• Lanloun

Hur länge måste man jobba för att få semester ?????

Jag är mammaledig nu o den tar slut i februari 2009. Då måste jag börja jobba igen, heltid, eftersom min man kommer studera då o får endast aktivitetsstöd på ca 3000kr. Jag måste söka helt nytt jobb.

Grejen är att mina svärföräldrar bor i Libanon o vi vill sååå gärna kunna åka dit en månad under sommaren så att de får träffa vår dotter, deras barnbarn.

Nu till min fråga, hur länge måste man arbeta innan man har rätt att ta ut 4 veckors semester ? Obetald alltså. Är det olika regler för fastanställning, tillsvidare anställning o provanställning?

Snälla, någon som vet ?? Skulle va så snällt om någon som vet vill svara.

• Svar på tråden Hur länge måste man jobba för att få semester ?????
  • Pallas

Jag fick obetald semester i år och hade jobbat från slutet av januari. Det brukar inte vara några större problem, bara man pratar med arbetsgivaren.

• Carisma95

Kolla upp med din framtida arbetsgivare vad som gäller. En del företag har så man kan få betald förskottssemester! Men om man slutar inom X antal år, så måste man betala tillbaka det. Är man kvar längre, så "får" man dagarna.

Annars är det obetald semester enligt lag. Beroende på när anställningen börjar, så kan man ha rätt till 25 obetalda dagar. Alt 5 obetalda dagar (Se http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1977:480&rm=1977&bet=1977:480 )

"4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår
    utom i fall som avses i 5 och 27 §§."

"5 § Under det semesterår då arbetstagare anställes har han rätt
    till fem semesterdagar, om anställningen börjar efter den 31
    augusti."

A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Hur länge måste man jobba för att få semester ?????