• Enna

Finns det någon som tecknar fast elprisavtal 3 år för 133.88 öre per kwh??

Måste teckna nytt avtal innan 30 sept. Vi har ganska hög förbrukning (villa).

Funderar om man ska teckna tre år eftersom ½ år som vi hittills haft kostar totalt 155 öre per kwh nu. Känns dyrt att betala det under vinterhalvåret. 
    1 år vill vi inte teckna ( 146 öre/kwh) eftersom avtalet då löper ut nästa höst och det är väl ingen bra tid att teckan om avtalet på hösten när priserna förmodligen stiger igen?

Vi skulle nästan tjäna på att betala omteckningsrätt 595 kr om vi ser att priserna går ner till sommaren.
    Vi har aldrig haft koll på hur elpriserna ligger tex maj, juni, juli eftersom vi alltid tecknat våra avtal mars och september ungefär... Dåligt, jag vet.

Men visst borde vi kunna teckna 3 år NU, (eftersom det är Vattenfalls bästa pris) även om vi har planer på att teckna om avtalet till våren?

Om man t ex förbrukar 4000 kwh/månad vinterhalvåret blir det 6200 kr med 155 öre per kwh.
    Med 133 öre per kwh blir samma förbrukning 5320 kr. Ganska stor skillnad, ca 900 kr/månad!!!!

Hjälp! Sista dagen att teckna imorgon, tips någon???

Och vet någon om man kan välja något annat än vattenfall när man bor i Norrbottens inland??

• Svar på tråden Finns det någon som tecknar fast elprisavtal 3 år för 133.88 öre per kwh??
  • Enna

Hm, kan man välja oavsett var i landet man bor..?
    Kanske blir extra avgifter pålagda efter vägen..

Det är hutlösa priser men samtidigt är vintern i Norrbotten kalloch lång och tänk om elpriset höjs mycket över 155 öre, vet inte hur man ska klara livhanken då..

• Enna
    musli skrev 2008-09-29 22:40:52 följande:
    Aldrig i hela livet!!! Jag binder mig INTE till så hutlösa priser!!! Kör rörligt tills priserna dippar neråt nästa gång....
    men gör de det då? Går neråt? Det vet man förstås inte men tänk om de är ännu dyrare framåt vår/sommar... Eller om det bara skiljer ett öre då hade man kanske tjänat på teckna avtalet.
  • PetterL
    Enna skrev 2008-09-29 23:01:52 följande:
    Hm, kan man välja oavsett var i landet man bor..?Kanske blir extra avgifter pålagda efter vägen.
    Dags att läsa på lite om ni förbrukar så mycket. Det finns nog stora pengar att spara för er. Det står er fritt att välja vilken elleverantör ni vill. Däremot kan ni inte välja elnätsföretag. Läs mer på www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskollen/Att-vara-elkund/.
  • musli

Kommer köra rörligt till priserna går ner igen och en sak är säker, om det blir snörikt i vinter så kommer priserna att sjunka på el till våren.
    Men det de flesta inte vet är att vi i Sverige blir duktigt blåsta av el-företagen... Ta i vintras till exempel... Snön kom tidigt och låg länge och vi hade mer snö än på ett bra tag före det... När snön smälte och isen gick så fylldes vatten-reservoarerna på till bristnings-gränser. Det el-företagen gör då är att de säljer massor av ström till Norge (t.ex.) och sen dumpar de vattenmassorna rakt ut i älvar och forsar utan att dra nytta av dem så de sen kan höja el-priset lagom tills det blir kallare ute...

Funderar skarpt på sol-paneler (har ett helt lagårdstak vi kan täcka i söder-läge) samt vattenkraft i mindre skala från ån och kanske dra nytta av vinden här uppe på berget på något vis... Vi får se...

• lillinas

ja det var saftigt pris! helt sjukt!

• Linnea84a

jag band för 2 veckor sen i 3 år med vattenfall, slutade på 116 öre

• Enna
    PetterL skrev 2008-09-30 07:12:34 följande:
    Dags att läsa på lite om ni förbrukar så mycket. Det finns nog stora pengar att spara för er. Det står er fritt att välja vilken elleverantör ni vill. Däremot kan ni inte välja elnätsföretag. Läs mer på www.energimarknadsinspektionen.se/elpriskolle.../.
    Har läst lite nu

Om man byter till t ex Storuman energi AB så betalar man alltså förbrukningen till dem men alla elnätsavgifter till Vattenfall?
    Eller betalar man något mer till Storuman än den faktiska förbrukningen?

Måste teckna avtal idag med vatenfall för att inte få 1 års fast pris utan bytesrätt , men tror vi får ta rörligt pris nu då ett tag tills vi valt elleverantör.
  • PetterL

Du betalar inget mer än den faktiska förbrukningen till Storuman Energi. Många andra elföretag tar dock en årsavgift.

• sydneygirl

Jag bytte precis till Skellefteå Kraft. Hade Eon tidigare.

Eon har spotpris plus 3,5 öre/kWh. Och en årsavgift på 345 kr (nåt sånt iaf).

Skellefteå Kraft har spotpris plus 2 öre/Kwh och ingen årsavgift.

Blir nog 5 - 600 kronor billigare med vår nya elleverantör. Och att byta är skitenkelt! Bara att ringa gamla och säga upp och sen nya och teckna avtal.

(Många leverantörer har dessutom nu att man får tre månaders prova-på-pris, dvs. inget påslag på spotpriset under denna tid.)

• Enna

men vårt avtal löper ut 14 nov såg jag igår, det var dock sista dagen igår att teckna om för att slippa bli bunden utan bytesrätt ytterligare ett år.

vi funderar på storuman energi efter ha jämfört priser, ett fast avtal ett år kostar ca 107 öre per kwh. MEN vi kan ju inte teckna något avtal med dem innan vattenfalls avtal går ut 14 nov och DÅ har säkert alla elpriser även storuman stigit!! attan

• PetterL

Jag gick in på Storuman energis hemsida och tittade. Om du går in på "Avtal Online" (under bilden på vd:n på vänster sida) kan du teckna avtal där du väljer datum för avtalsstart, t.ex. 1/12. Du kan alltså redan nu teckna avtal med ett bestämt pris men senare avtalsstart. Om du har fler funderingar går det ju bra att ringa deras kundtjänst. Jag såg förresten att de visserligen inte har någon årsavgift, men väl en uppläggningsavgift på 125 kr.

• Enna
    PetterL skrev 2008-10-01 14:59:55 följande:
    Jag gick in på Storuman energis hemsida och tittade. Om du går in på "Avtal Online" (under bilden på vd:n på vänster sida) kan du teckna avtal där du väljer datum för avtalsstart, t.ex. 1/12. Du kan alltså redan nu teckna avtal med ett bestämt pris men senare avtalsstart. Om du har fler funderingar går det ju bra att ringa deras kundtjänst. Jag såg förresten att de visserligen inte har någon årsavgift, men väl en uppläggningsavgift på 125 kr.

Tack för engagemanget

Ja, nu undrar jag mest om man kan teckna ett avtal för 107 öreäven om det ska gälla senare. Har sagt upp vattenfall och de trodde att vi borde kunna få avtalet uppsagt 1/11 ist för 14/11. Då kan vi teckna storuman fr 1 nov..

Skaväl ringa dit o höra lite mer.

125 kr är inte någon stor summa är väl en engångsavgift.

• PetterL
    Enna skrev 2008-10-02 15:48:27 följande:
    Tack för engagemanget
    Ja, nu undrar jag mest om man kan teckna ett avtal för 107 öreäven om det ska gälla senare. Har sagt upp vattenfall och de trodde att vi borde kunna få avtalet uppsagt 1/11 ist för 14/11. Då kan vi teckna storuman fr 1 nov..
    Skaväl ringa dit o höra lite mer.
    125 kr är inte någon stor summa är väl en engångsavgift.
    Välj det datum du vill att avtalet ska börja i rullgardinsmenyn och priserna uppdateras automatiskt.
Svar på tråden Finns det någon som tecknar fast elprisavtal 3 år för 133.88 öre per kwh??