Kan man gå på fest när man ammar?
har en fråga kan man gå på fest och kanske dricka lite vin eller öl utan att det skadar barnet?? man kna väl pumpa ut mjölk innan och sen pumoa efter och kasta den så kan det väl inte vara skadligt eller??
har en fråga kan man gå på fest och kanske dricka lite vin eller öl utan att det skadar barnet?? man kna väl pumpa ut mjölk innan och sen pumoa efter och kasta den så kan det väl inte vara skadligt eller??
Har ni inte läst på lsv?? 1-2 glas vin 1-2 ggr i veckan när man ammar
SÅ ta ett plas du.
Ingen fara, gå du på fest. Du behöver gentligen inte pumpa ut efteråt heller så länge det går ett antal timmar så renar det sig själv.
Fast ammar man så blir ju bröste sprängfylda så, gör som du tänkt.
Du kan i princip vara dyngrak utan att det är något fel på mjölken, men du kanske inte ska bära din bäbis ifall du blir det
Ha det så skoj!
Som sagt ovan; de nya "rekommendationerna" är ca 1-2 glas vin i veckan, när man ammar. Dessa mängder ska inte skada barnet.
Och du behöver inte pumpa ur (om det inte är för att dina bröst spänner!). Den lilla mängd alkohol som är i brösten gör inget om barnet får i sig.
Dricker du däremot MER ska du undvika att amma, tills alkoholen är ur kroppen. Men även då behöver du inte pumpa ur. När alkoholen är ur din kropp, är den också ur bröstmjölken. Den lagras alltså inte!
Går bra att dricka vid entaka tillfällen, det man ska tänka på är att inte bli så berusad att det är farligt för barnet, amma är ok.
Du kan läsa mer på www.amningshjalpen.se
Gör precis som du tänker. Pumpa ur mycket om du tänker dricka mycket så barnet har. Sen när du tror att du är helt spiknykter väntar du nån timma till innan du ammar igen (finns tester på nätet om hur mycket man druckit och när man BÖR vara alkoholfri).
Pumpa ur kan vara bra för att balansen med tillverkningen igen inte ska rubbas. Men det är inte ett måste då alkoholen försvinner i mjölken så länge den stannar kvar i dig
Jag gjorde så, men väntade inte tillräckligt länge så jag märkte av det på våran dotter.
Ta med en bröstpump om du ska vara borta ett tag (+extra amningskupor). Jag tänkte inte på det o det kändes som jag skulle explodera mot slutet av kvällen.
Har sett teststickor, på maxi, som ska känna av alkohol i bröstmjölk- vet inte hur bra de funkar.
Ha så kul :)
När du dricker alkohol får din bröstmjölk samma promille som ditt blod. Den lilla alkoholmängden som då finns i mjölken går sedan genom barnets reningssystem och då får barnet alltså en oooootroligt låg promillehalt. Det är helt annorunda mot om man dricker som gravid, då hela barnet får samma promillehalt som du.
För att det ska märkas på barnet när du ammar får du hälla i dig ordentligt mycket. Däremot kan ett barn bli förskräckligt trött, stressat och gnälligt av att gå på fest... ;)
men det är ju inte skadligt att vara trött!
Jag drack bra mkt mer än 1-2 glas när jag ammade (men itne så jag blev aprak). Pumpade ut gjorde jag, men det vara bara för att brösten blev så sprängfyllda med mjölk annars. Mjölken får ju samma promillehalt som blodet, dvs INTE hög.
Försöker hitta testet... Tydligen har dt gjorts ett test där en ammande fick dricka 1/2 flaska vin. Sedan pumpade de ut och testade alkoholhalten. Var lika hög halt som i läsk, dvs nada.
Vi är nog alla överens om att promillehalten bebisen får i sig inte har några (bevisade) risker.
Men om man dricker MER än 2 glas vin och ändå har med sig och hanterar bebisen. Är man inte rädd att man ska skada barnet om man är påverkad/full...?
Du kan dricka, men som ovan skribent nämnde. Du ska ju klara av att ta hand om bebisen också.
Jag kan bara tala för mig själv men efter typ 1½ års uppehåll utan så mycket som en droppe sprit så tål iaf inte jag några mängder. Och så lite sömnbrist på det. Ett halvt glas räcker fint för mig.
Dricker du en mun rödvin drick en mun vatten så du inte blir alltför rund om fötterna.
och vad är det som säger att T.S ska bli aspackad?? Hon frågade ju bara om hon kunde dricka öl och vin.
Pumpa behöver du ju bara göra om du inte har barnet med dig för annars lär du får ont.