• fr Svår

omföderska...hur blir förlossningen???lik eller olik 1:an???

funderar mkt över om den 2:a förlossningen kommer att börja som förra...
    just hur den börjar...
    om vattnet inte ska gå den här ggn heller...
    om de ska ta hål på hinnorna för att det ska komma igång ordentligt...
    etc...

ni med erfarenhet - hur har det varit för er?
    likt eller olikt???

• Svar på tråden omföderska...hur blir förlossningen???lik eller olik 1:an???
  • Viking och Loke

Olikt....

Första tog ca 17 timmar och slutade med snitt...
    hade värkar och allt men öpnna mig inget typ vattnet gick inte heller...

Andra tog ca 7 timmar föddde "normalt" hade värkar men öpnna mig dåligt va öppen ca 5 cm så tog dom hål på hinnan och efter ca en timme och 15 min krystverkar va han ute =D

• elinS

mina förlossningar var motsatser av varann.

ettan:
    vattenavgång vid 23, första värken vid 24, extremt täta och starka värkar vid 02, öppen 3 cm, får epidural, sover nästan tre timmar, blir väckt av barnmorskan som ska kolla om jag öppnats mer och är då helt öppen och får börja vänta på krystvärkar som kommer igång efter ca 30 min, krystar en kvart sen är lillan född kl 06.11

tvåan: vaknar på morgonen och mår lite olustigt, är extremt dålig i magen och tror att jag har blivit smittad av dottern som blev hemskickad från dagis två dagar tidigare pga kräks. börjar vid 17 tiden ana att det kanske är värkar och inte magsjukekramper jag har. skickar iväg dottern till morfar och packar bb väskan. börjar klocka värkar vid 19 och kommer underfund med att dom kommer ganska regelbundet men dom gör inte ont utan mer obehagligt. ringer förlossningen som vill att vi kommer in. blir inskrivna kl 20, öppen två cm och svaga värkar men vi får stanna då dom ändå fixat ett rum till oss. vid 21.30 öppen 3 cm och tror att det här kommer ta lååååång tid kl 22.15 skickar jag ett mass sms att bebis kanske kommer inatt och då börjar jag även få ganska starka värkar. 22.45 gnyr jag efter epidural. barnmorskan ringer på läkaren och försöker sätta en nål i handen, hon misslyckas tre gånger och säger att hon ska kolla om det verkligen är värt att plåga mig. helt öppen, kl 23.05 tar dom hål på hinnorna och 23.15 är lilleman född.

nu blev det långt, hoppas du orkar läsa

• lillamyra09

mina var ganska lika, fast den andra tog hälften så lång tid!
    vilket jag tror e ganska vanligt....
    1; 12 tmmar (Vattenavgång & täta värkar hela tiden)
    2; 6 timmar (täta värkar hela tiden)

• bondelid

Båda mina förlossningar var enkla.

Ettan, tog knappt 5 timmar. Började med att vattnet gick runt klockan 02.00 och efter en halvtimme fick jag värkar. Var helt öppen när jag kom in till förlossningen så det var bara att börja med lustgasen direkt.

Tvåan, började med värkar på morgonen som sen blev kraftigare, hade 2 minuter mellan värkarna när vi åkte in till förlossningen. Var endast öppen 3 cm när jag kom in. Efter att vattnet gick som öppnade jag mig väldigt fort. Efter tre krystvärkar var bebisen ute!

• Saza

Väldigt olika för mej...

Ettan: V. 40+3. Värkar i 27 timmar. Var endast öppen 1 cm efter 18 timmar.

Tvåan: Igångsätting v. 42+0. Var redan öppen 3 cm. 5,5 timme efter att dom tagit hål på hinnorna föddes han.

Både Wilma och Milo är dock födda med sugklocka. Mina krystvärkar blir ineffektiva.
    Milos (tvåan) förlossning blev mer kritisk pga av att hans hjärtljud gick ner under värkarna och han var "sur" i kroppen när han kom ut.

Wilma 051013 Milo 080916
  • murremarre

olikt...
    Första startade med vattenavgång. Tog 8 tim och 7 av dom hade jag kraftiga värkar. Regelbundna värkar som började med 10 min mellanrum och som sedan gradvis blev tätare.

Andra startade med värkar som knappt kändes. Sammanlagt tog det 2,5 tim. Riktigt onda värkar fick jag inte förrän vattnet gått och då var hon ute på en halvtimme. Hade 7 min mellan värkarna från början fram till vattnet gått sen vart det direkt 1-2 min emellan.

• Impala59

Ganska lika..

Första startade kl 23 med vatten avg Värkstart 23.20 Bebis ute 05.26= 6h 26 min
    Andra startade kl 01 med vatten avg Värkstart 01.15 Bebis ute 03.54= 2h 54 min

Det blev lite kritiskt med nr 2 då det gick fort o hjärtljuden sjönk väldigt mycket, dock hann hon ut innan det blev snitt

• Andrundrun

Mina var olika.

Sonen föddes på BF+2. Hade 36 timmars värkar. Varav 2½h var krystvärkar. 3 månader efter den förlossningen kunde jag gå och sitta utan att vara alltför påverkad av det.

Tvillingtjejerna föddes efter igångsättning. BF+1. Båda är födda inom 1h. Kände mig helt återställd 2 veckor efter. Krystvärkar 5 min med första tjejen och 1 min med den andra.

• carroseb

Det var olikt när jag fick min son så tog det 8 timmar och det började med att slemproppen gick sen kom värkerna direkt!!När jag fick min dotter så tog det 5 timmar och det började på morgonen att vattnet gick och sen åkte vi in till BB vi var där 08,20 lilltjejen föddes 09,59 och jag tyckte att det kändes mer andra gången än första!!

• carroseb

Och när jag fick sonen så var vi på BB kl 17,00 och sonen föddes 01,10!!

• Trollar

första tog tolv timmar, andra fem,

första gjorde svinit ont EDA

andra fixade ut sej med bara lustgas.

• Wirra

första tog nästan ca 1 dygn och vattnet gick aldrig utan de fick sticka hål. liten fastnade på vägen ut och jag fick extra dropp för att värkarna skulle göra sitt jobb. Det var först när de tryckte på rätt rejält utanpå magen som lilla fröken äntligen tittade ut. Efteråt fick jag ligga och sys på ett operationsbord i nära en timme. Sen ligga på uppvak i några timmar för att SEN ÄNTLIGEN få träffa lillan och nyblivna pappan.

Andra tog knappt 4 timmar från första värk tills lillan var ute. Jag var på förlossningen i 45 minuter och krystade tre gånger totalt. Vattnet gick av sig självt vid första krystvärken.

Totalt olika alltså. Förutom att jag födde en dotter varje gång

Jag är INTE smart, jag har bara TUR när jag tänker!
  • NathalieAndersson

första barnet tog 10h från första värk, varav 2.5h inne på förlossningen, hade bara lite lustgas men blev illamående av den så den rök ganska snabbt.
    Kom in 9.40 och var fult öppen men  10..45 tog dom vattnet och 12,15 var Liam ute

andra barnet tog det 4h från att dom stack hål på hinnorna , 52 min från första värken till han var ute. har inte en aning om vad länge jag krysta men från att jag var öppen 5cm till Neo var ute tog det ca 35 min.
    Hade lustgas denna gången och nu funkade den bra Lindrar inte nåt värre men jag blev lite lugnare av den
    Var öppen 2 cm när dom stack hål på hinnan och det tog tid innan värkarna kom men när dom väl satt eigång gick det snabbt och intensivt!

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722 (anderssonnatalie.blogg.se)
Svar på tråden omföderska...hur blir förlossningen???lik eller olik 1:an???