• Bettis

Magknip eller kolik?

Jag har en son på 3,5 vecka som skriker rätt så mycket på kvällarna (varje kväll) inte så länge i sträck men det är ett tag iallafall,sen somnar han bara.Vi har provat sempers magdroppar några dagar nu men märker ingen skillnad.Hur vet man om det är kolik?Kan man prova att köpa minifom eller måste man få det konstaterat av en läkare först att det är kolik?Tacksam för svar

• Svar på tråden Magknip eller kolik?
  • En glad tjej

Ni kan köpa Minifom men det är inte säkert det är kolik, många små har skrikperioder på kvällarna och det är övergående.

• Frontline

Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:

* Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning.
    * Barnet har ont i magen och drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken.
    * När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar smärtan för hunger. Här är det lätt att hamna i en ond cirkel eftersom barnet ofta får mer ont i magen om det äter för mycket.
    * Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader.

• bussiga bävern

Kan säga att du är inte ensam:) har en liten tjej som blir 4 v i morgon och har även hon magknip på kvällen in mot natten!

• Jiina

min dotter verkade ha magknip, hon skrek flera timmar på kvällarna. Jag funderade på om jag åt något hon inte tålde och km fram till att det enda jag fick i mig varje dag var mjölk. När jag slutade med det så blev hon mycket mer nöjd och hon skriker nästan ingenting längre. Kanske det är något du ska prova?

Svar på tråden Magknip eller kolik?