• joyride

BIM 38, ingen idè att söka utredning?

Hej. Jag är snart 26 år, kvinna. Bor i Köping i Västmanland. Jag och min sambo har försökt att bli med barn i snart ett år nu, aktivt. Men det var fyra år sedan jag slutade med p-piller. Västerås är nog den närmaste fertilitetskliniken där vi bor. Men vad tror ni som vet lite mer än oss om det här med utredning och att få hjälp? Är det någon idè att söka utredning och hjälp när man är överviktig som jag? Eller ska man bara försöka gå ner istället själv hemma? Jag är 167 cm lång och väger 106 kg. Hoppas nån därute kan ge oss lite hopp om en liten en i våra armar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-23 18:05
    BMI ska det naturligtvis vara och inget annat. Många förkortningar blir det, och jag slant nog på tangenterna...

• Svar på tråden BIM 38, ingen idè att söka utredning?
  • Caranlachiel

Tycker absolut ni ska höra av er och påbörja en utredning. Din övervikt kan ju vara ett problem såklart, men det kanske inte är det enda problemet och att då ägna ett halvår åt att gå ner i vikt för att sedan upptäcka att din man är steril t.ex. (det hoppas vi inte!) så hade det ju inte känts så kul...

Vecka 16 - and counting!
  • Idun

Hör av er och ställ er i kö, det tar ju lite tid innan man kommer framåt. Det kan ju sedan bli en sporre att försöka gå ner i vikt. Lättare sagt än gjort- jag vet. Men det kan tyvärr vara så att övervikten är anledningen till att du inte blir gravid, det har med ägglossningen att göra. Olika landsting verkar dock göra olika bedömningar. Jag var själv överviktig när vi gjorde vår IVF och det blev en fantastsik son! Men ska vi försöka oss på ett syskon så kommer jag försöka göra något åt vikten innan.

• joyride

Tack för era peppningar. Ringde imorse till en fertilitetsmottagning i västerås. Väntar nu på att bli uppringd. Hur överviktig var du idun när du gjorde ditt ivf?

Hur lång tid tar en utredning?

• Caranlachiel
    joyride skrev 2008-09-30 08:17:16 följande:
    Hur lång tid tar en utredning?
    Beror på vad som kommer fram under utredningens gång. Det börjar med att man får prata lite om sin medicinska bakgrund, ta blodprover som testas för blodsmitta (både för dig och mannen), kolla dina hormonvärden, han får göra ett spermaprov. Sedan analyseras allt detta och om allt ser fint ut kanske du får göra en kontraströntgen av äggledaren, för att se om du har fri passage i båda.

Vår utredning startade i februari i år och vi kom fram till problemet i maj. I juli blev jag gravid.
    Vecka 16 - and counting!
  • joyride

Åh, grattis! Vad roligt att du blev gravid. Kan man bli stoppad i utredningsskedet av tex. övervikt? Att man inte får göra utredningen?

• Caranlachiel
    joyride skrev 2008-09-30 08:31:32 följande:
    Åh, grattis! Vad roligt att du blev gravid. Kan man bli stoppad i utredningsskedet av tex. övervikt? Att man inte får göra utredningen?
    Vet faktiskt inte hur det funkar... Beror nog på hur stort problem de upplever att övervikten är. Kanske kan bli så att du blir tillsagd att gå ner 10 kg innan de fortsätter eventuell behandling.
    Vecka 16 - and counting!
  • Theorese

Hör av dig och stå på dig för att få en utredning! Även fast man inte kan sätta igång med en behandling pp en gång är det skönt att veta vad som är "fel". Det ger också extra motivation till att gå ner i vikt. Jag och min man var inte välkomna att göra utredning hos landstinget, de frågade efter mitt bmi redan när vi skulle boka tid och sa typ välkommna tillbaka när bmi_t är lägre. Vi valde då att vända oss till en privat klinik och göra utredningen där. Manlig faktor konstaterades och efter ett år hade jag gått ner det som krävdes och vi fick sätta igång.

• joyride

oj vad hårda de var mot er. Hur mycket övervikt hade du då? Vilket lansting gällde det? Vad kostar det att gå via en privat klinik?

• Toppenloppan

Hej!

Utredning på specialklinik privat kan kosta mellan 3- 6000, stämmer på de flesta klinker. Sen kan ofta en "vanlig" privat gynekolog göra en stor del av utredningen. Jag är normalviktig och går på utredning hos min avanliga prata gyn. Han har tagit blodprover, skickat mig på spolning och skickat mannen på spermaanalys, resultatet vet vi inte än.

Att man är så "rädd" för övervikt har dels att göra med att man kan få störd ägglossning men ffa för att det blir så mycket större risker för dig att få hormonbehandlingar och om du blir gravid är tyvärr risken större att få komplikationer med graviditeten, gravdiabetes, havandeskapsförgiftning osv. Det är därför vissa Landsting är så hårda med BMI- gränsen!

• joyride

Men ligger BIM gränsen alltid på 35 eller är det olika från landsting till landsting? Nån som vet?

Svar på tråden BIM 38, ingen idè att söka utredning?