Lever med en alkoholist
Jag gav mig in i något jag visste skulle bli jobbigt. Men jag ville så gärna ge denna man en chans. Jag älskar honom så innerligt mycket.
Min man är vacker, intelligent och otroligt snäll, men ockå alkohlist. Eller periodare som man med ett annat ord kallar det. Han flyttade till mig från en annan stad för att komma ifrån sin gamla umgängeskrets och börja ett nytt liv. Han kan leva nykter och vara hur go och mysig som helst i månader. Men sen kommer perioden då lönen kommer. Och han kan bara inte låta bli att ta sig till bolaget. Och det som gör mig ledsen vid dessa tillfällen är att han tror inte jag vet detta. Han dricker i smyg.. eller säger han köpt några öl. Men jag vet, att nånstans finns en flaska med starkare gömd.
Han dricker inte i små mängder heller, utan kan svepa en halv flaska. Sen blir han asfull och sover bort nån timma. För att sen ta sig några supar till. Och detta kan fortsätta i dagar. Nu har han en period igen och han ligger på soffan och sover. Det skär så i mitt hjärta och jag bara väntar på att han ska bli nykter så vi kan prata. Jag vill så gärna hjälpa honom. Och följer med honom till en klinik, var som helst. Han är mitt allt och jag vill verkligen leva ett sunt liv med honom. Jag har själv valt bort allt som heter alkohol, går på fest nykter. Köper aldrig hem något.
Igår tog jag mod till mig och ringde hans mamma och berättade att han hade en period igen. Hon har trott att han har börjat ett nytt liv och att allt nog ordnar sig nu.
Jag är så glad att hon var tacksam över att jag ringde. Men jag ville ju också ha nån att prata med. Vill inte blanda in vänner och andra som inte vet något ännu.
Min kille blir också arg på mig om jag letar runt bland hans grejer. Kollar hans kontoutrdag osv.. men jag känner att jag måste göra detta för att få kontroll. Idag kollade jag hans utdrag. Då hade han varit på bolaget redan första gången i fredags. Vilket jag inte visste alls! Jag satt helt lamslaget i bilen och bara titta på den lilla vita lappen. Jag som trodde jag visste allt!
Hur i helvete ska vi lösa detta? Jag vill få hjälp till honom nånstans. Men vart ska jag börja?
Finns det någon där ute som har varit i samma situation, och det verkligen har gått åt rätt håll?
För ibland känns detta som att det finns två alternativ. Han lever här som alkoholist, eller han bor nån annanstans. Och jag kommer känna saknad och oro över honom resten av mitt liv.