• Blåsippan84

flyga fast man e gravid

har precis plussat.. e jätte glad.. trodde inte att d skull gå så fort.. saken e den att jag å min sambo hade tänkt att åka till thailand efter nyår.... men hur e d egentligen att flyga om man e gravid???

hur länge får man flyga? e d så smart av oss egentligen? vad säger ni?

• Svar på tråden flyga fast man e gravid
  • Nyfiken gul

det är lugnt att flyga. Dom flesta bolag vill inte att man ska flyga efter vecka 25 och en del bolag efter vecka 30.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • salamanca

Har varit ute & rest massor!
    Drick bara mycket vatten, använd stödstrumpor & rör dig mkt under flygningen.
    Förbered dig & sambon på att du kanske kan vara trött & kanske kan få besök av elaka "farbror hormon". Kanske att du blir mer irriterad än vanligt ifall din kille blir asfull varje kväll även om du får höra hur himla "skyst du e.."

Jo, ta reda på vart närmsta sjukhus är.

Ha kul & köp många baby kläder.... =)

• alem

är inte 100 men tror även att de flesta gravid försäkringar inte gäller efter 28 fullgångna veckor om förlossningen skulle råka komma igång då du är utomlands, vilket betyder att man får betala sjukhusvistelse och liknande själv.
    Men som sagt dock inte 100 på det, så kolla upp vilken gravid försäkring du ska ha/ha och vad som gäller vid vistelse utomlands och kolla med respektive flygbolag vad dem har för restriktioner ang flygning, olika bolag har regler från olika veckor. men innan v25 så tror jag inte de ska vara nå problem med något :)

• Blåsippan84

då blir d till att forska lite då... samtidigt som d e så tidigt å man vet ej om lilla livet vill stanna

• Cheriie

Med sas och norwegian får du flyga inrikes fram till fyra veckor innan BF och för resor som tar längre än 2 timmar är det 6 v innan BF. Är i v 33 och flog mellan stockholm och luleå i helgen. Det gick jättebra

• Salvi

Flyga är inga problem.

Tänk däremot på att du får betala eventuell sjukhuskostnader för bebben (som aldrig täcks av försäkringen, inte innan v 25 heller)om du föder för tidigt. Så om du är längre gången än 22 v (då man brukar försöka rädda bebisen) finns det en risk för höga omkostnader för både neonatalvård ooch ambulansflyg när man väl får lov att flyga hem.

Om förlossningen mot förmodan startar på flyget får du dessutom betala nödlandningen själv (även det gäller hela graviditeten alltså även innan v 25) eftersom Sverige inte har några avtal med de länder man flyger över på väg till Thailand. Kan gå på runt 300 000, inte så kul.

Har själv varit i samma dilemma som du och kollat upp allt väldigt nogrannt då vårt försäkringsbolag sa att deras försäkring täckte "allt" men det sen visade sig att bebben och nödlandning inte var inräknade. Min sambo som är jurist läste sedan alla försälkringsbolags avtal som hade samma undantag. Han talade även med försäkringskassan angående nödlandning och ambulansflyg och fick svaret att det är kostnader man själv får stå för. Har även vänner som fick betala 400 000 för en nödlandning när hennes förlossning startade..

Oftast händer ju dock ingenting, men det är skönt att veta all fakta så man inte försätter sig i en situation man inte klarar av..

Lycka till!!

• Blåsippan84
    Svar på #7
    tack så jätte mycket för det svaret:)!! e i valet å kvalet att boka resa.. eftersom det e första barnet så vet man ju inte hur kroppen kommer att reagera.. vi hade tänkt att resa efter nyår i mitten av januari å var helt inställda på det.. men trodde inte att vi skulle få ett plus så fort... e bara i v 5 så mycket kan hända.. men resan verkar nog bara bli en dröm...
  • jessamy

Jag väntar första barnet med. Har iofs inte flygit så långt som till Sverige men jag har flygit tur/retur belgien 3 ggr. Till portugal. från frankrike till tyskland o tyskland o hem. tur o retur bulgarien. Inga problem =)

• Darla

Jag reste bort i början av min graviditet (runt v 6) och det gick helt ok. Men tänk också på att du kanske börjar må väldigt illa, bli trött osv. För mig kom det i v 6 och höll i sig intensivt till ca v 17 och sen kom det då och då sporadiskt fram till v 20. Jag hade då aldrig orkat vara bortrest eller flyga någonstans, ville bara ligga på sängen hemma och åkte bara ut i nödfall (sjukskriven). Klarade inte av värme heller utan höll mig inne hela dagarna. Det blir ju inte så för alla, men det vore synd om du reagerade på det viset och förlorade pengar.

• Wren

med reseförsäkringen (som gäller till v 28) så betalar försäkringsbolaget en eventuell nödlandning (som med thai-air kostar ca 1 miljon...) efter v 28 finns det INGA försäkrigar som täcker nödlandningar.

sen tillkommer ju förståss sjukhusvistelse och sådant, men det är andra försäkringar som täcker det (om det finns avtal med landet)

mitt råd: flyg inte utomlands efter v 28. (i alla fall inte utomnordiskt)

• Blåsippan84

tackar.. jah vi har nog gett upp thailandsresan.. men vi har ett par kompisar som har en stuga i södra italien å ska vara borta i 3 månade.. så vi åker nog dit efter nyår istället.. känns mer tryggt.. men e väldigt tidigt i graviditeten än å hoppas nu att liten vill bosätta sig ordentligt....

Svar på tråden flyga fast man e gravid