• Safari

Ugnsbakad lax! Goda snabba recept sökes:-)

Ja, igår gjorde jag en god ungsbakad lax med ett recept jag hittade på en gräddförpackning.
    Insåg hur otroligt smidigt det är när den sköter sig själv i ugnen så nu söker jag fler goda recept på lax i ugnSkrattande

Har du något gott och inte alltför krångligt recept, dela med dig så blir jag glad

• Svar på tråden Ugnsbakad lax! Goda snabba recept sökes:-)
  • Gabzan

koka potatis och blanda creme fraiche med löjrom och rödlök, och lax till förstås.

• Villebusen

Jag älskar fisk i ugn. dock äter jag det för sällan för det är lite svårt att få tag i helfisk. Men jag brukar ta en hel fisk rensa och så stoppar jag in lite lök,morötter, potatis etc i magen på fisken och lite kryddor (grovsalt bla) och sveper om i aluminiumfolie.

Sedan in i ugnen. Kanon gott

• Tjej 83

köp keldas tomatsås med creme fraich o häll på laxen o in i ugnen, kan ha på lite riven ost. ca 20 min på 200
    supergod smak.

ska testa med paprika, tomat o majs i nästa gång

• DecemberBebis

mixa riven ost,persilja,olivolja,salt,peppar och lite citronsaft.. sen brer du på det på laxen och in i ugnen.. så gott =)

• LickMeUp

lägg filéerna i en form, ha på kokos och riven lime, pressa saften över och sen in i ugnen. 200 grader eller nåt sånt.
    serveras med pressad potatis och en röra med creme fraiche, stenbitsrom och rödlök

MUMS

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • imsel

Jag gillar inte när såsen är varm, så jag gör en kall sås på gräddfil, salt, citronpeppar och lite paprikakrydda.
    Laxen kryddar jag med citronpeppar och lite salt, och in i ugnen.
    Till det pressad potatis.

Tycker jag blir jättegott iaf. OcH dessutom MYCKET enkelt.

• MammaMoon

hej
    Jag brukar ta lax i en ungsfast form, lägga på cream fraise (?) och sen krydda med vitpeppar, salt och fryst dill och servera med kokta grönsaker o kokt potatis...

Det är nästan standard varje vecka hemma hos oss.

• Stor mamma

Fyra personer (våra portioner räknade)

2 Lax portins bitar
    Skagen fisk krydda ovanpå
    Två citronskivor eller lite citronsaft
    lite citronpeppar
    5 Dl kokt ris
    1 msk torkad el färsk persilja

Lägg risen i botten på en lagom stor ugnsform, rör i creme fraiche, persilja lite av kryddorna
    Lägg fiskbitarna över. Krydda lite mer. Lägg citronen på fisken. In i ugnen på 200 grader. Vår ugn tar det 15 min, mammas 20 så kolla fisken runt 15 min så vet du. Färdig mat att servera. Supergod med sallad till

• Safari

Oj, massor av goda receptSkrattande Nu kan vi äta lite olika rätter i några veckor framåt. KulGlad

• TheStar

Om man har bråttom kan man ta vanliga laxfiléer och krydda med salt o citronpeppar och sen köra i mikron. Fyra filéer tar typ 2,5 - 3 minuter... Smakar lika gott som i ugnen, jag lovar!

• Solskensmor

Laxfileer i ugnsform. Blanda cambozolaost med creme fraiche och häll över fisken. In i ugnen 200 grader ca 20 min.

• ranniz

Tina laxfilerna.
    Lägg på citronpeppar och en klicksmör. In i ugnen ca 15-20 minuter
    Undertiden kokar du potatis eller ris.
    Gör en sås på gräddfil, stenbitsrom, dill, citron, salt o citronpeppar. Det blir supergott. Brukar även servera med ärtor eller sparris också.

• Lifeline

4 laxfiler
    1 påse wokgrönsaker
    1 burk kokosmjölk
    salt o peppar

lägg grönsakerna i en form och lägg sendan laxen över
    häll i kokosmjälk, salta och peppra

in i ugnen ca 20 min
    servera med quinoa el. bulgur

enkelt och jätte gott.

• prinsessan 13 april

Japansk lax - enkelt och gott
    Lax i portionsbitar funkar bäst men även hel sida
    Marinera 15 min i
    Soya
    Sesamolja
    Lite risvinäger
    (om du har hemma lite yakinikumarinad)
    Vänd i sesamfrön helst svarta men vita går också bra
    Ugnsbaka tills laxen är färdig (jag brukar lägga folie i formen roligare och diska då!)

Servera med pressad potatis, sallad och youghurtsås (youghurt + citron+ salt och peppar)

• Maria1985

Här kommer det ännu ett SMARRIGT recept på Lax =)

4 personer

4-5 laxfilé bitar
    5 dl creme fraich (?)
    lite majonäs (helst citronmajonäs)
    dill
    ris

lägg laxen i en ungsform. strö över citronpeppar
    blanda i hop creme fraichen, majonäs och dill.

Häll över det över laxen och sen in i ugnen i ca 20-25 min. Jag brukar ha ugnen på 175 grader ung.

Och koka sen riset.

MUMS!

Svar på tråden Ugnsbakad lax! Goda snabba recept sökes:-)