• Cruzan

Vilken undulat ska jag köpa?

Hej

Jag är i farten med att köpa en undulat. Min gamla har dött och det känns jättejobbigt. Jag undrar nu om någon kan säga vilket som kan vara bäst av engelsk undulat eller vanlig. Blir de vanliga undulaterna också lätt tama? Ibland tycker jag att de engelska är lite tråkiga och försoffade. Någon som har något råd att ge?

• Svar på tråden Vilken undulat ska jag köpa?
  • gealach

Jag har hört att undulater ska vara minst två för att trivas, men det kan ju i och för sig någon med bättre koll än jag svara på... Det gäller väl dessutom de flesta djur...

Vad gäller vanliga undulater så hade jag en sådan när jag var liten, och han var hur tam som helst, blev verkligen en del av familjen. Engelska undulater har jag ingen erfarenhet av, men vår lille Pelle var nästan som en människa ibland.

• frulan

Tror att man måste köpa minst två enligt djuraffärerna.

Har bara haft vanliga undulater (6 stycken) o alla har varit fantastiska och lättlärda. Saknar verkligen att ha pippi!!!

• Jonna74

Hej!
    Jag har 11 st av den "vanliga sortens" undulat, och jag tycker att de är supertrevliga små kamrater.
    De har en stor bur där de flyger omkring.
    Allra bäst trivs de om de har kompisar.
    Men om man vill ha en undulat riktigt tam så får man lägga ner mycket tid och då ska undulaten helst vara utan kompis. Då är du den enda vän som undulaten har så det gäller att du har tid för den.

Jag köpte först en ensam undulat, och de frågade inte i affären varför jag bara skulle ha en.
    Efter ca en månad så märkte jag att jag inte hade så mycket tid över för min kompis eftersom jag jobbar heltid, och han såg mest ledsen ut där han satt.
    Så han fick en kompis och efter ytterligare nån vecka fick han två kompisar till.

Sen fick min man för sig att vi skulle sätta in holk....ja, nu har vi 11 st.
    Så kan det gå....

Kramis Jonna

• frulan

Jonna74

Va härligt det låter!!! Usch, känner mer o mer hur jag saknar de små liven, men maken vill inte ha pippi... Så jag får mata o snacka med alla våra fåglar här ute i stället

• Belsebub

Hej,

Men..."Jonna74" kanske du har några handmatade små bebisar till salu snart åt "Cruzan"
    Enligt min erfarenhet med fåglar så är det ju att föredra att köpa de små liven från en privat uppfödare som lägger mycket kärlek på sina fåglar, istället för en stimmig zoo affär.

När det gäller den engelska sorten av undulat har jag även hört samma, och att de ska vara lite större och mer robust...men det är bara vad jag hört och läst.
    När mina sista undulater flyttade till "sista jaktmarken" så blev det nymfparakiter och nu är det kakadua, så kanske du tycker om något annat än undulat. Det finns mycket att välja på.
    Lycka till:)

Svar på tråden Vilken undulat ska jag köpa?