• mamma är bäst

Hur stor buffert BÖR man han?

Funderade på hur stor buffert man bör ha. Säkerligen olika beroende på person och situation.

I mitt fall:
    - Ensamstående med två barn
    - Hyresradhus
    - Hyfsat ny bil
    - Tjänar ca 25000 kr innan skatt (+barnbidrag och underhåll)

1. Hur mycket har ni, eller vill ha, i buffert?
    2. Hur mycket tycker ni det är rimligt att jag bör ha på reservkontot?

• Svar på tråden Hur stor buffert BÖR man han?
  • Anonym

Jag har hört att man ska ha en månadslön (eller det man brukar få ihop under en månad med lön, barnbidrag etc) som buffert. Minst iaf.

• Pikku Enkeli

1. Just nu har vi inte så mycket för vi använde det till renovering, men runt 25'000kr vill jag ha igen så fort det går, men helst vill jag ha ca 50'000kr. Bor i villa.

2. Vet inte... 10'000kr minst...

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Anonym

Allra helst skulle jag vilja ha en årslön, men det skulle ju vara lite av en utopi eftersom det skulle innebära lite över 400.000 och så duktig är jag inte på att spara. Plus att det är svårt att motivera att betala ränta på ett 3-miljoners lån om man har så mycket på banken...

Bor i ett 40-tals hus och känner att jag vill ha mellan 50 och 100.000 lättillgängligt på banken för att slippa låna till oförutsedda utgifter på hus och/eller bil. Vi sätter in 96.000 kr om året på vårt husbuffertkonto och vid varje årsskifte halverar vi summan vi har där (en del kan ju ha försvunnit på reparationer under året) och amorterar på vårt lån.

Att minska lånet blir ju också en typ av buffert...

• Spegellandet

Jag skulle nog säga tre månadslöner, men det kan ju ta sin lilla tid att bygga upp, beroende på alla kringfaktorer.

Tre månader baserar jag på:

* Ifall jag säger upp mig själv har jag 45 arbetsdagars karens hos a-kassan. Det är drygt två månader. Visst kan man få löneutbetalningar och pengar för inarbetad semester/övertid under den tiden, men det vet man ju inte. Man kan få gå på dagen under vissa förhållanden.
    * För ett par veckor sedan kunde man läsa att a-kassan tar en månad på sig att handlägga ens ärende.
    * Man får a-kassa i efterhand, inte förskottslön som ajg har nu.

• Anonym

1. Vi försöker bygga upp en buffert, men efter flera skador på huset är den i princip obefintlig. Skulle vilja ha ca 100 000 på kontot varav ca 50' för oförutsedda utgifter och skador och 50' för mer planerade renoveringar, möbelköp, bilköp m.m.
    2. Jag skulle nog ha runt 20-25' om det gick. Lustigt med denna fråga, vi pratade häromdagen om Anne Wibble, som i egenskap av finansminister på 90-talet hävde ur sig att varje svensk borde ha en årslön på sparkontot - vilket man får säga var en stor groda. Vilken vanlig svensk har möjlighet att spara ihop så mycket pengar?

• allakantralla

Hej

Dum fråga kanske men: vad är skillnaden mellan en buffert och pengar på reservkonto?

Kan tyvärr inte svara på din fråga eftersom du har hus, och jag har ingen aning om hur mycket sånt kan kosta om man behöver ehh... lägga nytt tak? fixa oljepannan? herregud, jag har verkligen ingen koll...

• mamma är bäst

Slarvigt uttryckt av mig, buffert och reservkonto är ju samma sak...

Jag har ett hyresradhus, egentligen samma sak som en hyreslägenhet, förutom att jag betalar uppvärmning och varmvatten själv. Om något går sönder ringer jag hyresvärden...

• Söderböna

Det är ju så olika! I din situation skulle jag tycka att 3 månadslöner vore en väldigt bra buffert.

För mig som egenföretagare är det otroligt viktigt att ha en STOR buffert. Det kan hända så mycket som gör att intäkterna går ner under en period. Det kan ju vara så att det är något som gör att det inte går att fakturera ett stort uppdrag på någon månad.

Jag tycker att Anne Wibble hade rätt - det vore väl fantastiskt bra om alla hade en årslön på banken. Det var ju det hon sa. Sedan är det ju en annan sak att det är oerhört svårt för många att ha det.

• allakantralla

Slarvigt läst av mig, missade att det var hyres. Tack för svaren!

3 månadslöner tänker jag är idealet (eler nja, en miljon, men låt oss vara realistiska). Av samma anledningar som Spegellandet anger. Själv har jag det INTE så. Än.

• Snö80

När jag var på rådgivning så sa de två månadslöner bör var och en ha som buffert.

Svar på tråden Hur stor buffert BÖR man han?