Hund som kissar inne?? Dricker han för mycket vatten av gammal vana?
Vi har haft vår 2,5 åriga hanhund i några månader nu och det händer att han kissar inne då och då. Vi är ute med han var 4-6e timme förutom på natten då det går kanske 11 timmar mellan sista kvällskissen och morronkissen. Han kissar alltid flera gånger när vi är ute. Så han är väl antagligen helt "tömd" när vi kommer in. Han har aldrig bajsat inne.
Igår kväll gick jag ut strax innan 23 och nu på morronen gick jag ut 06.30. Bara 7,5 timme! Ändå kissade han inne! Plus att igår kväll hittade jag en blöt fläck på mattan som jag misstänkte var kiss, men den luktade inte kiss och var inte gul så jag antog att jag säkert spillt vatten som vanligt när jag gått förbi med något glas så klumpig som jag är. Men precis på samma ställe kissade han nu på morronen så det måste ju ha varit kiss igårkväll med.
Till saken hör att vi adopterade honom från Spanien för några månader sen och där antar jag att han druckigt mycket vatten pga värmen. Kan det vara så att han nu dricker för mycket vatten av gammal vana? Han svettas ju inte ut det genom tungan som han säkert gjorde i varma Spanien.
Nu har han ju begränsat med vatten och jag tycker han går dir och dricker jätteofta. Dock har vi ju två katter som dricker där oxå så det är ju svårt att mäta precis hur mycket han dricker.
Vad ska vi göra? Oftast är han ju duktig att hålla sig och kissa ute. Men det är ju inte sunt om han nu verkligen dricker för mycket av gammal vana... kan tillägga att han äter torrfoder och ingen blöt mat.
Vad tror ni? Bör vi begränsa intaget av vatten?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 07:02
Nu har han ju OBEGRÄNSAT med vatten och jag tycker han går dit och dricker jätteofta. * ska det ju stå