Fästing på katten!! Hjälp
Min kisse kom in i Morse med en fästing på huvudet, nu är jag orolig att kanske inte fick med skallen på fästingen när jag tog bort den!! Är det farligt nån som vet?
Min kisse kom in i Morse med en fästing på huvudet, nu är jag orolig att kanske inte fick med skallen på fästingen när jag tog bort den!! Är det farligt nån som vet?
Det är inte bra att huvudet blir kvar... vet inte hur farligt det är. Det beror på om fästingen var smittad eller ej typ... och vad sannolikheten för att fästingen var smittad det veta jag ej...
ta en pinsett och se om du kan få bort huvudet, tror inte att det är så farligt. Huvudet kommer trilla av sen endå.. men inte så trevligt att få det i sängen eller liknande.
Det är inte ofta som fästingarna är smittade. Håll koll på området, blir det rött och irriterat så ring veterinären. Det är alltså oftast inte farligt. Hurdan fästingplockare har du? Det finns en som ser ut som en penna med en liten ögla man drar åt, den är jättebra och man får med hela fästingen. Finns på apoteket.
Jag hade tyvärr bara en vanlig pincett, här uppe i norrland är dom inte så vanliga så det va första gången jag sett en fast jag haft djur hela livet! Ska köpa en riktig plockare!
Sätt lite margarin på så trillar huvudet bort lättare. Kan oxå sättas på fästingen om man inte "vågar" plocka den.
Jag drar bort minst 4-5 stycken per vecka på svärfars katt. Ingen fara på taket!
Ingen fara att huvudet är kvar det trillar snart bort. huvudsaken är att man försöker undvika att klämma på fästingen (kroppen) när man försöker få bort den....
Huvudet som är svart brukar man lätt se om det är kvar eller inte, om huvudet blir kvar brukar jag hålla koll så att det inte blir inflamerat i såret
Jisses, om man haft det så väl att aldrig ha sett en fästing,
här har man någon gång plockat 30 (!!!) fästingar ifrån hårbollen,
och det trots medel mot fästingar haha. Igår hade han 'bara' fem stycken..och kissen undrar varför han inte får sova i min säng hahaha
Är själv en människa som får fästingar bara jag går ut genom dörren vilket innebär att det händer att huvudet suttit kvar någon gång. Det är ingen fara alls. Men tänk på en sak kleta inte på något alls inte heller margarin som någon föreslog det hjälper inte och kan i värsta fall göra onytta dvs. risk för att det bidrar till att fästingen "spyr" ut smittan istället. Dra med pincett rakt upp inte vrida, vanlig är nästan bättre än special ( har båda sorterna) sitter huvudet kvar trillar det av så småningom.
Min hund har en massa fästingar, men har köpt en fästingbortagare på Apoteket. Fungerar jättebra
Jag har tagit bort 7 styckna på ena hunden idag, och den andre hade bara 1 ynka som jag kunde se iaf. Det gör vi dagligen här!
Tack så mycket för svaren! Att det är så vanligt!!! Jag har som sagt aldrig sett nån å jag trodde att nu e det alvarligt för katten :):) Han mår fint! Tur jag bor i norrland, hihi
veterinären här säger att det inte är någon fara om huvudet blir kvar.
Det kapslas in och det kan bli en hård knöl, men det är tydligen inget farligt.
ni med djur som får massa fästingar....
jag har frontline på både katten och hundarna...fungerar jätte bra...ni kanske ska ta och testa det....köps på apoteket
sen fungerar det även på min ena hund att ge en vitlöksklyfta om dan..hon äter den som den är....hon har aldrig nån fästing,,,...det fungerar även på hästarna...
det va bara lite tips..men smörj aldrig med margarin eller olja.....dra rakt upp.....
själv får jag fästingar varje sommar... tre hittills! det är bara ca 1 på 500 fästingar som är smittbärande (variationerna mellan olika geografiska områden kan dock vara stora). jag har aldrig blivit sjuk och inte något av mina husdjur heller. jag har en häst och har haft katt. men OM katten blir sjuk, tex slö, slutar äta etc så ska ni såklart ta den till veterinären. annars är det nog ingen fara!
ha det bra!