• lammet

Se hit ni som oroar sig för kort lutealfas!

efter att ha läst en massa på på FL tog jag kontakt med fertilitetskliniken när det visade sig att jag har en lutealfas på max 9 dagar!

Där fick jag prata med en bokningssköterska som sa att det i princip är omöjligt att bli gravid då och att det nästan inte var lönt att fortsätta på egen hand!! Ledsen och nedslagen ringde jag ändå runt för att höra med någon annan.

Fick tag på en läkare på en annan klinik som sa att enligt hans erfarenheter så var det stuntprat för att har man en kort lutealfas så tenderar ägget fästa tidigare så kroppen hinner ändå vara med.

Nu har jag precis plussat och det tog sig på andra försöket så nu har jag bestämt att han har rätt. Så alla ni som ev oroar er för att ni har kort lutealfas kan sluta med det NU!!

Lycka till allihopa!

• Svar på tråden Se hit ni som oroar sig för kort lutealfas!
  • Aicilef

Hej! Tack för det du för jag är i samma situation förutom att jag inte lyckats med plusset ännu. Lycka till!!

• sugarsnap

Jag har också haft en lutealfas på 8-9 dagar, och jag plussade i måndags på tredje försöket. Så det går visst!

• lillstrumpis

jag har oxå kort luthelfas, har dock inte plussat. men jag prtatde med bm igår o hon sa att det absolut inte var några problem med 9-10 dagar.

• Carajna

Hej! Hade ÄL-stegring i lördags eftermiddag och väntar BIM på måndag, dvs lutealfas på 8 dagar (räknar med att ägglossningen sker på söndagen). Tack för era inlägg! Ger mig lite hopp, men ska nog ändå ringa till barnmorskan om mensen kommer på måndag. Kanske kan få lite hjälp på traven!?

• miiis

Va skönt att höra! Tror min är på typ 7 dagar. Är på BIM +2 idag, men eftersom att jag har kort lutealfas så väntar ja några dagar med att testa så ja hinner utsöndra mycket hormon om de skulle vara en bebis i magen :)

• Maadeleine

Alltså ursäkta men jag har aldrig fattat det där med luthelfas?? Förklara nån

• miiis

Deär tiden från ägglossning till mens. fta har man ingen koll på den om man inte känner av ägglossning eller använder si av ägglossningstest. Tror ja förklade rätt nu, annars får ngn rätta

• Maadeleine
    miiis skrev 2008-10-07 18:46:11 följande:
    Deär tiden från ägglossning till mens. fta har man ingen koll på den om man inte känner av ägglossning eller använder si av ägglossningstest. Tror ja förklade rätt nu, annars får ngn rätta
    Okey men man behöver inte ha koll på den va? hehe
  • snappi81
    Maadeleine skrev 2008-10-07 19:09:45 följande:
    Okey men man behöver inte ha koll på den va? hehe
    Beror på om du har regelbunden el oregelbunden mens. För mig som har väldigt oregelbunden mens så är den tiden jätteviktig, annars hade jag inte haft en aning om när jag har bim
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Maadeleine
    snappi81 skrev 2008-10-07 19:26:02 följande:
    Beror på om du har regelbunden el oregelbunden mens. För mig som har väldigt oregelbunden mens så är den tiden jätteviktig, annars hade jag inte haft en aning om när jag har bim
    Har alltid mellan 28/29dagar imellan kommer alltid på en ons eller torsdag hade min mens första dag den 1a oktober (nyss alltså) så då ska man mysa extra mellan 13/17 va? Har ingen aning när ja har luthelfas Hehe...
  • snappi81
    Maadeleine skrev 2008-10-07 19:29:10 följande:
    Har alltid mellan 28/29dagar imellan kommer alltid på en ons eller torsdag hade min mens första dag den 1a oktober (nyss alltså) så då ska man mysa extra mellan 13/17 va? Har ingen aning när ja har luthelfas Hehe...
    Låter som en bra ide! Grejen med luteal fasen är att den kan variera stort och detta kan göra att även om du har en regelbunden cykel så kan du ha en kort lutealfas och då infaller inte äl när du tror. Om du vet när du hade din äl så kan du bara räkna dagarna fram till nästa mens så har du din lutealfas. (eller dan innan nästa mens)
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Maadeleine
    snappi81 skrev 2008-10-07 19:33:50 följande:
    Låter som en bra ide! Grejen med luteal fasen är att den kan variera stort och detta kan göra att även om du har en regelbunden cykel så kan du ha en kort lutealfas och då infaller inte äl när du tror. Om du vet när du hade din äl så kan du bara räkna dagarna fram till nästa mens så har du din lutealfas. (eller dan innan nästa mens)
    Okey men ja vet ju inte när ja har äl, utan ja tror ju bara att det är runt där i mitten av cirkeln som alla säger, förra månaden kolla ja med äl test men fatta inget, vart som ingen riktig höjning eller va man ska säga...
  • Lill Fia

Jag blev oxo gravid med en fas på 9 dagar och har idag en tjej på 20 månader. Stimmade upp mig som fasiken ang den där fasen. Tog dock ett tag att få till henne men det hade nog inte med fasena tt göra. Så det gåååååår!!!! Lycka till!

• Maadeleine

Lill Fia skrev 2008-10-08 18:40:49 följande:

Jag blev oxo gravid med en fas på 9 dagar och har idag en tjej på 20 månader. Stimmade upp mig som fasiken ang den där fasen. Tog dock ett tag att få till henne men det hade nog inte med fasena tt göra. Så det gåååååår!!!! Lycka till!
    Du kanske kan svara på min fråga ovan?
  • Lill Fia

Svårt med äl test. Jag har köpt digitala för då är det liksom inga tveksamheter. Antingen har man äl elle rinte enligt dem. Inte massa svaga och starka test att tyda. De är iofs ganska dyra....

• Carajna

Jag har plussat! Och jag måste berätta det för er, då jag har en lutealfas på 8 dagar! Detta är 4:e försöket, så att en kort lutealfas påverkar möjligheterna att bli gravid stämmer inte på mig i alla fall! Så ni som har en kort fas borde kunna känna er lugna :).

• lammet

Jag har funderat kring det här med kort lutealfas efter att jag läst att det så måååånga som plussar snabbt trots detta. Min teori är att har man en kort fas så fäster ägget tidigare. Säg att man har en lutealfas på 9 dagar då kanske ägget fäster redan efter tre dagar vilket ger ca 1 vecka till kroppen att signalera att mensen ska utebli?? Vad tror ni?

• LAV0LINA

Jag har en lutealfas på 11 dagar (i och för sig ngt längre, men ändå ganska kort) och jag blev gravid direkt!

• Lill Fia

Grattis Carajna!!! Vad skoj! 8 dagar är ju verklgien kort fas så du ger säkert många hopp ;o). Nu hoppas jag själv på ett plus efter äl stegringen i måndags! Håller tummarna för alla!

Svar på tråden Se hit ni som oroar sig för kort lutealfas!