är MRSA, dvs stafylokocker,
    och tydligen är också Acinetobacter baumannii någon slags mördarbakterier... det är svårt att veta vilken det handlar om.
    Själv skulle jag gissa på någon av de två första, tror att de är vanligast eftersom jag aldrig överhuvudtaget har hört talas om den sista.

I vissa fall kan man ta till andra antibiotika än penicillin.

Tycker också att du ska höra med infektionsläkarna, de vet bäst vad det handlar om.

• Meli

Har ingen information, men det är en helt vanlig bakterie, typ halsfluss har jag för mig att det var, som blir farlig när den kommer in i blodomloppet.
    Vad jag förstår så går det över bara man får vård i tid...

Kramar

Svar på tråden Mördarbakterie!!