• Anonym (Aj!)

Blåsor på tungan, någon som haft?

Jag har fått flera svidande blåsor på den främre delen av tungan. Det bränner och ömmar som 17... det jag kommit fram till efter att ha kollat runt på nätet är:

*Det är inte svamp
    *Det är inte afte

Så troligen är det en bakterie- eller virusinfektion som gett blåsorna. Det känns ungefär som om jag har bränt tungan på hett kaffe, bara att det har hållit i sig i mer än en vecka.

Någon som har haft liknande? Har ni något tips på vad man kan göra för att lindra?

Är det någon mat man borde undvika att äta? Jag har ätit rätt mycket (osockrade) muffins med bakpulver i - tror ni det kan ha effekt?

Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Blåsor på tungan, någon som haft?
  • hemligt gravid

Blåsor i munnen kan man få av att man fått i sig för lite vitamin (minns inte vilket). Frukt och grönt brukar hjälpa.

• Anonym

Hej!
    Jag har haft det med jämna mellanrum och blev sâ irriterad pâ dessa smâ svidande blâsor att jag till slut klippte bort dem med en sax..... Men det tror jag inte är den bästa lösningen. Enda trösten är att de brukar försvinna av sig själva efter nâgon vecka eller tvâ.

• Anonym (Aj!)

Det kan inte vara vitaminbrist, för jag äter typ 1-2 kg frukt/grönt per dag. Jag tror snarare att det är något förkylningsrelaterat, jag är inte snuvig - men ungarna är det. Jag tror också att det kommer gå bort om nån vecka.

Men tror ni att det kan ha något att göra med bakpulver?

• hemligt gravid

Ja, förkylsningsblåsor är ju vanligt!

Om det har något med bakpulver att göra? Ingen aning....

• Bebis

Så får jag alltid typ veckan innan jag blir sjuk. Brukar vara första tecknet.

Don't Panic
  • Anonym (kan vara)

Det är mest troligt en mild form av herpes virus (som de flesta människor bär på) vid förkylning kan de bryta ut. En gång för många år sen fick jag ett rejält utbrott i hela munnen inkl tunga, kinder, tandkött och skönt var det inte. Läkaren kallade den mänskliga varianten av mul och klövsjuka. Det var mitt mellan två förkylningar.

Om jag biter mig på insidan av munnen kan det bli en svidande (gråvit) kraterliknande blåsa som sitter i omkring en till två veckor. (tror jag har giftig saliv..)

• Janneman

jag skulle snarare gissa på frukt. Det är ganska mycket syra i vissa sorter. Om du vill ha bort blåsorna fortare prova med at gurgla med Gin eller köp Hexident på Apoteket.

• Anonym

det kan nog ha att göra med bakpulver, enligt gammalt recept blir tänder rena av bakpulver & när jag borstar med det så kan dt i bland bli små röda upphöjda irriterande minikörtlar liksom..

• Fiat01

Hej! Jag har också fått blåsor på tungan och det jag har hört är att det brukar vara förkylnings blåsor ... Det jag brukar göra är att ta tandkräm på det. Eller en salva som jag inte vet vad den heter men om du frågar på Apoteket så får du den.:)

• McIris
    Fiat01 skrev 2013-12-08 21:10:59 följande:
    Hej! Jag har också fått blåsor på tungan och det jag har hört är att det brukar vara förkylnings blåsor ... Det jag brukar göra är att ta tandkräm på det. Eller en salva som jag inte vet vad den heter men om du frågar på Apoteket så får du den.:)

Hon har förhoppningsvis löst problemet eftersom det var 5 år sen hon skrev inlägget
Svar på tråden Blåsor på tungan, någon som haft?