mina förlossningar var motsatser av varann.
ettan:
vattenavgång vid 23, första värken vid 24, extremt täta och starka värkar vid 02, öppen 3 cm, får epidural, sover nästan tre timmar, blir väckt av barnmorskan som ska kolla om jag öppnats mer och är då helt öppen och får börja vänta på krystvärkar som kommer igång efter ca 30 min, krystar en kvart sen är lillan född kl 06.11
tvåan: vaknar på morgonen och mår lite olustigt, är extremt dålig i magen och tror att jag har blivit smittad av dottern som blev hemskickad från dagis två dagar tidigare pga kräks. börjar vid 17 tiden ana att det kanske är värkar och inte magsjukekramper jag har. skickar iväg dottern till morfar och packar bb väskan. börjar klocka värkar vid 19 och kommer underfund med att dom kommer ganska regelbundet men dom gör inte ont utan mer obehagligt. ringer förlossningen som vill att vi kommer in. blir inskrivna kl 20, öppen två cm och svaga värkar men vi får stanna då dom ändå fixat ett rum till oss. vid 21.30 öppen 3 cm och tror att det här kommer ta lååååång tid
kl 22.15 skickar jag ett mass sms att bebis kanske kommer inatt och då börjar jag även få ganska starka värkar. 22.45 gnyr jag efter epidural. barnmorskan ringer på läkaren och försöker sätta en nål i handen, hon misslyckas tre gånger och säger att hon ska kolla om det verkligen är värt att plåga mig. helt öppen, kl 23.05 tar dom hål på hinnorna och 23.15 är lilleman född.
nu blev det långt, hoppas du orkar läsa