• Elli78

Hur får jag bort skorv?

Min 4 månader gamla dotter har skorv i hårbottnen. Hur får jag enklast bort detta? Har hört att barnolja ska vara ett sätt?
    Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Hur får jag bort skorv?
  • Me o Mike

Ja häll på mycket barnolja!! Låt det "verka" i ca 20-30 minuter. Sen kammar du bort det med den täta delen av en kam.

• Snovit 79

Beror på hur mkt hår bäbisen har med. Jag hade en "skallig" pojke som jag använde olivolja på och en hjälmmössa under natten. På morgonen borstade/skrubbade jag bort skorven med en baby-borste och badade honom.

• Milles

Om det inte funkar (det gjorde det inte på vår dotter) så kan jag tipsa om en salva, Borago. Finns på apoteket och funkade hur bra som helst!

• Eva S

Använde barnolja vid ett tillfälle. Masserade in lite och lät det sitta kvar i jag tror det var över två timmar. Kammade lite och fick väck i stort sett allt med en gång.

• Lie76

Borago är helt super, gick bort på 3 dagar

• JCFN

är det jätte mkt skorv så finns det nått på apoteket som heter
    SALSYL-VASE 1%
    man smörjer på ett tunt lagerpå huvudet där skorven är o låter det verka 3-4 timmar(har barnet mkt hår bör det benas upp så att man på bästa sätt undviker att få salvan i hela håret!!sen kammar man bort salvan o skorven ur håret..bästa sätt med en lus kam.

den fungeade jätte bra på min pojke..

men har ditt barn inte så mkt skorv så tycker jag att du ska smörja in huvudet med vanlig babyolja o sätta på henne en mössa låta det verka några timmar sen kamma det med en luskam

• TinaLi

Jag har hört att bebbarna kan tappa lite av håret av Borago...men vet inte om det är sant, har bara hört det. Men jag blev för nojjig för o testa.
    Barnolja funkar nämligen toppen. Bara att smörja in och låta verka en stund och sen skrubba med frottéhandduk lite lätt. (beror ju på hur mycket hår bebben har om det är i hårbotten, men kam funkar på mer håriga!)

• Pinky81

Jag har inte gjort ngt alls åt dotterns skorv...
    hon e 10 månader å har fortfarande skorv men mycke hår så det syns inte om man inte gräver i hårbotten hehe...

Måste man göra ngt åt skorv, har bara hört att det växer bort så småningom!

• Bebismamma

vi tog babyolja och nuggade försiktigt med en bebistandborste de e va vi bl rekomenderadeev

• Kevlarsjäl

Min BVC-sköterska rekommenderade att vi först tog rejält med olja och lät verka, sen med RENA naglar försiktigt pillade bort skorvet. Det har funkat bra när vi har testat.

Svar på tråden Hur får jag bort skorv?