• ladydivine

Vad kan det vara, insektsbett, löss eller bara utslag??

Upptäckte igår att sonen hade nått slags utslag i pannan. Så i morse så såg jag att det blivit fler, han har ett par stycken i pannan och runt öronen. Dom sitter precis vid hårfästet, ca 1-2 cm in och ut från det om ni förstår?!
    Har även blivit skorpor på några men har inte sett att han kliat nått spec...??

Vad kan det vara??
    Det ser ut ungefär som myggbett vilket var min första tanken men mygg nu....har inte sett en mygga på bra länge.

Tänkte sen löss, men han kliar sig inte och har gått igenom håret noga flera gånger men hittar inget. Haft vitt papper under och kliat och gnuggat som tusan men ser bara hårstrån och skorvbitar.

Han är ljusblond och har inte mycket hår så det borde synas om det är löss, eller??

Nån som kan tipsa om vad det kan vara??

• Svar på tråden Vad kan det vara, insektsbett, löss eller bara utslag??
  • Kajsa 72

Har ni varit ute och rest nyligen? I så fall kan ni ha fått med er vägglöss.

• lillan 8282

min fyraåring har precis haft liknande symptom.
    vart orolig då han har haft svinkoppor flera ggr på kort tid nu och trodde att det var det igen.
    funderade hit och dit, men jag kom fram till att det måste vara knottbett som är något större än vanligt.
    det är inte det han har fått tro?
    jag är inte säker själv, jag tycker skorven sitter kvar så länge.

• ladydivine

Nej, inga resor nyligen.

Tänkte ju mygg/knott men det är ju kallt och har varit ett par veckor så var skulle dom komma från....
    Svinkoppor har han aldrig haft så vet ja inte riktit hur det ser ut heller.

Reagerade ju också på att det bara är där runt huvudet och öronen, dock ingenting i nacken och ingen annanstans på kroppen.

• lillan 8282

ja visst är det underligt.
    här har det åxå varit ganska kallt ett tag men haft sol några dagar.
    tänkte om knotten kan ha kläckts in nån pöl nånstans nu när solen äntligen kikade fram.
    mina är även mycket i skogen på dagis så det kan ju komma därifrån.
    ja jag vet inte...jag menar knottbett har man ju sett förr

• ladydivine

Så jobbigt när man inte vet vad det är, om det smittar mm
    Och naturligtvis blir jag helt nojjig över att det skulle kunna vara löss, tycker det kryper överallt på mig haha

Man vill ju ha en försklaring på vad det är ju

• lillan 8282

ja det vill man ju!
    hoppas det löser sig

• saffe

Vet inte var ni bor, men här i Småland var det massor knott ute igår kväll... Höll på o bli tokig när jag var i stallet... Har ingen aning om vad utslagen kan bero på, men ville bara säga att det finns knott fortfarande!

• Tompaslillsyrra

Kan vara loppor oxå, har ni djur eller har sonen varit ute o lekt med t ex gosedjur/snuttefilt och tagit med sig in i sängen sen?

Vår katt drog in loppor till oss nyligen och det blir som myggbett som kliar nå fruktansvärt. Man märker oftast att man får fler o fler av dessa bett efter nattens sömn.
    Vi tvätta alla sängkläder, dammsög sängen och soffan grundligt och behandla katten med medel. Det som inte går att tvätta kan man lägga i plastpåse och in i frysen ett dygn.

• ladydivine

Vi bor i typ mellersta norrland, har inte sett ett knott eller mygg på flera veckor faktiskt :)

Djur har vi inte och inte heller har han nån filt el dyl som varit ute.

>Förstår inte va de kan vara, hoppas på att jag får fler tips....

• Tompaslillsyrra
    ladydivine skrev 2008-09-30 19:12:59 följande:
    Vi bor i typ mellersta norrland, har inte sett ett knott eller mygg på flera veckor faktiskt :)Djur har vi inte och inte heller har han nån filt el dyl som varit ute.>Förstår inte va de kan vara, hoppas på att jag får fler tips....
    Nå ny tvål/shampoo han inte tål kanske. tänkte på det eftersom det är vid hårfästet.
  • ladydivine

Hmm, måste tänka. Väldigt sällan han använder schampoo och det är nog samma som vi alltid använt, kan hända att han tagit av mitt schampoo sist.....gud vad jobbigt att komma ihåg

Nått annat förslag eller ha jag fått alla möjliga orsaker snart hehe

Svar på tråden Vad kan det vara, insektsbett, löss eller bara utslag??