• Anonym (hussugen!)

Hur mycket kan jag få låna till hus?

Jag funderar på att köpa hus. Är ensamstående med en lön på ca 24 000:- (sen tillkommer ju underhåll 1273 och barnbidrag 1050). Hur mycket tror ni att jag kan få i lån? jag har ca 100 000 att sätta kontant (inkl. lagfart och ev. andra omkostnader).

Är så sugen på hus!

• Svar på tråden Hur mycket kan jag få låna till hus?
  • Carisma95

Framför allt; ring och boka tid med din bank! Ingen här på FL kan med säkerhets säga hur mycket du kan låna.

Är 24.000 efter eller innan skatt?

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym (hussugen!)

innan skatt... klart jag kan ringa till min bank med vad skulle man ha FL till om man inte fick spekulera?

• Carisma95

Som sagt: SPEKULATIONER.
    Men om jag då ska spekulera.. Så skulle jag gissa, efter att ha räknat med bara bottenlån (amorteringsfritt), drift samt att du ska klara av 3 % räntehöjning: Ca 700-800.000:-

• Anonym (hussugen!)

oj.. det blir inte mycket hus för dom pengarna... Får väl ta och hitta mig en karl då!

• Anonym

jag tjänar 24000. fick ett lånelöfte på 450000 om jag kunde lägga 80000 kontant.. Inga stora pengar, får inget hus för det.

• Carisma95
    Anonym (hussugen!) skrev 2008-09-29 16:46:25 följande:
    oj.. det blir inte mycket hus för dom pengarna... Får väl ta och hitta mig en karl då!
    Inte nödvändigtvis. Spara ihop mer till kontantinsats och försök få upp din lön.
  • Anonym (hussugen!)

Spara mer är inte så lätt som ensamstående (sparar redan minst 1500 varje månad till mig och min son). Än mindre få upp sin lön

• Anonym (hussugen!)

Är det inte så att banken vill man ska ha 10% i kontantinsats? Det borde ge mig ett lån på i alla fall 1 000 000...

• Tjoflöjt

Anonym (hussugen!) skrev 2008-09-29 19:40:13 följande:

Är det inte så att banken vill man ska ha 10% i kontantinsats? Det borde ge mig ett lån på i alla fall 1 000 000...
    Storleken på lånet bestäms inte efter hur stor kontantinsats man har utan efter hur mycket du tjänar och vilka övriga kostnader du har.
  • Anonym (ensam mamm)

Jag tjänar samma som du, men lite mer om jag skulle jobba heltid. Jag köpte ett hus för 1400 000 i vintras. Lånade 900 000, men jag har för mig att lånelöftet var på 1200 000 om jag hade behövt.

Men om 100 000 ska räcka till pantbrev och lagfart så blir det ju inte 100 000 i kontantinsats. Dom sakerna brukar man inte få låna till.

• Anonym (hussugen!)

Nä, det är sant. Lagfart och pantbrev kostar ju också... Kanske skulle försöka spara ihop så jag har iaf 150 000:- innan jag börjar se mig om efter hus.

Jag skulle också tjänat lite mer om jag jobbat heltid.

• Anonym (ensam mamm)

ja sen betalade jag 8000 för besiktning. Och så vill man ju ha lite pegar att måla om och fixa lite när man flyttar in oftast. Men det kan ju vara bra tid för dig att köpa hus snart nu när priserna börjat gå ner.

• Carisma95
    Anonym (hussugen!) skrev 2008-09-29 19:40:13 följande:
    Precis som Fiafria säger; hur mycket du har i kontantinsats har ingen betydelse för lånets storlek. Det baseras på din inkomst.
    Sen vill bankerna ofta att man ska ha MINST 10 % i insats.
    Anonym (ensam mamm) skrev 2008-09-29 21:07:54 följande:
    Jag tjänar samma som du, men lite mer om jag skulle jobba heltid. Jag köpte ett hus för 1400 000 i vintras. Lånade 900 000, men jag har för mig att lånelöftet var på 1200 000 om jag hade behövt.
    Tänk på att räntorna gått upp rätt mycket sen i vintras..! Så väldigt ändrade förutsättningar!
  • Anonym (ensam mamm)

Fast man räknar ju inte med dagens räntor, när man beräknar vad man har råd med. Man måste ju alltid räkna med en högre ränta.

• Nymne

Om du är sugen på hus ska du nog vänta ett år tills den riktiga rean kommit igång

• Carisma95
    Nymne skrev 2008-09-30 13:05:02 följande:
    Om du är sugen på hus ska du nog vänta ett år tills den riktiga rean kommit igång
    Men så då till att ha HELA summan, för alla banker kommer då ha gått i konkurs... Skojar bara..! (Hoppas jag)
  • Nymne

Nae, SBAB är ju fortfarande statligt

• Anonym (vill  oxå)

Finns det ingen sida man kan räkna på lån för skojs skull? Skulle oxå vilja se.. Vill oxå köpa hus..

Svar på tråden Hur mycket kan jag få låna till hus?