• tillit71

Köpa moped - får jag köra 55 km i timmen?

Jag funderar på att köpa en begagnad moped (3 år gammal tror jag den var) den heter Sym Jet 50 ej EU moped.
    Aldrig trimmad men ändå går den i 55 km/timmen, säljaren säger att det är det första scootern innan EU mopparna kom därför behövs inget kort på denna.
    Min fråga blir då, Är det lagligt att köra 55 med den?

Jag har körkort för bil men barnen mina har inga EU kort. Tänkte ha den som en 25 moppe...
    Men får jag som har körkort köra 55 och inte ungarna?

• Svar på tråden Köpa moped - får jag köra 55 km i timmen?
  • Solskensmor

Ja så tror jag det är...

• Nixx

Eh...Nej

En "gammal" moped ska gå i 30KM/H, en EU 45KM/H. Det spelar ingen roll om du har körkort, isåfall måste den vara reggad som lätt-mc och du ha mc-kort.

• tillit71

Tack, ja jag vet inte något om mopeder fastän man har körkort på bil
    Men frågan är också varför den går 55 fastän den inte är trimmad?

• God Is A Girl

ja bara 30..
    varför det går att köra snabbare? för att det är svårt att sälja en strypt moped. och jag har inte hört någon försäljare som stryper sina mopeder så dom kan gå mer än vad som är tillåtet, precis som det är med bilar också.. det finns väl inte en enda bil som bara går i 110 och inte mer?

• Nixx
    tillit71 skrev 2008-09-29 16:35:23 följande:
    Hmm man får alltså bara köra 30 med den?
    Tyvärr så är det värre än så, det räcker inte med att DU kör 30 med den. Den får inte kunna gå fortare än 30. Så oavsett om du åker 30 eller 55 räknas det som antingen olovlig körning (om du saknar mc-kort) eller motsvarigheten för att köra en ej godkänd mc på allmän väg.
  • Nixx

God Is A Girl skrev 2008-09-29 16:38:10 följande:

ja bara 30..varför det går att köra snabbare? för att det är svårt att sälja en strypt moped. och jag har inte hört någon försäljare som stryper sina mopeder så dom kan gå mer än vad som är tillåtet, precis som det är med bilar också.. det finns väl inte en enda bil som bara går i 110 och inte mer?
    Nu finns det ju ingen lag som effektbegränsar bilar, vilket det finns för mopeder och motorcyklar.
  • God Is A Girl

Nixx, Finns det det för mopeder? har jag faktiskt aldrig hört! bara att man inte får åka mer än 30..

• tillit71

Men han sa att den är tillåten som 55. Den är liksom aldrig trimmad så visst måste man kunna få köra med den utan något kort?

• tillit71

Så här står det i annonsen:

Pris: 6 500:-

Hej! Nu ska jag sälja min moppe,Ej Eu-moppe.
    De är en Sym jet 50cc som rullar väldigt bra!
    Har ganska nyligen byt vevaxel,kolv m,m
    Den har även varit inne på servis för lite små inställningar.
    Den har gått 1287mil men funkar som den vore ny ;D
    Följer med ett godkänt kättings lås från abus!

De som är nytt på moppen.
    *Vevaxel
    *Kolv
    *Tennplatta
    *Ramlager

• Nixx
    tillit71 skrev 2008-09-29 16:48:32 följande:
    Men han sa att den är tillåten som 55. Den är liksom aldrig trimmad så visst måste man kunna få köra med den utan något kort?
    Självklart får du det om säljaren säger det... Kom igen nu...
Svar på tråden Köpa moped - får jag köra 55 km i timmen?