• Nintendo

Mjölkstockning, vad göra?!

Har fått mjölkstockning på ovansidan av vänster bröst, två hårda knölar som är röda och gör ont som F*N!
    Har testat detta utan resultat:

- Spola varmt vatten på bröstet i duschen och handmjölka.
    - Massera i riktning mot bröstvårtan när man ammar.
    - Lägga växelvis varma och kalla handdukar på bröstet.

Har bara haft det sen igår eftermiddag men jag håller redan på att bli galen! Kan knappt amma på det bröstet längre och kan bara hålla henne med höger arm och rapa henne över höger axel.

Är det någon som har några bra tips på hur jag får väck skiten? Får inte tag på BVC för att fråga om råd heller. *suck*

En fråga till, hur vet man att det inte är en inflammation? Borde jag gå till doktorn? Mamma tycker att jag borde göra det men dem kan väl ändå inte göra något åt saken?

• Svar på tråden Mjölkstockning, vad göra?!
  • Blixten

Har du en handpump? Det funkade för mig när det krisade. Jag har en Medela men det finns ju en massa olika märken på pumpar.

• Jempajenny

Be att få Syntocinon-nässpray utskrivet och amma/pumpa lite oftare än vanligt. Fungerade kanon! Försvann på 1,5 dag.

Ja, just det - massera knölarna när du ammar. Jag tog i ganska hårt och tyckte det var skönt, för det kändes liksom att det släppte. Min BVC-sköterska sa "massera försiktigt" men jag klämde på så hårt det gick!

• Mårran74

Jag hade samma problem vid ett par tillfällen och mitt råd är: Pumpa ur eller amma ur ordentligt på det bröstet! Helst så ska du känna att "knölarna" ändrar storlek då vet du att de blivit tömda! Var ihärdig trots att det gör ont, för annars så kan du själv bli riktigt sjuk(feber osv).

• Shagwell

Hej!
    Fortsätt som du gjort och ta Panodil som är inflammationshämmande.
    Det kan ta några dagar innan mjölkstockningen "släppt".
    Drick mycket, amma så ofta du kan från det bröstet (eller handmjölka/ pumpa)
    Massera försiktigt i riktning mot bröstvårtorna - inte trycka och massera som en idrottsmassage utan bara mjuka men bestämda drag med exvis knogarna eller sidan av handen.
    Att lägga en varm vetekudde på 5 min innan amning gör att blodcirkulationen främjas och flödet bättre.
    Om du går ut se till att hålla brösten VARMA!!! Fetvadd från apoteket eller de där inläggen man kan köpa på exvis Babyproffsen.

Har det inte gått över/blivit någon som helst förbättring på två dygn tycker jag du ska kontakta BVC eller amningsmottagning. Det finns receptbelagd preparat för att häva inflammationen/infektionen.

Lycka till och kämpa på!

• Jempajenny

Du kan hyra en elpump på BVC/barnmorskemottagningen. De är mer effektiva än handpumparna.

• Amlin

Ett tips som inte påverkar just mjölkstockningen men som är viktigt i längden. Glöm inte att hålla igång det andra bröstet genom amning eller pumpning. Jag slarvade med det när jag hade mjölkstockning och det resulterade i att jag fick mindre mjölk i det friska bröstet. Det har inte riktigt kommit i fatt än och det är 3 veckor sedan.

• Shagwell

Oh ja, jag glömde. Jag fick infektion i brösten efter en envis mjölkstockning. Hade feber kvällstid och om nätterna, skumt. Fick pencillin och sedan vart jag besvärsfri.

• Mårran74

Ang massage: tror att man ska vara försiktig, men ändå så ska det ju bli knådat. Om man tar i för mkt så kan mjölkkörteln skadas om det är en infektion redan.

Du har troligen en infektion om du blir röd, öm och svullen. En del får feber osv. Men som sagt var, skaffa en pump och pumpa tills bröstet/knölarna känns tomma... (eller amma)

• yeboyes

här kommer ett lite mer o-ortodox tips, prova att lägga vitkålsblad i behån! det funkade på mig :) finns tydligen ngt i vitkålen som verkar inflammtionshämmande, svalkar först o håller sen bröstet varmt. Ser dock lite kul ut :) kombinera med mkt amning, varmt vatten, massage mm. Lycka till, mjölkstockning är hemskt!

• Shagwell

Jag upplevde starkast smärta precis när lilleman skulle ta de första sugtagen i det "sjuka" bröstet men efter ett tag så kunde man känna att det lättade och att det kändes mjukare och mindre knutigt.

• Jempajenny

Angående att hålla brösten varma; har du inte fetvadd/bröstvärmare hemma fungerar det alldeles utmärkt med en ullvante eller en bit fleece som tillfällig lösning...

• Pingu

Det enda som hjälpte mig var syntocinon-spray + varma våta handdukar på bröstet ett par minuter före amning. Och att amma mycket. Pump, massage, varm dusch mm provade jag först, men det funkade inte för mig.

• Nintendo

Tack för tipsen! Glömde att nämna att jag även pumpar ur brösten när tösen har ammat färdigt men märker ingen skillnad på knölarna. Usch jag hoppas det går över snart!

Är det "farligt" för tösen att amma om det nu skulle vara inflammerat?

• Jempajenny
    Nintendo skrev 2008-09-30 12:58:11 följande:
    Tack för tipsen! Glömde att nämna att jag även pumpar ur brösten när tösen har ammat färdigt men märker ingen skillnad på knölarna. Usch jag hoppas det går över snart! Är det "farligt" för tösen att amma om det nu skulle vara inflammerat?
    Nej, inte farlig för bebisen. Men se till att få Syntocinon-nässpray...
  • Malinx

Far in på sjukhuset där kan man få akupunktur samt att man kan få värmelampor som värmer upp brösten så stockningen släpper.
    Har haft mjölkstockning många gånger och ett tips är att köpa göra varme innläggtill bh av ylle eller liknande.

• Shagwell

Nej det är inte farligt för henne att amma ur det stockade bröstet däremot så blir det inte rikigt samma flöde ur det bröstet och produktionen går lite på halvfart eftersom gångarna är tilltäppta. Men det kommer igång så snart det släppt och du bara ammar på som vanligt ska du se.
    Lycka till

• annaåarvid

Då jag fick mjölkstockning så ammade jag bara på det bröstet och smörjde in med heat lotion från alovera de hjälpte och fettvadd är oxå bra.. lycka till

Svar på tråden Mjölkstockning, vad göra?!