• jdsr79

Det skär ner mot underlivet!

Hej.

Gravid i v 38. Har nu känt något konstigt för tredje dagen i rad i kroppen. Det känns som om mågot väldigt vasst inne i kroppen vrider om o trycks nedåt mot underlivet, inte alls långt därifrån.

Jag trodde först att det hade något samband med att jag rört mej mkt, som jag gjort första dagen. Men igår kom det efter en vädigt lugn dag som mestadels tillbringades på soffan..
    Idag har jag känt det under en promenad med vovvarna (dom var lite för pigga o dragiga i början av prom). Jag har tidigare brukat få sammandragningar under promenaderna om jag inte tar det lugnt, men det verkar ha bytts ut mot detta.
    Som jag skrev tidigare så är jag inte säker på att det kommer vid rörelse, men det är svårt att säga eftersom jag försökt att ta det så lugnt hela dagarna.

Detta kommer när jag står o ibland när jag sitter. Står jag upp kan det kännas från att det skär/ilar obehagligt i några sekunder och sen går över, till att det kan skära jättemkt så att jag nästan måste ner på huk för att det ska gå över. Det kan komma väldigt plötsligt.

Oftast håller det på ca 1 timme. Kommer - går, kommer - går osv. Med lite olika intervaller.. Om jag lägger mej ner stannar det av.

Det känns alltså inte som vanliga sammandragningar, att hela magen blir spänd. Inte heller som jag läst m förvärkar, det klassiska "mensvärken" som strålar ut i ryggen.. Utan det ILAR/SKÄR nedåt. Tror faktiskt när jag tänker efter att bebis är vaken när detta händer.. Men jag vet inte.. Kanske inte varje gång..

Är det någon som känner igen dessa symptom??

Har inte hittat något om nån som känner nåt liknande.

• Svar på tråden Det skär ner mot underlivet!
  • Imox

har bebisen fixerat sig?
    när min grabb gjorde det kändes det som att få en kniv mitt i blygbenet..
    och tryck neråt så det känns som man skulle delas i två...

• Väduren06

Så kändes det för mig också när bebis var på väg att fixeras,som knivar skar i underlivet ungefär. Ibland hade man väldigt svårt o gå..

• Marika79

Hejsan !
    Detta känner jag också, precis så som du besikriver det ?
    Vet ej om det är sammandragningar men som de har skrivit ovan, kanske barnet fixerar sig....det jag har lagt märke till är att barnet brukar leva om under före, under tiden eller efter jag får detta.

Ibland känns det mer ont, ibland mindre. (Är i vecka 34).
    Ska till barnmoskan imorgon och höra vad hon säger om detta. Jag kan återkomma till dig i detta inlägget under morgondagen.

• Zette

Jag har samma känsla. Känns nästan som att den lilla försöker bryta sig ut. Det ilar som bara den ner i tappen och trycker.
    Jobbigt nog så är jag bara i V25. Men vet att min tapp är avkortad och jag hade samma "problem" i tidigare graviditeter.
    Sist började den känslan komma senare och mycket närmare förlossningen.

• DorisDaisy

Har haft samma känsla, fast när jag legat ner... Troligen bebisen som borrade ner sig i bäckenet. Obehgaligt.

• Frezalo

Vet vad du menar. Känns nästan som att nån sticker en med en kniv i underlivet, uppåt måt livmodern. Jag har samma känsla (men är dock bara i 24:e veckan) och tror att det beror på att bebisen rör sig så det irriterar livmodermunnen, som är väldigt känslig under grav och särskilt mot slutet. Är iaf helt normalt, för jag har haft så varenda gång.

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • jdsr79

Tack för alla svar!
    Nu när jag fått lite uppslag på vad det kan röra sig om så har jag gått in och läst mer om när barnet är på väg att fixera sig. Jag känner igen många av de symptom som kan uppvisa sig då.

Skönt också att detta inte verkar vara något ovanligt eller farligt.

Tack igen!

• Väduren06

Vet att jag haft lite annorlunda känsla tidigare i graviditeterna, då är det bebisens huvud som kommer åt nerver som gör att det gör ont.
    Nu i slutet är det iallafall när bebisen håller på o lägga sig till rätta o tills slut fixeras som gör att det gör ont, det skär som knivar, känner igen känslan, min tredje graviditet nu

• Viktorsmamma

denna tråd var bra, ja har funderat nu i ett par veckor vad den känslan är ( 37+2 nu) men då är det ju fixeringen min lille la sig fixerad redan i v. 32.. så därför jag känt det ett tag då.!

tackar så mycket

• N a n n A

Jag har också den där känslan då och då. Jätte jobbigt om man är ute och går när det börjar. känns som en kniv hugger i underlivet inte alls skönt. Någon som har tips mot detta eller vet något som minskar smärtan?

Svar på tråden Det skär ner mot underlivet!