väntar i Kina kön skrev 2008-09-29 18:57:40 följande:
Har man ännu skrivit det på sin personliga sida så är det de som gäller tyvärr.
Oavsett vad man skriver på sin sida så är det köplagen som gäller. Man kan inte friskriva sig från detta, även om man försöker skapa sig ett eget regelverk. Man behöver inte ens skriva in detta på sidan, utan köplagen reglerar detta ändå.
Kommer försändelsen bort i posthanteringen så har du som privatperson inte ytterligare ansvar om det inte kan påtalas att du har brustit i skickadet av försändelsen. Ex brister såsom vid underfraknering, undermåligt emballage, ingen avsändare, så är du skyldig att ersätta även som privatperson. Och det kan du inte friskriva dig ifrån.
Har du emballerat för dåligt enligt postens bedömning ex och en vara går sönder så är du skyldig att ersätta om den går sönder.
Som köpare när en vara är trasig vid framkomst, visa emballering och packning för posten och få deras bedömning, och anser de att varan har undermåligt emballage, är felpackad etc, så är även privatperson skyldig att ersätta.
En företagare har ansvar även under frakt, där skiljer sig köplagen och konsumentlagen åt. (vid köp av företagare så är det ett starkare konsumentskydd på flera punkter).
Läs gärna på traderas hjälsida, där står det en del om hur man agerar och vilka rättigheter och skyldigheter man har vid en tvist. Ett PM gäller aldrig som auktionsvillkor förrästen, oavsett vad det står där.