• Maadddox

Va kan man göra åt svankrygg?

Visste inte riktigt i vilket forum jag skulle fråga...så det fick bli detta :)

Jag är hemskt svankryggad,finns det något man kan göra åt detta?
    Försöker gå rak i ryggen,sitta rakt osv...

Tips...och ideér är välkommna ;)

• Svar på tråden Va kan man göra åt svankrygg?
  • Eva S

Jag undrar också. Tycker jag har extrem svank och har börjat få ryggproblem av det. Tror jag iaf. Nu när man bär dottern så svankar man ju inte mindre precis. Hela ryggen ser ut som ett stort S från sidan. Jag funderade på att kontakta sjukgymnast. Kan man ringa dit direkt eller måste man ha remiss?

• Maadddox

precis samma för mig oxå.. Bär jag sonen så blir det ju så nästan automatiskt..

Tror nog att det bara är att ringa sjukgymnasten...man kan ju ge det ett försök och säger han att man måste ha remiss så är det väl bara att försöka fixa det ;)

• Senap

Träna magen.

Övning för att hitta rätt:
    När ni står upp försöker ni rotera höften rak. Titta från sidan så ser man hur den vinklas framåt när man svankar.
    Knip med stjärtmusklerna, dra in magen och rotera höften rak - utan att ändra positionen på axlarna.  Alltså få in rumpan under er.
    Samtidigt sträcker ni på er. OCh då som om man tar tag i håret och lyfter - inte bakåt i svank.
    Den positionen ska man nu försöka hålla.
    Ganska snart märker man snart att håller emot med magen.
    Det är magen som är nyckeln och det är därför man ofta svankar mer efter en graviditet då man tappat/tänjt ut magmusklerna.

Hoppas det var till hjälp.

My sugar is raw
  • Maadddox

Ja nog skulle magen behövas bort iaf..det håller jag med om..men jag ska börja spela fotboll igen och då åker den bort lätt som en smäck ;)

Ja jag får försöka sträcka på mig och följa dina anvisningar ;)

• Eva S
    Shoegirl skrev 2008-09-30 18:00:56 följande:
    Träna magen.Övning för att hitta rätt:När ni står upp försöker ni rotera höften rak. Titta från sidan så ser man hur den vinklas framåt när man svankar.Knip med stjärtmusklerna, dra in magen och rotera höften rak - utan att ändra positionen på axlarna.  Alltså få in rumpan under er. Samtidigt sträcker ni på er. OCh då som om man tar tag i håret och lyfter - inte bakåt i svank.Den positionen ska man nu försöka hålla.Ganska snart märker man snart att håller emot med magen.Det är magen som är nyckeln och det är därför man ofta svankar mer efter en graviditet då man tappat/tänjt ut magmusklerna.Hoppas det var till hjälp.
    Det där var väl ungefär vad sjukgymnasten sa när man hade sådan där träff i början av graviditeten. Men jag kan inte. Jag fattar inte hur man gör. De tyckte det var lättare om man stod mot en vägg men för mig hjälpte det inte ett dugg. Om jag ligger på golvet går det lite men bara då och man kan ju inte ligga på golvet hela dagarna. Men jag ska fortsätta att försöka så ska jag se om det funkar till slut. Magmusklerna är väl inte på topp men som brassblåsare så finns de där iaf.
  • iii

Dels kan man träna magmusklerna. Sen är det väldigt viktigt att stretcha "höftböjaren", för om den blir för kort så tippar bäckenet och man svankar ännu mer. Läs på denna sidan www.slimjim.se/websites/slimjim/sd_page/279/1/index.php

Jag har provat att gå till en sjukgymnast men det hjälpte inte. Jag gick istället till en kiropraktor som "knäckte" rätt allt i ryggen och rätade upp bäckenet och när jag gick ut därifrån kunde jag gå rätt utan att svanka Det krävs ett par behandlingar innan det håller sig rätt, men det är väl värt pengarna.

• iii
    iii skrev 2008-09-30 18:24:09 följande:
    Dels kan man träna magmusklerna. Sen är det väldigt viktigt att stretcha "höftböjaren", för om den blir för kort så tippar bäckenet och man svankar ännu mer. Läs på denna sidan www.slimjim.se/websites/slimjim/sd_page/279/1...Jag har provat att gå till en sjukgymnast men det hjälpte inte. Jag gick istället till en kiropraktor som "knäckte" rätt allt i ryggen och rätade upp bäckenet och när jag gick ut därifrån kunde jag gå rätt utan att svanka Det krävs ett par behandlingar innan det håller sig rätt, men det är väl värt pengarna.
    Blev visst fel länk. Hittade inte den jag hade i tankarna.
Svar på tråden Va kan man göra åt svankrygg?