• SilentStar

Vad kostar ett tidigt ultraljud?

Jag är i slutet av vecka 10 och kommer inte få nåt UL förrän tidigast vecka 18 då det är rutin här i Lund.

Jag är så himla rädd att något ska vara fel inne i magen, kanske att barnet är dött eller att där helt enkelt inte är nåt där inne

En på min sambos jobb sa att han och hans sambo gått på ett vul där de betalat 200 kr, antar att detta måste ha varit på KK isåfall. Kan man göra detta i Lund också eller måste det vara privat? Då kostar det nämligen 1000 kr :-/

Vet inte varför jag är så orolig, men detta är mitt första barn och jag kan inte låta bli att tänka att allt ska gå åt skogen

• Svar på tråden Vad kostar ett tidigt ultraljud?
  • Caranlachiel

Ofta kan du gå till din vanliga gynekolog, då kostar det inte mer än ett vanligt gyn-besök.

Vecka 16 - and counting!
  • SilentStar

Min barnmorska utför inga vul/ul, tror inte ens de har den utrustningen...:-S

Kollade även på Citykliniken och de gjorde sådant, men det stod inget på deras hemsida...kanske man ska ringa till KK och höra? Eller dom kanske bara gör vul/ul om det är någon fara för barnet, tex smärtor i livmodern?

Caranlachiel skrev 2008-09-29 16:50:55 följande:
    Ofta kan du gå till din vanliga gynekolog, då kostar det inte mer än ett vanligt gyn-besök.
  • kaffekatten

ring och fråga! ring alla kliniker i teleboken! Det kan inte bli mer än nej och då kan du alltid höra med nästa. Eller Malmö kanske?

• decemberbabe

man måste göra privat och då är det ju upp till dem vad det kostar. en kompis till mig gjorde ett och betalade 950 kr för det. hon hade ett missfall bakom sig och var extra orolig pga det och tyckte att det var värt det.

tänk dock på att sannolikheten för att det går bra är större än att det inte gör det, och även om något är fel så kan du inte göra något för att påverka. det är normalt att man är nervös över att nåt är fel, jag kunde inte heller slappna av förrän ultraljudet i v 18 var över, men allt såg bra ut och nu är jag i v 32 :) så det bästa vore ju om du kunde koppla bort din oro och försöka njuta av graviditeten ändå..

Även om allt ser bra ut i v 11 så kan man ju få missfall även efter, om man nu ska vara lite krass, så ett ultraljud lindrar ju bara oron för stunden...

• Caterinek

Jag har gjort ett privat tidigt ultrljud i Malmö på www.emmaultraljudsklinik.se
    Kostar dock ca 1000:- men vi tyckte det var värt de...
    MAn får bilder och en dvd på allt...mycket trevlig personal

• Livet30

260 kr betalade jag för ett Vul i på läkarhuset vid odenplan i Stockholm.

• Muminmamma84

Jag gjorde ett vul i vecka 7, kostade 700. Det var en privat mottagning.

• anbih

Ett privat "tidigt" ultraljud hos My Doctor i Umeå kostar 750 kr.

• anbih

Förlåt, 700 kronor ska det vara!

• Glenni

Vi gjorde på en privat mottagning, kostade 200 kr och ingick i högkostnadsskyddet.

• Ankissen

På gynmottagningen på sjukhuset här kostar det 250:-.

Mamma till världens sötaste Elliot
Svar på tråden Vad kostar ett tidigt ultraljud?