• Izzo

Tvist på tradera

ahh, känner mig maktlös.

Har sålt en samma skivor på tradera och det har funkat hur bra som helt. Har fått in pengar av nästan alla o skickat iväg varorna.

Idag får jag ett arg mail av en köpare som ej fått sina varor. Han anklagar nu mig för att ljuga o hotar med att anmäla mig för bedrägeri.

Jag har kollat på mitt konto att han betalt o att paketet är iväg skickat. Jag kan ju inte stå för postens hantering.

Hur ska man gå tillväga nu?

• Svar på tråden Tvist på tradera
  • Pysen

Jag råkade ut för liknande sak för ca 1 år sedan...men det löste sig, han hade fått paketet för sent bara...

Och nu har jag löst problemet med att skicka ALLA paket med avi! Då ser jag vart paketet är och vem som hämtat ut det...

• Caranlachiel

Skicka honom en kopia på postkvittot, digitalt eller annat. Då ser han att du inte bluffar. Behåller du det är ju det bevis om han anmäler dig också.

Vecka 16 - and counting!
  • Izzo

jag har ju skickat det som vanlig brev så jag har inga kvitton.

• miss nöjd

Var tillmötesgående och ernbjud dig att betala tillbaka hälften kanske?

• Izzo

ja det är ju ett alternativ, det handlar ju bara om en summs på 127 kr

• Caranlachiel
    miss nöjd skrev 2008-09-29 16:32:29 följande:
    Var tillmötesgående och ernbjud dig att betala tillbaka hälften kanske?
    Du skrev ju att "Jag har kollat på mitt konto att han betalt o att paketet är iväg skickat" - lät som du på nåt sätt kunde kolla upp att paketet är skickat?
    Vecka 16 - and counting!
  • Izzo

Nä jag bara såg på mitt konto utdrag att han betalt o sen kan man markera på "min sida" på tradera att paketet mär iväg skickat.

Känns lite olustigt bara när jag vet att jag inte gjort nått fel

• väntar i Kina kön

Skriv in på din sida att du ej står för postens slarv och vill man vara helt säker så får man betala extra för rek.

• väntar i Kina kön

Jag skulle aldrig betala åt någon som är otrevlig. DU kan få ett negativ omdömme men du har chansen att förklara och då vet alla som kollar dina omdömmen att det är postens fel.

• väntar i Kina kön

SKulle han polisanmäla så kan jag bara säga lycka till för det lyckas han inte med eftersom paketet inte är skickat som rek. Har faktiskt polisanmält en som lurade mig iklusive 25 till på kort tid och det blev ingenting av det.

• Izzo

"väntar i Kina kön"

tack för ditt svar o stöd. Du har helt rätt.

Jag har skrivit på min sida att jag ej står för postens slarv al hantering. Ska stå på mig nu

• miss nöjd

Men skulle inte ni bli smått misstänksamma om detta hände er? Jag fick aldrig en vara jag väntade på från Tradera. Som tur var den killen väldigt juste och erbjöd mig en helt ny vara!

Ett dåligt omdömme kan störa mkt om han skriver usla saker om dig- tänk på det. Och tänk hur kul det är att betala för ngt man inte får...

• väntar i Kina kön

Tyvärr så är det inte säljarens fel om varan kommit bort på posten. Som köpare så får man betala extra för rek om man vill vara säker på att man får varan OM man inte vill chansa.

Har man ännu skrivit det på sin personliga sida så är det de som gäller tyvärr.

Visst kan man få ett negativt omdömme men man kan faktiskt komentera omdömmet.

Det finns tyvärr vissa som har som system att säga att varan har kommit bort ( en liten del). Har över 300 posetiva omdömmen och är reko.

Jag har ochså vunnit saker som aldrig har kommit fram och inte har jag någonsin fått pengar tillbaka och jag skulle aldrig ens komma på att fråga eftersom man chansar när man inte betalar för rek

Varför ska man bli misstänksam om man inte får en vara och tex om säljaren har massor av postetiva omdömmen. Har en säljare massor av neg då kan man bli misstänksam men inte annars

• Nidorina

Jag har sålt mycket på Tradera i några år och nästan aldrig har något verkligen kommit bort. Oftast är det pga att folk har glömt adressändra på T då de flyttat (men då kommer ju brevet tillbaka t mig förr el senare, jag anger alltid avsändare). Någon gång har det hänt att en köpare fått sin vara först efter 3 veckor och då kan man ju undra var den varit och valsat.
    Som säljare så måste jag erkänna att om jag får ett ilsket mail om bortkommen vara från någon med e-postadress iworshipthedevil@hotmail.com så är jag mindre benägen att skicka en ny, än om jag får ett trevligt mail från någon med tex en teliaadress... Jag har totalt över 8000 positiva och totalt 8 negativa och då är faktiskt alla de 8 totalt obefogade. Ett tex är från en som lämnade negativt en timme efter vunnen auktion med motiveringen "vägrar lösa en tvist". Vilken tvist? Auktionen hade ju bara precis hunnit gå ut...
    Info på personliga sidan gäller dock aldrig, du måste skriva det i själva auktionen för att det verkligen ska gälla.

• vänat
    Pysen skrev 2008-09-29 16:25:49 följande:
    Jag råkade ut för liknande sak för ca 1 år sedan...men det löste sig, han hade fått paketet för sent bara...Och nu har jag löst problemet med att skicka ALLA paket med avi! Då ser jag vart paketet är och vem som hämtat ut det...
    Hur funkar avi? och vad kostar avi??
  • Jomppelina

Du skall göra en reklammation på postens hemsida; som säljare.

Där anger du vilken dag det är skickat och varifrån. Även om det inte är paket eller rekommenderat så får du ett referensnummer, och om skivan -du måste ange innehåll i försändelsen vid reklammation- finns på ex avdelningen för obeställbara försändelser eller om den står hos utlämnare men avin har kommit bort så kommer den fram.

Jag har även vid något tillfälle ringt utlämningsstället hos köpare och där fått besked på att varan finns men inte är hämtad av mottagare.

De tre gånger jag har gjort reklammation har försändelsen kommit fram. En gång helt omedelbart, en gång inom två dagar och en gång tog det ungefär två veckor men försändelsen kom fram.
    Referensnumret skickar du till köpare som kan följa spåret på nätet.

Ena tillfället så tillade jag också att om posten kommer fram till att det har skett några oegentligheter under vägs så kommer jag självfallet att göra polisanmälan för vi konsumenter måste kunna vara trygga under postens hantering. Det var den försändelsen där köpare två dagar senare hörde av sig och sa att den hade kommit fram... Den gången misstänkte jag att köparen körde en "rövare". Eftersom jag är företagare så har jag ansvar under fraktens gång, vilket du som privatperson endast har om du ex har underfrankerat, använt undermåligt emballage eller inte skrivit avsändare.

• abnocto

Har det gått över en månad och de säger att de inte fått något paket har jag erbjudit pengarna tillbaka eller skickat samma vara igen. En fick faktiskt sitt paket efter 6 veckor men då fick han behålla det han fått istället.Sedan ska man vara noga med att skriva avsändare på alla brev, för hittar de inte mottagaren så får man tillbaka brevet.

• Tudde

Hur längesen är det auktionen gick ut då?

• Izzo

varan är skickad för 4 v sen.
    Han har ej hört av sig mer så vem vet paketet kansek kom frami mån och han skämms lite

• Jomppelina

väntar i Kina kön skrev 2008-09-29 18:57:40 följande:

Har man ännu skrivit det på sin personliga sida så är det de som gäller tyvärr.
    Oavsett vad man skriver på sin sida så är det köplagen som gäller. Man kan inte friskriva sig från detta, även om man försöker skapa sig ett eget regelverk. Man behöver inte ens skriva in detta på sidan, utan köplagen reglerar detta ändå.

Kommer försändelsen bort i posthanteringen så har du som privatperson inte ytterligare ansvar om det inte kan påtalas att du har brustit i skickadet av försändelsen. Ex brister såsom vid underfraknering, undermåligt emballage, ingen avsändare, så är du skyldig att ersätta även som privatperson. Och det kan du inte friskriva dig ifrån.
    Har du emballerat för dåligt enligt postens bedömning ex och en vara går sönder så är du skyldig att ersätta om den går sönder.

Som köpare när en vara är trasig vid framkomst, visa emballering och packning för posten och få deras bedömning, och anser de att varan har undermåligt emballage, är felpackad etc, så är även privatperson skyldig att ersätta.

En företagare har ansvar även under frakt, där skiljer sig köplagen och konsumentlagen åt. (vid köp av företagare så är det ett starkare konsumentskydd på flera punkter).

Läs gärna på traderas hjälsida, där står det en del om hur man agerar och vilka rättigheter och skyldigheter man har vid en tvist. Ett PM gäller aldrig som auktionsvillkor förrästen, oavsett vad det står där.
Svar på tråden Tvist på tradera