• Skrik och Panik

Kejsarsnitt under narkos, kan någon berätta om det?

Hejsan, undrar om någon genomgått ett kejsarsnitt under narkos, kan du isåfall berätta lite om det?

Var det otäckt att sövas?
    Tog det lång tid efter att du vaknade tills du fick se din bebis?
    Hur lång tid tog det tills bedövningen släppte?
    Hade du väldigt ont efteråt?
    Efter hur många dagar fick du åka hem från BB?
    Efter hur många dagar kändes snittet ok, och mindre ont?

• Svar på tråden Kejsarsnitt under narkos, kan någon berätta om det?
  • Spädis08

Jag gjorde ett kejsarsnitt efter en utdragen förlossning. Barnet och jag mådde bra, så det var inte någon oro på det sättet. JAg orkade helt enkelt inte längre efter 2 dygn med värkar utan att ha öppnats mer än 4cm. Meningen var att jag skulle vara vaken och att de bara skulle fylla på min epidural, men när de började skära så kände jag det. Slutade med att de snabbt sövde ner mig, vilket var lite otäckt eftersom det inte var planerat. Det mest negativa som jag ser det är att det tog 4 timmar innan jag fick träffa min dotter. Meningen var att hon och hennes pappa skulle sitta bredvid mig på uppvaket, men det körde ihop sig på förlossninge så det var ingen som hade tid att gå dit med dem. De hamnade istället på BB. Hur lång tid det tog från det jag vaknade tills jag fick komma till BB och träffa dem är svårt att säga exakt, är liksom lite luddigt när narkosen släpper. Jag skulle uppskatta 1-2 timmar från det jag vaknade till första gången. Bedövningen började nog släppa efter några timmar, men då fick jag andra värktabletter så ingen fara med det. Jag var uppe och stapplade morgonen efter (dottern föddes kl 21), och åkte hem efter 3 dagar. Snittet började kännas ok efter 2-3 dagar, om man med ok menar att man kan röra sig utan att det gör alltför ont. Det jobbigaste är dock att komma i och ur sängen, men man lär sig en viss rullteknik. Det satt nog i någon vecka.

Tyckte att kejsarsnitt var kanon och har nu bett om att få ett planerat till min nästa förlossning. Vill dock verkligen inte bli sövd om jag inte måste, kan sörja ibland att jag inte fick upp det blodiga lilla knytet på bröstet. Dock fick hennes pappa istället 4 nära timmar med henne om man ska se det positiva...

• Queen70

Man märker ju inte att man blir sövd, det går såååå fort innan man somnar.

Mitt första minne är att jag får bebisen, då hade det gått ca. 2 timmar. Resten av dan är ett töcken, jag minns inte så mycket tyvärr. Hade inte särskilt ont. Var på toa själv redan morgonen efter och tog bort katetern som skavde.
    Snittades på fredagen, åkte hem på Måndagen. Snittet stramade jättemycket tills jag fick ta bort klamrarna efter ca. 10 dgr. sen blev det jättebra. Men det gjorde aldrig så ont så man inte står ut. Du får ju dessutom hur mycket morfin du vill nästan på sjukhuset och sedan smärtstillande med hem.

bebisen däremot mådde inte så bra när han kom ut. Hade svårt med andningen pga. sövningen och fick syrgas under 12 minuter och var alldeles blå och bleb gnuggad jättehårt av personalen för att komma igång. Allt det där slapp ju jag uppleva eftersom jag sov, men inte så kul för pappan. Skulle nog undvika narkos om det är möjligt om jag vore som du.

• Queen70

ja det glömde jag..att ta sig i och ur sängen eller byta ställning i sängen var verkligen hemskt första dagarna. Gjorde skitont. Och att hosta eller nysa var ingen hit heller. Men det gjorde inte ont alls om man var stilla.

• Skrik och Panik

TACK ska ni ha för era berättelser, tyvärr kan jag inte undvika en narkos om jag ska snittas därför jag ville ha berättelser om just snitt under narkos

• Jesster

Hade ett planerat snitt där bedövningen inte tog så de sa i princip bara "Godnatt", satte på masken och sedan vaknade jag

Nej, det gick så snabbt.

Snittades 9:30 och vaknade 12:00 ganska groggy. Sedan fick jag träffa pappan och bebisen vid 14:00 för då hade jag piggnat till rejält.

Menar du själva snittbedövningen? Den kände jag av relativt snabbt efter jag vaknade och fick smärtstillande.

Nej, bara när jag skulle resa mig upp.

Fick och fick. Jag valde att stanna i 3 dygn sedan fick jag ju åka hem när jag kände mig redo vilket var dagen efter i princip.

Dagen efter var jag nästan som vanligt.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Maline

Hej!
    Jag har gjort två planerade snitt, ett vaket och ett där spinalen inte tog så jag blev sövd.

Är det första gången du sövs? Man somnar väldigt fort när man sövs jag hinner oftast inte ens räkna till 3. Ibland kan man må lite illa när man vaknar.

Jag snittades klockan 15 och var tillbaka på avdelningen (där bebben väntade) ungefär kl 18, jag vaknade nog runt klockan 16. Min man fick komma till uppvaket och berätta om bebben, men bebben fick inte komma dit.

Du är ju inte bedövad på samma sätt som vid en spinal så när du vaknar har du ont och får morfin. Jag fick morfin ca 24h efter operationen sedan klarade jag mig på Panodil och diklofenak.
    Nej. Man har ont självklart, men det var hanterbart med Panodil och diklofenak. Jag förlorade mycket blod och det var klart värre .

jag åkte hem dag 4.

Båda gångerna har det känts bättre en två-tre dagar efter op.

• mama mellitus

gjort två snitt-ett akut,vart sövd,mådde SKIIT efter narkosen,ett akut-planerat-va vaken,mådde mkt bättre.Var snabbt upp på benen bägge gångerna.

• hannamiller

hejsan

nja allt gick lite för fort för mig.. Hann inte tänka så mycke..

från 02:30 till 09 på morgonen då jag fick träffa sonen för första gången så mysigt..
    Men blev kvar på uppvakningen i 16 timmar pågrund av lite problem..
    gjorde sövd urakut kejsarsnitt.
    fick lite extra blod..
    Men annars så hade jag det soft.
    Fick ringa hem till mamman min.
    Fästmannen tog hand om sonen.

Näpp, hade inte alls ont.. Men det kan ju vara för all morfin..

4 dagar.. tills jag var ganska frisk att åka hem..

hade inte alls ont..

• siren

Hej!
    Jag är akutsnittad med båda mina barn.
    Det kändes inget att bli sövd - var vaken igen ca 45 minuter efter operationernas slut. Träffade första barnet direkt efter att jag vaknat. Andra barnet fick jag se efter ca 2 timmar. Hade mera ont efter första barnet men då hade jag ett långdraget förlossningsförlopp innan så kroppen var mera slut. Åkte då hem efter 5 dygn och hade då inga smärtor alls - tog inga värktabletter. Efter andra barnet så hade jag mest ont mot kvällen i ca 3 dagar. Var kvar på bb i 4 dygn då men hade kunnat åkt hem dagen efter om jag fått.

♥ Erik 07-02-19 ♥ Alvin 08-07-13 ♥
  • helene306
    Lite orolig blev jag nog allt gick så förbaskat snabbt. Jag började snittet vaken men bedövningen tog inte så jag kände när hon skulle igenom livmodern och jag sövs rätt omgående. Annars hade jag inte varit orolig.

De väckte mig efter 1½ timme. Jag fick vända sida, de gav medicin och jag fick se kort på sonen, sen somnade jag om igen. Efter  timmar var de tillbaka och undrade om jag ville träffa familjen. ½ timme senare tyckte de jag var så pigg så jag blev nerkörd till rummet istället, så 4 timmar dröjde det.

Kommer inte ihåg.

Hade aldrig direkt ont. Var mer rätt otymplig i rörelseran och det kunde ömma lite smått om jag var för hastig. Men aldrig ont.

5 dagar blev vi kvar men det pga att sonen gick ner för mycket i vikt och blev lite för gul. Annars hade vi fått åka hem dag 3.

Hade aldrig ont som sagt och jag var mig själv igen dag 2 efter snitt.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Jag kräktes en hel del efter snittet. Har i efterhand fått höra att jag troligen fick narkos Diprivan vilket kan ge illamående/kräkningar.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • Ellinor84

Jag fick se dottern inom en halvtimme efter jag vaknade.. De va natt så jag fick äta lite och sen sova (akut kjejsarsnitt)
    2 dagar låg jag kvar på BB, det stramade lite i ärret, men gjorde inte ont. Man kan ju få smärtstillande på recept..

• Skrik och Panik

Tack ska ni ha för era berättelser, det gör mig väldigt mycket lugnare faktiskt!!

• raskan

har haft 2 planerade sövda snitt och ett katastrof snitt.
    Man kan inte äns jämföra skillnaded.
    Med planerat snitt så är man beredd på ett somna och dom talar om för en hela tiden vad dom gör. Du får först andas lite extra syre innan du andas in narkosen.
    Jag har ammat båda mina barn (med planerat snitt ) direkt på uppvaket och varit groggy en liten stund men ändå mått bra.
    Sista gången så vaknade jag första gången 30 min efter men somnade om för att vakna på uppvaket ca 20 min senare.

• raskan

Måste också tillägga att båda gångerna jag blitt sövd (planerat) så har jag innan haft en filt jag sovit med i sängen hemma som då luktar mig och som bebben fått direkt i sin lilla vagn. Dom har även lagt mina barn på mitt bröst och låtit dom söka efter mitt bröst.
    Pappan och barnet har varit på uppvaket hela tiden och vi har gemensamt åkt upp till avdelningen.

• Jessica24
    Urakut kejsarsnitt (katastrofsnitt) pga navelsträngsprolaps

Svar: Hann aldrig reflektera över det, då allt gick så snabbt (7 minuter efter det att komplikationen tillstötte, var vår son född).
    Svar: Ca 5 minuter. Slapp ligga på uppvaket, utan fick komma tillbaka till vår förlossningssal, där maken väntade med sonen.
    Svar: Ingen aning. Fick sprutor och tabletter för att slippa smärtan.
    Svar: Ja!
    Svar: Vi åkte hem efter 4 dagar. Dom hade gärna sett att jag stannade någon dag till.
    Svar: Svårt att säga eftersom det hela tiden blir bättre och bättre. Men det tog ett bra tag innan jag inte tänkte på det pga smärtan.
    ♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
  • Pensée

Nej inte att sövas, har gjort det förut. Men jag var ju jätteorolig för min bebis.

ca 40 minuter bara! Jag fick åka ner direkt till mitt förlossningsrum där pappa väntade med sonen.

Kommer inte ihåg, hade inte ont direkt.

Nej

Låg inlagd 3 dagar, hade velat åka hem tidigare...

Har inte haft ont överhuvudtaget

• Rintintin

Det var ett (ur)akut snitt, så jag hade inte så mkt val. Men jag hade mkt hellre varit vaken - om det funnits som ett alternativ för mig. men nu gjorde det ju inte det.

Jag fick se min son ganksa så exakt tre timmar efter jag lades på op-bordet. Och de tre timmarna känns hemska. Jag pumpar ff sambon (efter ett o ett halvt år!) på alla detaljer och vad de/han gjorde. Känns inte alls bra att inte ha varit med under
    de första timmarna.

Med bedövning menar du...? Jag vaknade väl drygt 2h efter de sövde mig. Bedövningen vet jag inte, men jag fick morfinspruta så fort jag kom till bb-avdelningen (sonen fick ligga på neo). Och det gjorde oooont i ärret!

Ja. Om jag rörde mig. Att sätta sig upp i sängen var för jäkligt. Sa först sturskt nej till morfinsprutan. Men efter att ha försökt sätta/resa mig upp så ångrade jag mig kvickt och bad att få sprutan!

Ca 4-5 dgr tror jag. Sonen låg ju på neo och pga lite komplikationer så drog det ut på tiden.

Skulle tro efter ca 2 dagar... Minns inte riktigt.

Jag hade,som sagt, tusen ggr hellre varit vaken än sövd. Men om det beslut ang sövning tas så har man ju å andra sidan oftast inget förhandlingsutrymme med läkarna!

Svar på tråden Kejsarsnitt under narkos, kan någon berätta om det?