• HannaS86

Ditt bästa tips för att avbryta en förkylning som är på väg att bryta ut?

Jag har dömt cup i helgen och därmed skakat hand med hundratals människor. I går måndags kände jag mig lite grötig i halsen och idag har det börjat småvärka lite och näsan känns lite svullen. Någon som vet nånting bra för att hindra det att gå vidare? Jag "måste" idrotta nästa helg och vill gärna känna mig frisk tills dess om det är möjligt. Är beredd att prova de mesta så skriv! ;)

• Svar på tråden Ditt bästa tips för att avbryta en förkylning som är på väg att bryta ut?
  • Aiwendil

Rosta mackor och bre på smör som är späckat med vitlök.
    Håller garanterat bacillerna på plats!

Har provat detta MÅNGA gånger och det har faktiskt funkat varje gång.
    Man kanske måste tro på det också och jag säger alltid när jag står där i köket och äter mina mackor att "nuuuu dör alla baciller, hej då"

Mamma till Isak - 2007 03 09
  • Aiwendil

Ja gör det...
    visst.. det är inte världens nyttigaste men hellre det än att bli sjuk...
    GOTT är det också!

Mamma till Isak - 2007 03 09
  • Chrizzie

Jag har lyckats häva förkylningar med Esberiotox (finns i butiker och hälsokost). Har då tagit den flytande varianten. Det senaste jag börjat använda är dock kolloidalt silver....en riktig bakteriedödare men virus är det ju alltid lite knepigare med! Har också testat vitlöksgrejen...pressat massa vitlök i ett glas varmt vatten tillsammans med honung...bläk..men på mej har enda effekten varit att folk svimmat i min närvaro!!!

• Namaste72

Jag häver in förkylningar med att dricka 1 färskpressad vit grape. Minst en ggn om dagen när det börjar klia i halsen. Gurlglar gör jag också.. Generad men det funkar!

{} I´m too young to be so old{}
  • Aeny

Te med massa vitlök, honung och citron brukar hjälpa. det smakar urk men fungerar... Sedan kan man säkert kombinera med Aiwendils förslag, ta vitlöken på en rostad macka och citron och honung i teet, då kanske det blir mer drickbart.

• Golde

Mitt säkra tips är att sova med en varm tröja och stickade strumpor på + täcket såklart, vilket gör att man svettas. Funkar alltid för mig i alla fall.

• HannaS86

Tack för alla tips! Har köpt esberitox och vitlök och ska testa det andra också:)

• Angelica77

Kämpar själv emot en förkylning som ligger och gror. Åker utomlands på lördag och vill förstås inte att det bryter ut. Tar Echinaguard varje/varannan timme första dagen sedan ett par gånger om dagen. Brukar hjälpa jättebra.

Ska själv ge mig på vitlöksvarianten. Ska pressa ner mängder i köttfärssåsen till middagen idag. Hela familjen behöver nämligen kurera sig.

Ska pressa lite lime i teet ikväll. Har ingen citron hemma men det kanske funkar lika bra.

• HannaS86

Ska också blanda vitlök i middagen :D Ska pressa ner massor i potatismoset. Pojkvännen är också sjuk så han behöver det verkligen. Vaknade inatt av att han låg och skakade mot mig (frossa), han mår verkligen inte bra.

• mimmi 1

det bästa tipset jag har, är echinaforce-droppar... dom är starkare än echinaguard, och jag tycker de är jättebra. känner jag att förkylning är p G, så tar jag 40 droppar i en skvätt vatten på kvällen, och på morgonen är allt som bortblåst
    Echinaforce har dom tom. börjat sälja på apoteket såg jag!!

Esberitox i tablettform är verkligen jättebra åxå, men jag får magknip av dom, så jag väljer Echinaforce istället.

har det gått lite för långt, (om man inte har dropparna hemma)så förkylningen inte ger sej, så tar jag 40 droppar varannan timme hela första dagen, och så ett par gr. påföljande dagar, och faktiskt, så ger sej förkylningen bara efter ett par tre dagar!!

• väduren79

jag brukar koka vatten och i den river jag lite färsk ingefära,1 msk honung och lite citron rör om sila den och drick du börjar genast svettas;)hjälper halsont.
    När jag har ont i halsen då river jag ingefära blandar den med lite honung och krossade svarta sesamfrön, dämpar hostan inom några minuter gör så att halsen känns bättre.

• väduren79

Glömde skriva, du ska äta den andra blandningen.

• Schnauser

Något som funkar för mig är att helt enkelt sova vääääldigt länge. Halvkrasslig och småförkyld har jag sovit i 13-16 timmar och mår sedan mycket bättre eller blir till och med helt bra.

Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • HannaS86

Tack för alla svar :) En knarkkombination av värktabletter, esberitox, bafucin, omega 3-tabletter (hittade dem hemma i ett skåp haha), kan yang vid ett tillfälle och järntabletter fixade det hela. Kände mig betydligt bättre idag vilket var en himla bra timing med att jag skulle döma 7 innebandymatcher idag. Hoppas bara att det inte blir värre till imorgon nu när jag ansträngt mig :) Ska skriva ner alla tips så jag har demt ill nästa gång jag blir förkyld!

Svar på tråden Ditt bästa tips för att avbryta en förkylning som är på väg att bryta ut?