• No ID

Hur sälja lägenhet och köpa hus i samma veva?

Vi är en familj som ska flytta från lägenhet till hus i ett annat län. Jag har aldrig flyttat när vi har ägt boendet som vi ska flytta ifrån så jag undrar om det är vanligast man lägger ut sin nuvarande lägenhet till försäljning efter att man hittat ett hus eller när köpet gått igenom? Hur ska man få allt att klaffa så det inte blir så att man har vunnit budgivningen på ett hus men inte fått sålt lägenheten eller tvärt om? Det går kanske inte så fort att hitta drömhuset. Tacksam om nån vill dela med sig av erfarenheter när det gäller försäljning och köp.

• Svar på tråden Hur sälja lägenhet och köpa hus i samma veva?
  • Birgitta2

Min bror gick från ett hus och köpte ett i samma veva. Det fick helt enkelt banken fixa. Han traskade till banken och sa att hans hus är till salu (låg ute på nätet hos mäklarfirma) och att han skulle köpa nytt i samma veva. Banken gav honom lån till nya huset som han kunde betala när gamla huset var sålt.

Så jag föreslår: Snacka med din bank. De är bra på att fixa det mesta.

Men, risken finns ju naturligtvis att du blir hemlös under nån månad, två eller tre månader. Då måste du ha nånstans att bo, och då är vänner bra att ha.

• Birgitta2

Hade jag varit du hade jag först hittat drömhuset, fått lånelöfte och köpt huset, och SEN sålt lägenheten. Men det är ju en fråga för banken om de ställer upp.

• No ID

Jag hoppas inte det blir nåt glapp på ett par månader eftersom vi har barn och det blir jobbigt att flytta in i en lägenhet för någon månad. Det är ju mkt möbler man har, annars kanske vi kunde bott hos nån vi känner.

• AstraTrillian

I dagsläget med svårsålda lägenheter och ranglig marknad hade jag absolut sålt lägenheten först. Vet fler som sitter med DYRT dubbelt boende och inte lyckas sälja lägenhet.

• Calexico

Har minst två kompispar som köpt hus och nu inte får sålt lägenheten, varav det ena paret verkar sitta riktigt risigt på det. Det bästa för att inte hamna riktigt illa är att inte räkna med för mycket vinst på lägenheten man säljer, dvs inte köpa för dyrt hus. Snacka med banken först vilka marginaler de kan ge er.

• Stugmamman

Prata med en mäklare som kan säga om han tror att er lägenhet är svårsåld eller ej samt vad den är värd.

• No ID

Vi har fått en värdering. Den låg ca hundratusen högre än vad man fått för änn ufinare renoverade lägenheter av samma storlek här i huset. Så vi får nog inte ut så mkt. Funderar på att sälja till våren, hoppas räntorna sjunker. Det är ju dåligt läge att sälja, men bra att köpa
    Mäklaren sa att det fanns spekulanter men jag vet inte om vi får det vi vill ha. Trist att gå plus minus noll när vi vill köpa ett lite dyrare hus. Jag vet inte om mäklarenalltid är så sanningsenlig. Han vill ju bara ha ut sin procent.

Svar på tråden Hur sälja lägenhet och köpa hus i samma veva?