• Hallonsmurf

Tråd för oss som HATAR vikt- och längdkurvor!

Tänkte jag skulle starta en tråd för oss som tycker att vikt- och längdkurvorna är stressande och irriterande! Jag antar att fler än jag har svårt att slappna av och lita på att ett nöjt barn är ett friskt barn. Skriv gärna om varför just Du tycker dessa kurvor är jobbiga!

I mitt fall så har kurvorna varit stressande ända sedan Saga vägdes för första gången på BVC. Första tiden ökade hon alldeles för lite i vikt och vi var in och vägde var och varannan dag i flera veckor. När hon sedan helt plötsligt började öka i vikt, gjorde hon det med besked. Helt plötsligt gick hon upp ca 500g i veckan, vilket då var alldeles för mycket enligt BVC. Jag känner mig jättestressad av dessa kurvor, antingen har hon gått upp för lite eller för mycket. Är inte det viktigaste att dom små liven mår bra!?

• Svar på tråden Tråd för oss som HATAR vikt- och längdkurvor!
  • marremask

Jag känner precis som du. Dessa förbannade kurvor gör en bara stressad. Anledningen för mig är att hon väger lite för sin ålder. Inte så lätt när hon absolut inte vill äta mer än vad hon gör, man kan ju inte pressa i de små liven maten. Vi har problemet att hon ligger på normalkurvan för längden, men långt ner i vikten. En riktigt lång och smal liten bebbe.

• Sofie

Jag hänger på! Min sambo fick på BVC-kontrollen reda på att vår son väger 1 kg mer än medelsnittsbebisen och att han är 3 cm längre. Men min sambo är själv 1.96 och väger 90 kg, så lillfisen har ju lite att brås på! Tycker inte att kurvorna tillför något, möjligtvis då som statistikunderlag, men det ska ju inte vara som det fungerar nu; som stresskälla för föräldrarna! Viktor har följt kurvan ganska bra, men vi har också fått rådet att "inte öka mängden ersättning" - och då kan man ju undra varför; är det för att han ska följa medelkurvan eller vad? Han har ju anlag för att bli längre än medelsvensson...

• helenasafir

Jag hänger på denna tråd också!!! Jag blir jättestressad av alla vikt och längdangivelser och alla som ska delge en dem i tid och otid. Till slut blir de en fix idé och är svåra att sluta tänka på.

• Kottebrud

Håller med om att dessa kurvor är jobbiga...
    Ibörjan gick min dotter upp 30g mellan besöken... (jag gick var 3:e dag första 2 veckorna) Då sa min bvc tant att vi ska kolla hur hon går upp och inte kurvan...
    Nu är Kina snart 5 mån och jag var där för ca 2 veckor sen då gjorde vi kurvan för att se om hon följer den och det gör hon... så nu känns det bra men inte i början... men allt kan ändras och det är skönt att inte följa dem!

• Mamma4

Jag har ännu inte vant mig efter tre barn!!! Herregud min son var för lång en gång när vi var där??!! Hon kunde inte skriva 60 cm i hans bok så hon skrev 59,5cm istället..... Hallå! Varför denna normalisering av alla svenska barn. Är lagom BÄST??

• Isolde

Dessa era BM har inte förstått vad statistik går ut på! Ni får ursäkta mig, men jag var faktiskt tvungen att skratta när jag läste -- helt absurt.

En vikt- och längdkurva är ju ett GENOMSNITT, och för att få det genomsnittet måste det finnas variationer både uppåt och nedåt! Om man inte förstår detta som BM kan man göra en massa föräldrar väldigt oroliga och i värsta fall äventyra barns hälsa.

• Venus

Jag hakar på detta... Tycker att det är så totalt onödigt att stressa föräldrar för något som troligen i slutändan ändå är normalt... Man ser ju på ett barn om det inte äter ordentligt och man ser på ett barn om det är överviktigt, så varför "genomsnitta" alla???
    Jag fick stressen när min dotter var bebis, hon gick upp kraftigt i vikt, men längden hängde inte riktigt med, så vikten låg över kurvan och längden under, sedan vid ett tillfälle så hade hon nästan inte gått upp någon men vuxit på längden, då fick vi komma på återbesök för att kolla om det var så att hon stannat (???) i viktuppgången... Troligen så var det bara så att hon anpassade vikten till längden och sedan dess har vi en liten tjej som väger normalt för sin längd...
    Sonen följer än så länge kurvan, men det roliga är ju att så fort man träffar någon som kommenterar barnen så är det ju, "ja men flickor ska ju vara små o nätta" och sedan så vänder de sig till sonen och säger att "du var mig en redig bit"... I själva verket om man ska kolla deras två journaler vid samma tillfälle så är det snarare tvärt om *asg*
    Tur att man har en BVC-sköterska som är underbar och säger att så länge de följer SIN kurva så är allt som det ska, det är först om de gör STORA avvikelser från den som vi KANSKE ska börja oroa oss, för oftast så beror det på att något annat händer i deras omgivning... Och det är bäst att utreda det först... Det är på grund av denna sköterska som jag förflyttar mig långa sträckor när jag ska till BVC för jag vill inte byta även om vi flyttat...

• Petra Pontus mamma

Pontus kurva går upp och ner och alltid lite under normalt. Men va f*n, jag är ju liten och min man också! Vår BVC snube Stefan är dock helt cool med detta, och det är ju skönt. Han hetsar inte upp sig så hårt över kurvan..

Svar på tråden Tråd för oss som HATAR vikt- och längdkurvor!