• Pysen

Hur noga vid hälsodeklaration och livförsäkring?

Funderar på att teckna en grupplivförsäkring som ska lösa min halva av huslånet om jag skulle avlida..

Men man ska då fylla i en hälsodeklaration...

Måste man vara kärnfrisk för att den ska gå igenom?

Jag blev nämligen svårt sjuk i havandeskapsförgiftning för 2,2 år sedan och har fortfarande problem med blodtrycket samt övervikt..
    Blir jag nekad?

Någon som vet hur "hårt" de bedömmer hälsan?

• Svar på tråden Hur noga vid hälsodeklaration och livförsäkring?
  • Halvfemhuset

Man ska vara jättenoga. Annars kan de om någont händer säga att du ljugit i din initiala hälsodeklaration och alltså låta bli att betala ut något även om det inte har med just din tidigare sjukdom att göra. Flera sådanda fall har uppdagats på senare tid. Var ärlig helt enkelt. Det kan komma surt efter annars....

• micra

man får inte vara överviktig hos If iallafall.

• Halvfemhuset

Man ska vara ärlig. De får försäkra en eller inte. Men om du inte skrivit allt så kan det vara så att du har betalat in din premie helt i onödan, för när något uppdagas vid det tillfälle du kanske behöver nyttja din försäkring, så kan de säga helt nej istället. Då är det bättre att ha en försäkring där de vet allt som du vet. Du kan ju få en försäkring ändå. Ibland med förbehåll eller ibland med högre premie, men det kan det kanske vara värt istället för att bli nekad helt när du behöver nyttja den...?

• Pysen

Alltså, jag ska vara ärlig..!

Men är det någon ide att skicka in den om den ändå blir nekad?

• Halvfemhuset

Jo! Skicka in! Det är inte säkert att du bli nekad för det.

Det är troligare att de godkänner dig än att de inte gör det. Och det är väl bättre att få försäkring med ett ev. undantag än att inte få det alls?

• Pysen
    Halvfemhuset skrev 2008-09-30 11:38:09 följande:
    Jo! Skicka in! Det är inte säkert att du bli nekad för det. Det är troligare att de godkänner dig än att de inte gör det. Och det är väl bättre att få försäkring med ett ev. undantag än att inte få det alls?
    Ja, det är klart....
  • Halvfemhuset

Du kan ju välja att tacka nej också om det är för stora undantag. Då kan man shoppa runt och kolla om något annat bolag godkänner en....Lycka till!

Svar på tråden Hur noga vid hälsodeklaration och livförsäkring?