• Mam2ma

Ni som använder OVERALL ?!!!!

undrar över en sak..
    har jättesvårt att bedöma vad man ska klä på sonen (10mån) när man ska ut på den dagliga promenaden!

undrar vad det e för temperatur ute när ni börjar använda overallen????

jag har kört två delat på sonen (vindkläder typ) hittills, men idag var det lite kyligare, men är ändå tveksam till ifall overallen ändå inte blir FÖR varm, han har ju sin vår/höst åkpåse på vagnen också!! som sagt, har skit svårt med detta!

så vad e det för temperatur ute när ni börjar använda overallen?????

• Svar på tråden Ni som använder OVERALL ?!!!!
  • Maria V

Jag kommer att sätta på en fleece idag. Vi har ca 2 grader nu. Så då kommer sonen att få en sån overall. Han är 2 månader. Dottern på 18 månader kommer jag att kl in i nå annat. Vet inte vad är men jag ska se efter vad som finns..

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • Madge

Det beror väl på vad det är för overall?
    Jag har en ofodrad flecceoverall till dottern och den använder vi nu ibland.

• Nufsan

Jag använder PoPs fleeceoverall som är vindtät och vattenavvisande när det är under 10 grader, annars blir det jacka och nån byxa!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Mam2ma
    Svar på #2
    det är en vintreoverall !! microtech överall från didriksson... kan ju tänka mej tunnare kläder under, men osäker ändå ifall det blir för varmt
  • Miim

Jag skulle inte klä i vinteroverall innan det blir minusgrader.
    Bättre att ha flera tunnare lager, speciellt när du har åkpåse.
    Jag har en vindoverall (ofodrad) till min 10 månaders när hon sitter i vagnen med åkpåse. Däremot har jag en lite tjockare mössa och vintervantar+tossor då det är om fötter o händer hon oftast blir kall..

• Mam2ma

tycker PERSONLIGEN att det e dumt att vänta med overallen tills det blir minus grader (jag menar: när blir det minus grader i Sthlm egentligen??? *smile*)

men är 10grader för mycket för att ta overallen?

• Kina79

Overall behövs inte förrän det blir minusgrader. (anser jag iaf) Nu duger det bra med överdragsbyxor, Windstopper + ev tunare jacka.
    Lillan har fodrade regnkläder

• linjes
    Mam2ma skrev 2008-09-30 08:41:14 följande:
    Svar på #2det är en vintreoverall !! microtech överall från didriksson... kan ju tänka mej tunnare kläder under, men osäker ändå ifall det blir för varmt
    alldeles för tidigt med overall nu
  • MyFine

Här uppe i Umeå är det 2 grader nu. Min lillkille kommer att ha en fleeceoverall (lite fodrad) nu när vi går ut.

• Pinky81

Här i stockholm har vi varierat en tunnare fleeceoverall med body/strumpbyxor under... eller strumpbyxor, mysbyxor/jeans, body tröjja å sen en vindjacka....

Allt beroende på graderna å blåst!

Mössan e på såklart!

• Mam2ma

ska mn inte ha typ sånt i åtanke i fall de sitter still o inte rör sig osv..
    min son e ju 10 mån o sitter still i vagnen, blir inte han kallare snabbare än mej då som går o rör på sej

• Pinky81
    Svar på #11
    ...jo men tänk på att vagnen skyddar mot både blåst å kyla..
    Vi har en filt i vagnen och är det kallt stänger jag igen "locket" som tillhör!

Vanligare att ungarna e för varma än att de fryser!

men kän på händer å fötter så vet du!
    Min dotter sparkar tom av sig sockor å strumpor nu... ligger me nakna fötter (om vi inte har strumpbyxor såklart!) å e jätte varm!!!
  • scooby
    Mam2ma skrev 2008-09-30 09:26:17 följande:
    ska mn inte ha typ sånt i åtanke i fall de sitter still o inte rör sig osv..min son e ju 10 mån o sitter still i vagnen, blir inte han kallare snabbare än mej då som går o rör på sej
    Det beror ju på hur varm din son är av sig. Mina barn är supervarma av sig och jag har en tendens att klä på dom för mycket, bara för att jag är lite frysen av mig Idag på morgonen hade vi -2 grader och jag har en tjockt fodrad fleeceoverall, tjock fleecefilt och en fäll som dottern 5 månader ligger på - nu när hon ligger ute i vagnen och sover.
    Kommer nog inte att plocka fram vinteroverallen än på ett tag, får nog bli ett par minusgrader till först - speceillt om hon ligger/sitter i vagnen med åkpåse eller dylikt.

Ett bra tips är att känna på sonen när ni varit ute och kommer in - känns han kall? I så fall kan det ju vara idé med vinteroverall. Annars är det ju bra som du gör nu Alternativt är att ta en tjockare fleecetröjja under jackan och tjockare vantar och mössa - det är ju oftast på överkroppen, händer och fötter man fryser om. Sätter du på honom overall så märker du ju då oxå om det blir för varmt - då är han ju svettig - så det är bara att prova sig fram
    ~~Stolt mamma till Albin och Nora ~~
  • Madge

En åkpåse blir varm.
    Det är väl bara testa annars, det är ju bara känna med handen vid nacken innanför kläderna om det blir för varmt.

• MarieHJ

Nu pratar alla om just vagnen.. Men idag ska jag och sambon åka ut en sväng och handla. Jag har köpt en ganska tunn overall på CUBUS för 199(för dom som vet vilken jag menar) till min 3 1/2 månaders. Vi ska ju röra oss imellan bilen och olika ställen. Jag tänkte jag skulle ha tunna kläder under så hon inte får värmeslag i bilen.

• jen bossman

idag var den ca 6-7 grader när vi gick ut och lilltjejen hade strumpbyxor, body och fleecekläder över och en mössa. sen låg hon i vagnen med en fleecefilt.

rekommenderar tunnavantar eller nåt för jag kände att hon var kall om fingrarna.

• Mam2ma

nu har jag kommit hem från promenaden, tog på han overallen samt att han då hade tunna byxor o lngärmad body under denna, vart alldeles lagom tror jag, han känns varken svettig eller kall... Slängde bort åkpåsen från vagnen o hade bara nån form av "lock" över!

svårt det här med att klä dem rätt, jag e själv en sån människa som kan gå i t-shit i minus-grader o svettas typ!

Svar på tråden Ni som använder OVERALL ?!!!!