• mSSm

Mitt barn kom hem med bitmärke i ansiktet!

Och då kan man ju undra vad fröknarna gjorde? Jag ringde direkt när jag kom hem, för jag själv såg det inte utan det var min sambo som såg det. Dom visste inte, jag skulle fråga i morgon när jag lämnar honom.

Han måste ju ha varit ledsen, det är ju riktiga bit märken. Riktigt röda, man ser tandmärkerna också! :(

Vad gör man åt en sånhär sak?
    Tacksam för råd och tankar!

• Svar på tråden Mitt barn kom hem med bitmärke i ansiktet!
  • hanch

jag förstår att du är upprörd. Men ta inte för givet att fröknarna struntat i att uppmärksamma dem. du upptäckte ju dom inte direkt.Förklara vad du upptäckt och be att de håller ett extra öga för att se om det är något särkilt barn som gör detta till en vana. Att ungar bits är ju inte ovanligt men det är ju viktigt att personalen kan lokalisera vem det är, för då måste man hjälpa det barnen att uttrycka sig på annat vis och hjälpa de andra barnen så samma sak inte händer din pojke igen eller någon annan för den delen.

• xenaa

De hände vårfan son för nån vecka sen. han hade 11 tänder väl markerade i ryggen Men när jag hämtade honom sa fröknarna inget, de sa  bara att han hade blivit riven vilket jag kunde se då det var i ansiktet.

Samma kväll så skulle sambon bada med sonen och det var då han såg bitmärket på ryggen.
    Ok att barn är trotsiga bits och rivs, men de sa inget., det störde mig mest. Ett sådant bitmärke så skulle sonen ha hörts , för det måste ha gjort ont. men de sa att de inte märkte något.

Hon försvar sig med att de kan inte vara överallt. Nej ok jag vet det, men jag kan tänka mig att sonen skrek till rejält.

Men men nu har de hänt, man vill ju klart bli informerad.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o3-o7 ♥
  • viseversa

du skulle bara veta hur fort det går.som personal kan man inte ha koll på varje enskillt barn hela tiden.Han kan ju varit ledsen och fått tröst utan att personalen vetat vad som hänt.Kanske såg dom inte bitmärket.

• Grönögat

Min mor är dagisfröken, en av tre på TJUGOFYRA BARN! Det du. Poängen är; shit happens och det går fort som sagt, särskilt när man ska hålla uppsikt på så många ungar samtidigt. Om fröknarna ser det så ska de givetvis säga till men det är en annan femma.

• Nelly05

Visst, det kanske är shit happens men jag skulle också bli upprörd om mitt barn blev bitet...det är just hela den grejen som gör att jag mår dåligt över att ha dem på dagis..de kan inte ha koll på att mitt barn inte blir skadat..men det får man tydligen leva med..
    Vet personalen om att de har blivit bitna..vare sig de såg när det hände eller ej vill jag ha info, all info de har om saken, det är min rätt som mamma.

• viseversa

men vad menar du med all info dom vet om saken.tex Ja han/hon blev biten idag.på grund av ett bråk om en leksak.Mer info än så kan/får dom inte ge.Ser dom att barnet blir bitet så tror jag självklart att dom informerar föräldrarna om det.men man kan inte se allt när man är tre vuxna på 20 barn.

Nelly05 skrev 2008-09-30 17:47:24 följande:
    Visst, det kanske är shit happens men jag skulle också bli upprörd om mitt barn blev bitet...det är just hela den grejen som gör att jag mår dåligt över att ha dem på dagis..de kan inte ha koll på att mitt barn inte blir skadat..men det får man tydligen leva med..Vet personalen om att de har blivit bitna..vare sig de såg när det hände eller ej vill jag ha info, all info de har om saken, det är min rätt som mamma.
  • Grönögat
    Nelly05 skrev 2008-09-30 17:47:24 följande:
    Visst, det kanske är shit happens men jag skulle också bli upprörd om mitt barn blev bitet...det är just hela den grejen som gör att jag mår dåligt över att ha dem på dagis..de kan inte ha koll på att mitt barn inte blir skadat..men det får man tydligen leva med..Vet personalen om att de har blivit bitna..vare sig de såg när det hände eller ej vill jag ha info, all info de har om saken, det är min rätt som mamma.
    Men då kanske du borde byta till dagmamma i stället? Och ja, det år du nog leva med så länge som villkoren och arbetsbelastningen är så här orimlig och orättvis för förskoleanställda.
  • cinah75

Våra tvillingar biter varandra och det hjälper inte att vi är två vuxna hemma ibland för att förhindra det. Det är ett ögonblicksverk och ska man förhindra det får man vara precis brevid dem hela deras vakna tid. En omöjlighet alltså.

Så att det händer är nog inte något man kommer ifrån tyvärr. Sen tycker jag det är en självklarhet att personalen ska informera om det, både till den bitnes föräldrar och även till det bitande barnets föräldrar. Så man vet.

• TessaS

Theodor kom hem med ett REJÄLT bitmärke i kinden strax före sommaren. Tog LÅNG tid innan det gick bort faktiskt... lite otäckt.
    Personalen sa till när vi hämtade och de hade räknat tänderna i bitmärket och matchat med något barn.

Så länge det inte är ett återkommande problem så... Hade det varit samma barn som gjort det på många, så hade de haft extra koll. Jag känner mig trygg med det. Nu var det en engånggrej och inget jag hetsade upp mig över. Han kommer ju hem med plåster på knäna, blåmärken i pannan, sand i näsan... sånt som händer när de växer upp och utforskan världen och varandra.

• Miss Lau

Att barn bits är sånt som händer men om personalen såg det borde de givetvis ha informerat om att han var biten. Men så mycket mer kan/får de inte säga.

• Nelly05

viseversa-uppenbarligen så är det ju olika hur mycket info man får om händelsen på olika dagis. jag har redan talat med MITT dagis om att jag vill få så mycket info som möjligt om saker som inträffar och de är hörsamma angående detta turligt nog!!!!!
    Grönögat-jo..jag inser att mina barn blir drabbade av personalbristen..därav inte sagt att jag accepterar det med "shit happens" attityden..det lär knappast förbättra något.

• viseversa

hoppas då verkligen inte dom berättar vilket barn som ec rev bet ditt.Det är nämligen olagligt.Sen är det ju självklart att personalen berättar så mycket dom kan/får om vad som har hänt.

Nelly05 skrev 2008-10-01 13:02:51 följande:
    viseversa-uppenbarligen så är det ju olika hur mycket info man får om händelsen på olika dagis. jag har redan talat med MITT dagis om att jag vill få så mycket info som möjligt om saker som inträffar och de är hörsamma angående detta turligt nog!!!!!Grönögat-jo..jag inser att mina barn blir drabbade av personalbristen..därav inte sagt att jag accepterar det med "shit happens" attityden..det lär knappast förbättra något.
  • Aurora83

Jag jobbar själv som dagmamma och min dotter är ett av mina dagbarn. Hon blir biten var och varannan dag av ett annat dagbarn och nu känner jag mej så maktlös. Ni verkade kunna detta med "bitbarn" hur ska jag få honom sluta bita henne ? Någon som har nåt tips?

• cruz

Jag har tvillingar på snart två år, varav den ena är ett riktigt bitbarn. Det man bör göra är att försöka ha så bra koll på barnen som möjligt (inte lätt, jag vet). Jag försöker att ha barnen i samma rum som mig och om de leker ensamma i lekrummet så går jag dit ofta och kolla läget.

När man tar det bitande barnet på bar gärning så måste man ju säga ifrån och eventullt hålla i barnet så att det inte kan bitas igen. Sedan när man hunnit trösta den som blivit biten så visar jag alltid det "bitska" barnet hur man klappar fint. Det är viktigt att barnet som biter får lära sig ett alternativt sätt att ta kontakt än att bitas. Bitandet handlar ju ofta om att barnet inte lärt sig kommunicera så bra och att det inte riktigt vet hur man tar kontakt eller säger ifrån till andra barn. Nu kan vi ofta förhindra vår son att bitas genom att säga "klappa fint" i det kritiska läget.

Svar på tråden Mitt barn kom hem med bitmärke i ansiktet!