• Kindibary

katoliker: Skulle vilja höra era åsikter!

Har lite funderingar kring den katolska tron. Finns det någon som är katolik eller är insatt i tron skulle det vara intressant att höra hur ni ser på följande:

- Vård och behandlingar, några restrektioner eller särskilda åsikter?

- Uppfostran. Hur har du blivit uppfostrad av katolska föräldrar eller hur är du som katolsk förälder?

- Liv och död. Några särskilda åsikter?

Alla tankar och funderingar är välkomna. Intressant att höra olika synsätt.

• Svar på tråden katoliker: Skulle vilja höra era åsikter!
  • meimei

Förstår inte riktigt vad du menar, vaddå vård och behandlingar?
    Blir man sjuk så skall man ha den behandling man behöver. Det finns väl inga restrektioner bara för att man är katolik!
    Alla människors lika värde och vård efter behov.

Uppfostran, som de flesta, men med mässa på söndagar och aftonbön. Fisk på julafton och skinkan på juldagen. Fasta på långfredagen och askonsdagen.
    Annars har man väl som tonåring levt som andra tonåringar med pojkvänner, smygrökning, partaj, lite bikt då och då studier, ännu mer studier. Kanske lite strängare föräldrar än kompisarnas som inte var katoliker, men mycket högt i tak och mycket kärlek och värme. Som ung måste man få göra sina misstag själv, bara man inte gör för stora misstag.

Liv: Gifte mig mycket ung (tonåring) av kärlek och chockade alla i släkten som nog tyckte att man skulle ha fyllt åtminstone 20 innan man gifte sig! Men efter snart 22 års äktenskap är jag fortfarande lika himlastormande kär i samme man!
    Skillsmässa finns inte i familjens vokabulär, så det är bäst man älskar den man gifter sig med och jag hade tur att hitta en likasinnad - världens underbaraste och han är också katolik och vi delar varandras värderingar.
    Skulle aldrig någonsin skilja mig men tycker att det är ett personligt beslut och respekterar de som ändå gör det. Jag kan inte döma i någon annans privatliv och det kan säkert finnas goda skäl för vissa att bryta upp.
    Andra får sköta sina liv, vi sköter vårt!
    Död: härligt med en tro på livet efter döden, att veta att det inte är slut och att man skall få återse sina älskade.
    Tror att livet är tillfället då man skall lära sig hur man skall leva i himmelen och att goda gärningar och fromma handlingar kommer att belönas. Det är lätt att vara girig, egoistisk, självupptagen, högmodig och det är egenskaper som man skall försöka att "slipa" bort under livets väg till det himmelska. Försöka sprida glädje och ljus och undvika det onda, vilket inte alltid är så lätt! Det är en kamp vi människor har vissa är bättre på det än andra men man får göra så gott man kan, bara man gör det också. Bön är ett viktigt sätt att komma framåt.
    Själv är jag en trygg morsa till mina barn. Aftonbön varje kväll och mässa på söndagar ofta (men inte alltid varje söndag på grund av att vi jobbar så konstiga tider och är rätt trötta vissa helger). Annars är vi väl som folk är mest!

• Kindibary

Tusen tack för ditt svar.
    Jag har fått i uppgift att skriva ett arbete om den katolska tron.
    När det gäller vård och behandlingar så finns det i vissa religioner och sekter restrektioner när det gäller att ge blod osv. Funderade på om det finns något sådant? Och vård kan man fundera över om t.ex familjen tar hand om sina gamla föräldrar mm när de ev. inte klara sig själva. Hur ser man på sådan vård?

Återigen tack för dina svar, vill du svara på det sista är jag tacksam. Eller om någon annan vill dela med sig så är jag mycket glad över det.

• meimei

Hej! Angående vård är katolska kyrkan bara emot abort. Livet skall värnas och det gäller också i den vanliga vården. All vård får ges och tas. Det finns inga restrektioner mot blod eller annat. Om du är intresserad av vårdetik från katolsk synvinkel så kan jag rekommendera att du läser något av Erwin Bishopsberger. Han är präst i katolska kyrkan och sitter också i det statiliga medicinetiska rådet. Han har föreläst på Karolinska institutet för blivande läkare om etik i vården och han har också skrivit böcker och skrifter. Katoliker är emot aktiv dödshjälp.
    Att ta hand om sina gamla föräldrar är ju ädelt, men det är ju inte alltid särskilt enkelt i det samhälle vi lever.

Att leva som katolik skiljer sig mycket från person till person. Taket är högt och det finns många tankar och åsikter. Det skiljer sig också mellan olika kulturer.
    Det finns ju helgon (heliga män och kvinnor) inom katolska kyrkan och dessa har alla lite olika vinkling på sin tro.
    Den heliga Fransiskus är en av de allra käraste förebilder för många katoliker och i hans solsång (en bön) kan man få en känsla för hur många av oss katoliker skulle vilja vara (även om det är svårt ibland) Jag lägger in den här, för det finns en isländsk solsång också som inte skall förväxlas med fransiskus:

"Allrahögste, allsmäktige, gode Herre,
    din är lovsången och äran och härligheten
    och din är all välsignelse,
    dig allena tillkommer de
    och ingen människa är värdig att ens nämna ditt namn.

Lovad vare du, min Herre
    med hela din skapelse,
    särskilt för broder Sol,
    som skänker oss dagen och ljuset.
    Vacker är han i sin väldiga glans.
    Om dig, du Allrahögste, bär han vittnesbörd.

Lovad vare du, min Herre för syster Måne och stjärnorna.
    På himmelen har du gjort dem lysande, tindrande och sköna.

Lovad vare du, min Herre
    för broder vind och för luften
    och regnet och den klara himmelen,
    ja för all väderlek,
    genom vilken du uppehåller din skapelse.

Lovad vare du, min Herre
    för syster Vatten.
    Mäkta nyttig är hon, ödmjuk, kostbar och kysk.

Lovad vare du, min Herre
    för broder Eld, genom vilkan du upplyser natten åt oss.
    Skön är han, lekfull, mäktig och stark.

Lovad vare du, min Herre,
    för vår syster, moder Jord,
    som föder oss och bär oss
    och framalstrar allehanda frukter
    och färgrika blomster och örter.

för dem som av kärlek till dig
    förlåter varandra
    och som tåligt bär sjukdom och lidanden.
    Saliga är de, när de så håller ut i din frid.
    Av dig, du Allrahögste, skall de mottaga livets krona.

för vår syster den lekamliga Döden,
    vilken ingen levande förmår undfly.
    Ve dem som dör i dödssynd.
    Saliga de som möter döden
    inneslutna i din allraheligaste vilja.
    Dem kan den andra döden inte skada.

Lova och välsigna min Herre
    och tacka och tjäna honom
    i stor ödmjukhet."

Här får du en del av den katolska tron i ett nötskal. Sjukdom är inget straff utan ett kors att bära. Livet är en förberedelse för det eviga livet och det gäller att försöka vara så lik Kristus i sitt hjärta och i sina handlingar som möjligt. Döden är inget avslut utan en fortsättning på det eviga livet.

Livet blir inte lättare för att man är troende och Kristen, man blir varken friskare eller rikare, tvärt om ibland så kan det vara som svårast när man vandrar nära Gud och är i hans skugga.
    Men Gud har förmågan att när det är som allra svårast, lyfter han oss och bär oss igenom svårigheterna (även om det inte kanske känns så, men det hade sannerligen varit värre utan honom!).

Detta är väl hur man skulle vilja vara som katolik (i alla fall jag), en enkel människa som har förmågan att älska Gud och visa det genom respekt mot alla medmänniskor, livet själv och naturen med djur och växter.

"att vara som en vattenpöl och spegla himlen"

Katolska kyrkan har nu gått ut med fler "dödssynder" och en av dem är numer miljöförstöring

Kyrkan är en del av världen, av samhället och det är i samhället vi lever och verkar och har precis samma kamp i mångt och mycket som alla andra troende eller icke troende. Vi sticker inte ut så mycket och vår kyrka här i Sverige är ingen missionerande kyrka. Den försöker inte att "vinna" nya själar genom något aktivt arbete. De som konverterar till katolicismen (byter kyrka) gör det inte på grund av övertalning utan att de känner att den är "hemma". Jag har en kompis som är konvertit och det var inte precis att gå in i kyrkan och säga "hej! Nu skulle jag vilja byta kyrka!" Utan hon var tvungen att gå på undervisning och hon blev grundligt utfrågad varför hon ville bli katolik.

Katolska kyrkan tror på vissa saker som en del kan tycka är fel tex anser man att det är fel med homosexualitet ,men det är kyrkans tro och kyrkan viker inte från sin övertygelse för att bli populärt. Katolska kyrkan vänder inte sin kappa efter vinden!
    Det tycker jag egentligen är en styrka. Tron är alltid den samma. Det står för trygghet och stabilitet.

Det hindrar mig givetvis inte att ha vänner som är homosexuella, jag bryr mig inte om deras sexualitet, det är något som är upp till dom och den Gud dom känner! Jag har ingen rätt att döma andra, utan får försöka kämpa med min egen frälsning!

Tänk på att Sverige bara har varit protestantiskt i drygt 400 år, dessförinnan var vi katoliker även i Sverige. Katolska kyrkan är egentligen den Svenska kristna urkyrkan!

Ursäkta om det blev lite rörigt. Det är inte lätt att sammanfatta en känsla man har i hjärtat, hur man själv skulle vilja vara!

• Kindibary

TUSENtack för allt du delat med dig av!
    Jag har några frågor till som du gärna får svara på om du vill.

1. Hur ser man på begravning? Kremering?
    2. Hur är synen på dop?
    3. Hur är synen på konfirmation?

Tack igen!

• dio

Dop, de sjukas smörjelse och konfirmation är alla sakrament och en viktig del i den katolska läran.
    Det finns 7 sakrament som är de mest centrala heliga handlingar.

Om man är döpt i en annan kyrka behöver man inte döpas igen om man konverterar till katolicism. Dopet är instiftat av Kristus, där Gud genom jordiska medel mer människan del av del himmelska livet.

Om man redan är konfirmerad blir man konfirmerad igen som katolik. Först tar man del av den första konfirmationen, vilket innebär att man tar del av nattvarden för första gången. När man sedan konfirmeras får man lägga till ett helgonnamn, sin fadders namn (som också är katolik) som andranamn, något man själv väljer eller i samrådan med sina föräldrar. Konfirmationen utförs av en biskop. Konfirmationen betyder en mognad i det kristna livet för katoliken och en starkare samhörighet med kyrkan.

• Kindibary

Är det så att det börjat med kristendomen, och att den sen grenat ut i den katolska och ortodoxa kyrkan? Eller hur ligger det till?

• meimei
    Kindibary skrev 2008-10-07 12:11:10 följande:
    TUSENtack för allt du delat med dig av!Jag har några frågor till som du gärna får svara på om du vill.1. Hur ser man på begravning? Kremering? 2. Hur är synen på dop?3. Hur är synen på konfirmation?Tack igen!
    [/citat]

dio har svarat bra
    vill bara tillägga att de flesta katoliker helst vill slippa att bli kremerade, men med tanke på hur det ser ut med trängseln på våra kyrkogårdar kan det hända att en och annan ändå kremeras.
    Kindibary skrev 2008-10-07 13:10:23 följande:
    [citat]
    Är det så att det börjat med kristendomen, och att den sen grenat ut i den katolska och ortodoxa kyrkan? Eller hur ligger det till?
    Först var det apostlarna som fick anhängare och fler och fler blev kristna. Enligt vad det berättas så skall Petrus och Paulus vara begravda i Rom och här bygdes tidigt ett monument ca 165 e kr och en kyrkoliknande bygnad (som sedermera ersattes av Sankt Peters kyrkan). Under Kejsar Konstantins tid ca 280-337 blev kristendomen allmän religion i det romerska kejsardömet. Redan tidigt skickades kristna österut.
    Fram till år 867 var kyrkan mer eller mindre enad, men därefter började mer och mer splittring i en västlig och en östlig kyrka att visa sig och i början av 1000-talet splittrades kyrkan i en västlig och en östlig del som sedermera blev den ortodoxa kyrkan och den västliga fortsatte att vara den katolska (katolsk betyder allmänelig = allmän). Den katolska kyrkan splittrades återigen under 1500-talet då den protestantiska kyrkan bröt sig loss.
    Katolska kyrkan är mer lik den protestantiska när det kommer till själva mässans utformning, men trosmässigt sklijer sig katolska kyrkan mycket från protestantismen än vad den gör från den ortodoxa kyrkan - katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan är i stort sett fortfarande helt enig när det gäller trosfrågor.
  • romani princess

Lite klargörande om ortodoxin.

den ortodoxa kyrkan är även den katolsk, den kyrka som kallas den katolska i vardagligt tal är den romersk-katolska, vilket kommer av att kyrkans överhuvud påven har sitt centrum i Rom. Det är inte korrekt att säga att den västliga kyrkan "fortsatte att vara katolsk", då den ortodoxa även har kvar det begreppet, den är lika allmännelig som den romerska.

Ortodoxa och romersk-katolska kyrkan är eniga i många trosfrågor, men även oeniga i flera viktiga frågor, bl.a den om Den helige Andes utgående, där ortodoxa håller fast vid den ursprungliga dogmen att Anden utgår från Fadern, medan romersk-katolska kyrkan gjort tillägget att Anden utgår från Fadern och Sonen. Även teologin är ganska olika mellan östkyrkan och västkyrkan, där väst präglats mer av skolastik och öst av mystik. Skillnader ligger också i kyrkornas grad av centralisering, där romersk-katolska kyrkan helt styrs från Rom med påven som överhuvud, med den ortodoxa kyrkan har flera patriarker på olika platser, och var och en är självstyrande.

meimei skrev 2008-10-07 19:49:20 följande:
    Först var det apostlarna som fick anhängare och fler och fler blev kristna. Enligt vad det berättas så skall Petrus och Paulus vara begravda i Rom och här bygdes tidigt ett monument ca 165 e kr och en kyrkoliknande bygnad (som sedermera ersattes av Sankt Peters kyrkan). Under Kejsar Konstantins tid ca 280-337 blev kristendomen allmän religion i det romerska kejsardömet. Redan tidigt skickades kristna österut. Fram till år 867 var kyrkan mer eller mindre enad, men därefter började mer och mer splittring i en västlig och en östlig kyrka att visa sig och i början av 1000-talet splittrades kyrkan i en västlig och en östlig del som sedermera blev den ortodoxa kyrkan och den västliga fortsatte att vara den katolska (katolsk betyder allmänelig = allmän). Den katolska kyrkan splittrades återigen under 1500-talet då den protestantiska kyrkan bröt sig loss.Katolska kyrkan är mer lik den protestantiska när det kommer till själva mässans utformning, men trosmässigt sklijer sig katolska kyrkan mycket från protestantismen än vad den gör från den ortodoxa kyrkan - katolska kyrkan och ortodoxa kyrkan är i stort sett fortfarande helt enig när det gäller trosfrågor.
  • mandorle

Vad menar du med vård ?
    Jag är emot abort och dödshjälp annars är det väl som vanligt,nästan väldigt o katolsk för jag tror mycket på österländska behandlingar.

Vi ber varje dag hemma,bordsbön och kvällsbön och oftast en stund på dagen då läser vi religösa böcker och sånt ,vid vår lilla altarn hemma.
    Och så går vi i mässan på söndagar
    vi äter ingen kött på fredagar och ''fastar'' 40 dagar innan påsk
    Då äter vi ingen kött,mejeriprodukter eller kakor och liknande ,ingen alkohol etc etc.

• Kindibary

Är det något som de flesta katoliker gör, inte äter kött på fredagar? Eller är det din familj som gör på det sättet?

Någon som vet om det finns något visst sätt för uppfostaran inom katolska kyrkan?

• romani princess

ortodoxa ska fasta varje ons o fre, tror katoliker har samma

Kindibary skrev 2008-10-13 11:11:13 följande:
    Är det något som de flesta katoliker gör, inte äter kött på fredagar? Eller är det din familj som gör på det sättet?Någon som vet om det finns något visst sätt för uppfostaran inom katolska kyrkan?
  • Kindibary

Ok. Jag har läst mig till att man fastar på fredagar pga att Jesus dog en fredag. Jag har inom katolksa kyrkan även läst om fasta på onsdagar. Är det någon som vet varför?

• mandorle

Man fastar på askonsdag och på långfredag samt julafton
    Det finns inte många katoliker mer som fortfarende fastar varje fredag,men vi gär det.
    Om man vill kan man istället för att fasta också ,ger pengar till välgörenhet,göra någonting bra för en annan,gå till kyrkan etc etc,eller ger up någonting annat, inge tv i 40 dagar eller på fredag,ingen kaffe,eller vad du vill.

• Kindibary

Okej. Tack för infon.

Finns det några mer företelser eller traditioner som jag kan ha missat?

• lärjunge

- Vård och behandlingar, några restrektioner eller särskilda åsikter? Nejdå. Du kanske tänker på Jehovahs Witness-medlemmar?

- Uppfostran. Hur har du blivit uppfostrad av katolska föräldrar eller hur är du som katolsk förälder? Mina föräldrar o släktingar var Katoliker.. och jag uppfostra o lära min son (som är döpt katolsk) det med. Och min agnostiskt man tycker allt är helt ok o är glad vi gifte oss i Katolska kyrkan för snart 10 år sedan.

- Liv och död. Några särskilda åsikter? Pro-life all the way. Det gäller från innan födelsen tills slutskeden i livet.

Svar på tråden katoliker: Skulle vilja höra era åsikter!