• Stoppsladd

Konsekvens av lågt järnvärde?

Vad kan hända om man som gravid har för lågt järnvärde, mer än man är trött? Och vad är ett lågt värde? Under 110 som gravid?

Stämmer det att ett lågt värde inte är bra inför förlossningen? I såfall varför?

(Jag har sökt och googlat men hittar inte svaren på mina frågor.)

• Svar på tråden Konsekvens av lågt järnvärde?
  • Stoppsladd

Tack för svaret på min ena fråga.

Någon som kan fylla i svaren på de andra?

• danitra

Det kan vara olämpligt inför en förlossning eftersom man kan förlora mycket blod då och därmed få ett farligt lågt värde. Om jag inte minns helt fel.

danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Stoppsladd

aj fan, det är så pass?! Ja, då förstår jag att det inte är bra med lågt järnvärde.
    Följdfrågan på det blir det när räknas järnvärdet vara så lågt att det utgör en risk på förlossningen?

• fairyfloss

Järnbrist kan leda till lågt blodvärde eller till och med anemi (blodbrist). Det är ju inte så bra att ha just när man föder barn, eftersom man förlorar så mycket blod då.

Jag hade blodbrist på grund av för lite järn under graviditeten och fick järninjektioner (inte kul, rekomenderas inte). Men det var tur att jag fick det i alla fall för jag blödde som en stucken gris efter förlossningen, nästan så att de fick ge mig nån annans. Men det gick bra tillslut ändå.

Andra "biverkningar" från järnbrist kan vara att man blir trött som du säger, svimmar lättare (inte heller bra som gravid), plus att dessa symtom blir värre eftersom bebisen tar allt järn du har.

Ja i alla fall. Käka dina järntabletter! Hoppas jag inte skrämde upp dig för mycket .

• Stoppsladd

Tack för svaren! Järntillskott tar jag som många andra, men är nyfiken på när det räknas som lågt (lågt som i att det utgör en risk) och som sagt vad konsekvenserna kan bli av detta.

fairyfloss: hur lågt var ditt värde när du fick injektioner?

• fairyfloss

Stoppsladd skrev 2008-09-30 17:41:06 följande:

Tack för svaren! Järntillskott tar jag som många andra, men är nyfiken på när det räknas som lågt (lågt som i att det utgör en risk) och som sagt vad konsekvenserna kan bli av detta.fairyfloss: hur lågt var ditt värde när du fick injektioner?
    Om jag minns rätt låg järnvärdet på 104, vilket inte är så farligt enligt min doktor. Problemet var att järndepåerna var nästan slut. Ferritin nivån låg på runt 5, normalt värde är 12-150 ng/mL. Så hade jag inte fått järn då så hade jag fått fullfjädrad anemi inte långt efter. Men jag kan inte äta järntabletter, annars hade det varit ett trevligare alternativ .
Svar på tråden Konsekvens av lågt järnvärde?