• Sommarkatten

Hund som kissar inne?? Dricker han för mycket vatten av gammal vana?

Vi har haft vår 2,5 åriga hanhund i några månader nu och det händer att han kissar inne då och då. Vi är ute med han var 4-6e timme förutom på natten då det går kanske 11 timmar mellan sista kvällskissen och morronkissen. Han kissar alltid flera gånger när vi är ute. Så han är väl antagligen helt "tömd" när vi kommer in. Han har aldrig bajsat inne.

Igår kväll gick jag ut strax innan 23 och nu på morronen gick jag ut 06.30. Bara 7,5 timme! Ändå kissade han inne! Plus att igår kväll hittade jag en blöt fläck på mattan som jag misstänkte var kiss, men den luktade inte kiss och var inte gul så jag antog att jag säkert spillt vatten som vanligt när jag gått förbi med något glas så klumpig som jag är. Men precis på samma ställe kissade han nu på morronen så det måste ju ha varit kiss igårkväll med.

Till saken hör att vi adopterade honom från Spanien för några månader sen och där antar jag att han druckigt mycket vatten pga värmen. Kan det vara så att han nu dricker för mycket vatten av gammal vana? Han svettas ju inte ut det genom tungan som han säkert gjorde i varma Spanien.

Nu har han ju begränsat med vatten och jag tycker han går dir och dricker jätteofta. Dock har vi ju två katter som dricker där oxå så det är ju svårt att mäta precis hur mycket han dricker.

Vad ska vi göra? Oftast är han ju duktig att hålla sig och kissa ute. Men det är  ju inte sunt om han nu verkligen dricker för mycket av gammal vana... kan tillägga att han äter torrfoder och ingen blöt mat.

Vad tror ni? Bör vi begränsa intaget av vatten?

I ♥ me
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 07:02
    Nu har han ju OBEGRÄNSAT med vatten och jag tycker han går dit och dricker jätteofta. * ska det ju stå
  • Svar på tråden Hund som kissar inne?? Dricker han för mycket vatten av gammal vana?
  • Fangorn

Héjsan! Våran hund iofs äldre har liknande problem. Enl vetrinären har det att göra med med njurarna eller diabetes, kan även vara urinvägsinfektion. Kolla upp det hos en vetrinär

• Gummsan

Tycker du ska pröva ställa upp vattnet vid en 19 på kvällen. Våran hund gör samma sak. Hon dricker när hon är rastlös. Pröva ta bort de och se om det blir bättre

• Mistys Daisy

Tycker man skall kolla upp hos en vet innan man tar bort vattnet.
    djur skall alltid ha tillgång till vatten...

• Sofie o Eskil

Har han lärt sig att det är ute man kissar?
    Du skriver att han kommer från Spanien, var han rumsren där?

• Gummsan

dom behöver inte alltid tillgång till vatten alls.... inte om dom har hela dagen....

• Sommarkatten

hmm ja vi får väl kolla upp det om det inte blir bättre. jag tror att han vet att det är ute man kissar, men eftersom vi inte nästan något om hans bakgrund vet vi ju inte om han gjort såhär förut. I spanien har han säkert hållt utomhus mestadels.

Funderar på om man kanske borde testa det som du skriver gummsan, att ta bort vattnet efter kl 19 på kvällen. Då har han ju faktiskt druckigt vatten hela dagen redan.

I ♥ me
  • Mistys Daisy

Det beror ju lite också på när ni ger sista måltiden..

• Sommarkatten

jo men det brukar vara runt 19-20 han får sista måltiden

I ♥ me
  • Mistys Daisy

Jag vill inte säga hur ni skall göra med eran vovve, men om han äter torrfoder vid den tiden så låt han ha vattnet en liten längre stund..

HAr ni kollat med någon vet så han inte har problem med njurar eller nå´t..
    Skäms han när han gjort det eller bekommer det honom inte..?

• Viewsonic
    Mistys Daisy skrev 2008-09-30 11:34:25 följande:
    Jag vill inte säga hur ni skall göra med eran vovve, men om han äter torrfoder vid den tiden så låt han ha vattnet en liten längre stund..HAr ni kollat med någon vet så han inte har problem med njurar eller nå´t..Skäms han när han gjort det eller bekommer det honom inte..?
    Vi har en hund som kissar inne. Henne har vi haft sen hon var bebis. Hon skäms inte det minsta. Är så less...
    dator heter det. datOR...
  • Sommarkatten

Han verkar inte bry sig alls. jag brukar säga nej och sen ta ut honom direkt. vill ju inte göra allt för stor sak av det

Mistys Daisy skrev 2008-09-30 11:34:25 följande:
    Jag vill inte säga hur ni skall göra med eran vovve, men om han äter torrfoder vid den tiden så låt han ha vattnet en liten längre stund..HAr ni kollat med någon vet så han inte har problem med njurar eller nå´t..Skäms han när han gjort det eller bekommer det honom inte..?
    I ♥ me
  • Mistys Daisy

Vilka problem ni har...förstår att det inte är roligt..

Om det skulle hända en olycka här hemma när min vart som dåligast så håller hon ju på att krypa ur skinnet, för hon vet att det är fel... (har givetivis aldrig bestraffat henne för det..)

• Mistys Daisy

Kollade lite på nätet hur man kanske kan göra?!!

* Ta henne till veterinären och kolla så hon inte har någon infektion eller dyl.
    * Ta bort vattnet åt henne efter kl 22.00 på kvällen.
    * Rasta henne ofta (2 timmars intervaller)
    * Ha henne bunden invid sängen på natten så att hon signalerar när hon vill ut (hundar kissar och bajsar ogärna på stället de sover på - detta har fungerat på min hund!) och belöna henne när hon signalerar.
    * Belöna henne när hon kissar ute
    * När ni torkar upp kisset - Sätt henne i ett annat rum så att hon inte kan se vad ni gör.
    * Använd ättika på ställen hon kissat på.
    * Använd alsolsprit (dränk in fläcken) då hon kissar på tyg och liknande material som mattor, möbler etc. Alsolspriten löser upp fettpartiklarna i kisset så att det avdunstar.
    * Använd tigerbalsm och stryk en kökshandduk på där du absolut inte vill att hon ska kissa - lägg den eller de på golvet där hon kissar ofta. Lukten är så frän att hon undviker den platsen.

Kan de vara nå´t?!

• teviladogted

www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hundochkatt/skotselavhundochkatt.4.1c72e95711857a2245380009407.html

Hunden ska ha fri tillgång till vatten!

Prova att ställa klockan på natten och gå ut med honom med jämna mellanrum. Om han bott utomhus i hägn i Spanien så har han kunnat göra ifrån sig med jämna mellanrum och kanske inte är van att hålla sig.
    11 timmar över natten låter länge tycker jag.
    Självklart bör ni kolla upp det hos veterinären innan ni gör något annat.

• Pikaur

Det enda som slår mig är att det är en omplaceringshund, och att de är väldigt osäkra även om de inte alltid låter det skina igenom. De kan vara hur rumsrena som helst i förra hemmet, och i det nya börjar det om på nytt igen och man får träna rumsrenhet.
    Sedan funderar jag även på hundens ålder. Det är en förvirrad tid för hunden då den går igenom sista faserna i de bägge könsmognaderna (fysiska och framför allt den psykiska) och han ska utöver ett nytt hem hitta sig själv, sin identitet och sin plats i en helt ny, främmande flock. Det är många stressmoment för en vanlig hund att gå igenom den åldern, och än fler för er hund. I den åldern testas även gränser för fullt, och för att se om de kan stiga i rang kan de skvätta där det luktar mycket av någon annan i flocken. T ex mattor, säng, soffa, etc.

För att verkligen vara på den säkra sidan så att det inte är en fysisk åkomma tycker jag ni bör kontakta veterinär för koll. Är han helt grön kan ni börja fundera på ovanstående, och är det bekymmer med något (t ex njurar) har ni en bra chans att låta åtgärda det.

• Minikatt

Kan det inte vara så att han helt enkelt markerar sitt revir? Sambons föräldrars hanhund markerar ofta inne.

• Birgitta2

Hundar dricker om det finns vatten tillgängligt. Vare sig de är törstiga eller inte. Jag skulle föreslå att du tar bort vattnet minst en timma före sista kvällsrastningen. Ställ upp det på diskbänken och så ställer du fram vattnet på morgonen när ni varit ute. Gör så här några dygn. Fortsätter han kissa inne så ta kontakt med veterinär, det kan vara uvi.

• Lillgull

Min tik började också kissa inne, hon gjorde på sig i sömnen..om hon låg och sov i soffan var det en pöl efter henne..det visade sig att hon blivit inkontinent som en bieffekt av att hon är kastrerad, tydligen blir en del hundar det..hon äter nu en medicin som heter propaline, fungerar utmärkt..inge mer kiss i soffan..

• Kajsa 72

Hunden är ju helt ny i erat hem kanske är den inte tränad att bli rumsren? Kanske är den nervös? Vad vet man. Men börja med att gå till veterinären! Sen låter 11 h på natten lite väl mkt. Ni får nog gå ut med honom lite senrare eller lite tidigare.

Men det kan vara så att hunden aldrig har varit inomhus och inte har lärt sig att bli rumsren. Gå till veterinaren och utred att inget är fysiskt fel. Sen får ni träna honom som en valp dvs man tar ut den ofta ofta innan en olycka har hunnit ske så vänjer den sig av med att kissa inomhus.

Svar på tråden Hund som kissar inne?? Dricker han för mycket vatten av gammal vana?