• never

HJÄLP! Frågor till Oförklarig barnlösa som har eller håller på med ÄD

Hej!

Jag måste nu fundera på hur jag ska gå vidare när det gäller att försöka bli med barn. Funderar nu på ÄD men känner mig osäker.
    Har gjort 3 ivf + 1 FET ska göra mitt andra FET nu om 2 veckor men känner att jag måste börja planera för nästa steg om det inte går vägen den här gången heller.

Är ÄD för mig? hur bestämnde ni att ÄD var för er? JAg vet ju inte vad det är för fel på mig så jag vet inte om det är äggen eller min kropp så jag känner att det är svårt med detta beslut, jag har tom. funderat på surrogat med mina ägg fast samma sak där, om det är fel på mina ägg så funkar det ju inte i alla fall,

Skriv gärna hur ni tänkte när ni tog erat beslut, jag skulle verkligen uppskatta det, jag är så nere och vet varken ut eller in. Det känna tungt just nu.
    kram på er och tack på förhand
    Anna

• Svar på tråden HJÄLP! Frågor till Oförklarig barnlösa som har eller håller på med ÄD
  • cicco

Hej!

Jag har som du, genomfört 3 IVFer, utan att lyckas. Har fått ut ganska få ägg varje gång- ca 4-5 men de har alltid blivit befruktade och varit av "bra" kvalité, dock har jag aldrig fått några till frysen så då börjar man ju undra lite vad gäller kvalitén. Är 38 år kan jag tillägga. Har fått 2 insatta varje gång och då tycker man ju att en enda liten kan väl ändå få fästa men icke då... så nu börjar jag absolut fundera på alternativ. Planerar just nu för en till IVF men har oxå börjat fundera på äggdonation. Egentligen vet jag inte om det gör mig något att det inte kommer att vara mina gener- det viktigaste för mig är att vi får vår lilla bebis snart. Vet inte om jag orkar göra IVF ef IVF om chanserna inte är så stora att man lyckas med de egna äggen- då kanske man istället skall fundera på om chansen är större att lyckas med äggdonation. Ja, många tankar är det...

Vet inte om detta gav dig något egentligen- blev bara glad när jag såg att någon annan går i liknande tankar som jag och skulle känns skönt att dryfta dessa tankar tycker jag

• never

hej
    tack för att du skrev,

För det jag undrar över är har jag större chans att bli gravid med ett donerat ägg. JAg bryr mig inte om gener heller jag vill bara bli mamma och få en bebis att lägga all min kärlek på.

Det är ju väldigt dyrt med ÄD, det kostar ju mycket mer en en ivf, och det verkar bara vara få som lyckats på första försöket. Så hur mycket större chans är det att man blir gravid. Fast det här är väll dom här frågorna som ingen kan svara på man får bar chansa.

hjälp vad svårt detta är
    anna

• Irma1

Hej Anna66. När jag va o pratade med läkaren ang äggdonation så sa hon till mig att det är 50% chans o lyckas med donation o 25% med ivf. Själv så står vi uppsatta på kö till äggdonation o har snart stått 1 år. Så jobbig väntan. Försökte med pergotime ett antal gånger både dubbel o trippel doser. Sen så gjorde vi Ivf o fick bara fram 1 enda ägg som inte blev befruktat. Så läkaren konstaterade att jag kommit i ett för tidigt klimakterie. Så nu väntar vi på att få komma först i kön.

• Bette

Hej,

Jag och min man försökte i ca två år, sedan har jag fått reda på att det är bäst alternativ att vi använder oss av äggdonation. Därför så kommer vi att genomföra äggdonationsalternativet, jag är ung men jag vet också att chanserna för mig att bli gravid på naturlig väg är liten om ens någon även fast jag har kontinuerlig ägglossning osv.

Tänk igenom äggdonationsförslaget, det är ett bra alternativ om man t ex har flera ivf:er osv bakom sig. Eller så kan ni kanske genomföra PGD, det är också ett alternativ.

Jag tror att chanserna att bli gravid med äggdonation är, siffran kommer inte från Sverige så jag vet inte hur det är här, men det ligger runt 45-50% om man är runt 40 år på första försöket vad jag har förstått men jag kan ha missuppfattat de. Det som jag undrar är hur procenttalet ser ut för de som är under 30 som jag och min man är.

Det som kan vara bra att veta är att donatorerna i t ex Riga är anonyma, vilket jag tycker är bra.

Hälsn

• hymafr

Hej Anna!

Jag var 42 när jag gjorde IVF med PGD. Alla mina ägg visade sig ha kromosomförändringar så jag hade inte kunnat bli gravid.

Innan PGD:n gjordes ville läkaren övertala mig att låta bli och istället prova med äggen eftersom de "såg så väldigt bra ut och delade sig jättebra"!!!

Jag har nu gått över till ÄD. Där har man iaf en chans.

Lycka till!

• never

Hej

Tack alla att ni skriver

Det är bra att höra era tankar. JAg skrev till min hemortsläkare och frågade honom vad han trodde, jag bad han att titta i mina journaler först, han tyckte jag skulle göra en vanlig ivf till. Jag måste nog fråga varför han kom fram till det.

JAg fattar också att det är större chans att bli gravid med ÄD.
    Om ni vet några bra hemsidor om det så skriv gärna igen. JAg ska ta reda på mer fakta, för jag vet att det är mågna där det inte funkar, i tanke på att det är väldigt dyrt. Fy vad jag tycker detta är jobbigt, jag önskar att nån bara sa att så här ska du göra

tack igen Anna

• Nioli

Jag har också gått över till ÄD. Trots ett ganska bra äggresultat på Ivf. Enligt läkarna såg de ut att vara av god kvalitet och jag fick till frysen. Men inga ägg har klarat upptiningen.

Jag är nu 40+ och har på senare år blivit gravid ganska lätt. Men alltid fått mf/ma så jag är övertygad om att det trotts allt är något fel på mina ägg. Hoppas nu på att donationen ger oss vårat önskade barn.

• never

hej igen

Om ni kommer tillbaka och läser här forumet, en lite fråga, var ska ni göra ÄD?

JAg har tittat på AVA klinikerna och Elite kliniken, om ni vet nåt så berätta gärna

tack igen
    anna

• cicco

Hej igen Anna,

Jag har varit i kontakt med AVA kliniken i Finland- där har de 6-8 månaders kötid fr att man fyller i ett formulär. Har egentligen inte tagit beslut om ÄD ännu då vi tänker testa IVF minst en gång till men kan kännas skönt att komma igång med en "alternativplan" tycker jag.

Ha det gott

• Myzz81

Hej Anna!

Om du vill ha en kort väntetid till att göra ÄD och en bra klinik så kan jag rekomendera AVA i St Petersburg.
    Vi fick komma på konsultation inom en månad från första kontakten (22 sep.) och ska dit nu den 27 November för ett först försök.

De känns mycket seriösa och läkaren vi träffade är jätte duktig på engelska.

Du kan läsa på deras hemsida om priser osv. Jag har för mig att de ligger mellan 20-55.000:- på ÄD.

Jag har gjort 5 IVFer och 1 FET innan jag kände att det var dags att prova något annat, även om läkarna säger att guldägget kan dyka upp... men när? Inte än efter 3 år hos olika läkare!!

Lycka till, och jag tror att du känner när din tid är inne!!

Svar på tråden HJÄLP! Frågor till Oförklarig barnlösa som har eller håller på med ÄD