• Chva72

Streptokoker, farligt för barnet?

Jag har haft ont i halsen i ngn vecka, och troligen feber på nätterna, hemskt jobbigt i värmen. (Min 3-årige son har likadant och sambon har tidigare haft halsont länge..)

Nu funderar jag på om det är Streptokoker, och man inte behandlas med pencillin, är det farligt för barnet då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-06 15:21:44:
    Glömde säga att jag är i v35...

• Svar på tråden Streptokoker, farligt för barnet?
  • Sofiafia

Kan du inte ringa Vårdguiden och fråga? Eller BM, men det är ju inte säkert att de har koll.

• kissemjao

Åh jag är inte rätt person att svara , men det finns ju en streptokok som väl kan vara farlig. Infektionen kallas väl då för GBS. Googla lite och se vad du hittar för info ute på nätet...

• Jogobella

GBS är nåt annat, det kallas också för grupp B-streptokocker. Det är inte samma typ av streptokocker som man har när man har ont i halsen. GBS har man i underlivet och/eller ändtarmen. Om man har GBS så behandlas man med antibiotika under förlossningen så att barnet inte smittas "på väg ut". Det är alltså mest troligt INTE GBS som ts har.

Men jag tycker nog att du ska kontakta barnmorska eller distriktsläkare i alla fall om du varit sjuk länge så att de kan kolla upp dig.

Kramar från Jogobella v. 38, GBS-positiv

• Yllet

Nej, en infektion i halsen utgör ingen risk för ditt barn. Inte heller måttlig feber (Fast om du mår dåligt och har feber tycker jag du ska kolla upp det iaf, för din egen skull).

GBS-infektion i underlivet kan orsaka för tidig födsel, men du föder ju inte barn genom halsen

• kissemjao

Men är det inte så att om man har GBS så kan även en infektion ändå ge samma symptom som en vanlig halsfluss (förlåt om jag är heeelt ute och cyklar... detta är bara nåt jag fått för mig jag läst... definitivt inte nåt vetenskapligt uttalande).

Ja nåväl, så är det ju tur att man inte föder genom halsen...

• kollo

nää, det är inte farligt! var själv på akuten för ngra veckor sedan.den läkaren hade aldrig hört talas om att streptokocker\halsfluss skulle vara farligt för bebben,hon vart förvånad när jag frågade! det enda farliga för bebben var herpesinfektion i underlivet,vilket är helt annat.så oroas inte!

• Chva72

Härligt att höra, det är bara att plågas på i värmen då.. *pust*

...ringde o beställde tid på VC för halsprov imorrnfm ändå, för det är inte roligt att va' sjuk i värmen..

• Chva72

Hehehe *fniss*

..lite kul det här med att "föda genom halsen"...

Svar på tråden Streptokoker, farligt för barnet?