• smyg

Hemspråk

Vad har man för rättigheter angående hemspråk?
    (Vi bor i göteborg)

Mitt barn är 2,5 år och pratar väldigt mycket. Hon är på dagis bara 15 timmar i veckan pga att jag är hemma med barn nr 2. Jag vill att min dotter ska få hemspråk och jag fick besked att hon kommer att få det så snart hon är på dagiset heltid. Det blir när hon är 3,5.

Vad har man för rättigheter?

Min systersson har redan början med hemspråk och är också på dagiset bara deltid, och han har just fyllt 2 år.

• Svar på tråden Hemspråk
  • VISAMÅ

Här får vi ingen hemspråksundervisning alls på dagis. Det verkar vara lite olika från kommun till kommun. Heller bor din syster och du samma kommun, för då verkar lite konstigt.

• LabLover

I vår kommun är hemspråksundervisningen begränsad så vi ha valt att vänta. 

Barn får bara hemspråksundervisning i ett visst antal år här så då tycker vi det är bättre att vänta lite. I vårt fall gäller det nämligen engelska.

♥ Underbara döttrar födda juni 2005 & mars 2008 ♥
  • Koffie

Här (i Lund) får man hemspråksundervisning även på förskolan, från 4 års ålder - ja, eller hemspråksstöd tror jag det kallas på förskolenivån. Det är inte en rättighet att få det, det är också få kommuner som erbjuder det.
    Rätt till hemspråksundervisning har man fr o m skolåldern och jag tror att man har rätt till det under 7 års tid, men är inte helt säker. Sedan måste man förstås uppfylla vissa krav för att få rätt till hemspråksundervisning, och det måste finnas tillräckligt med elevunderlag för att anställa en lärare. Det finns för övrigt inga regler för hur hemspråksundervisningen ska se ut (antal timmar, storlek/åldersspridning på grupperna,..)

• campanilla

Jag fick precis veta idag angående mina barn som är 8 och 9 år gamla, att det måste vara en grupp på 5 barn för att man skulle kunna kräva hemspråksundervisning. Så mina barn blev utan då det bara var de 2...

• Little J

hört liknande att det ska vara 4-5 barn för att ha rätt till hemspråk.

• Mamasnest

Jag sitter här chockad och läser era svar. Här får man hemspråk från 1 års ålder och min tjej på 2½ (snart 3 år) får hemspråk 1 timme i veckan trots att hon bara går 15 timmar i veckan. Det är en amerikans tjej som kommer och leker med dottern på dagis samtidigt som hon bara pratar engelska hela tiden. Ibland läser de på engelska, men oftast är det bara en "extra fröken som pratar engelska". Min dotter älskar henne.
    Var bor ni andra?

Trebarnsmamma på heltid
  • Little J

Fick svar från förskolechefen nyligen här i Stockholms kommun; det finns inga pengar att anställa en person som kommer och har hemspråk på förskolan....

• Mamasnest
    Little J skrev 2008-10-11 22:45:53 följande:
    Fick svar från förskolechefen nyligen här i Stockholms kommun; det finns inga pengar att anställa en person som kommer och har hemspråk på förskolan....
    Snicksnack, hemspråket ska lyftas fram och mer pengar är avsatta för det än någonsin!
    Ni får helt enkelt flytta hit!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Little J

mmm, det kanske vore lösningen

• Mamasnest

Min mamma jobbar på barn och ungdoms förvaltningen där de godkänner hemspråk, hon kanske har mutat dem?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Laromssim

Jag undrar hur mycket lär sig barnet på dagis av det? Om föräldrar inte talar sitt eget språk hemma? Utan endast svenska??

• Tedu
    Laromssim skrev 2008-11-02 04:13:51 följande:
    Jag undrar hur mycket lär sig barnet på dagis av det? Om föräldrar inte talar sitt eget språk hemma? Utan endast svenska??
    Man har inte rätt till hemspråk om inte hemspråket används aktivt i hemmet. Detta är ingen språkundervisning utan det är likadant som svenska lektioner i skolan för svenska barn.
Svar på tråden Hemspråk