• Pysen

Kan farmor få betalt vid VAB (pensionär)?

Om min son farmor har hand om min son vid sjukdom, kan hon då få någon ersättning via FK trots att hon är pensionär?

• Svar på tråden Kan farmor få betalt vid VAB (pensionär)?
  • Leija

Hon avstår ju inte från något jobb eller förlorar inkomst pga VAB....

• K med lilla E

Nej det kan hon inte! Hon går ju inte miste om någon inkomst för att hon är hemma och tar hand ditt sjuka barn. Hade hon stannat hemma från jobbet så hade hon fått ersättning.

• Pysen

Precis vad jag trodde...

Det var nämligen en här på jobbet som sa att det fanns möjlighet för henne att få någon slags ersättning... så jag tänkte dubbelkolla...

• augustin

Kolla upp med fk iaf.... Jag fick info för ngn dag sedan just ang att far och mormödrar ska kunna få vab... Ring fk och hör...

• Leija

ok, nä men hade hon haft jobb hade hon haft den möjligheten...

• Leija
    augustin skrev 2008-10-01 08:01:37 följande:
    Kolla upp med fk iaf.... Jag fick info för ngn dag sedan just ang att far och mormödrar ska kunna få vab... Ring fk och hör...
    Fast då endast om dem förlorar inkomst!
  • augustin
    Leija skrev 2008-10-01 08:02:33 följande:
    Fast då endast om dem förlorar inkomst!
    *suger inåt på norrländskt maner* Kollade upp det nu... Jag hade fel...

Men jag kom på vad jag läst.

Det ligger på förslag (på rgeringsnivå antar jag) att far och mor- föräldrar ska kunna få en ersättning för att VABBA just som stöd för först och främst ensamstående föräldrar för att det ekonomiska bortfallet blir så stort..

men jag tror inte det rörde sig om stora summor, men ändå...
  • Carisma95
    augustin skrev 2008-10-01 08:05:09 följande:
    *suger inåt på norrländskt maner* Kollade upp det nu... Jag hade fel...Men jag kom på vad jag läst.Det ligger på förslag (på rgeringsnivå antar jag) att far och mor- föräldrar ska kunna få en ersättning för att VABBA just som stöd för först och främst ensamstående föräldrar för att det ekonomiska bortfallet blir så stort..men jag tror inte det rörde sig om stora summor, men ändå...
    Det KAN få ersättning för VAB, men det krävs då (som sagt) att de förlorar inkomst. Dvs att de skulle jobbat annars.
    Är det pensionärer så kan de väl ta de sjuka barnen utan att behöva få ersättning?
    Eller är förslaget du nämner, att de ska ha både pension och TFP ?
    A stumble may prevent a fall....
  • augustin
    Carisma95 skrev 2008-10-01 08:52:40 följande:
    Det KAN få ersättning för VAB, men det krävs då (som sagt) att de förlorar inkomst. Dvs att de skulle jobbat annars.Är det pensionärer så kan de väl ta de sjuka barnen utan att behöva få ersättning? Eller är förslaget du nämner, att de ska ha både pension och TFP ?
    Ja, men jag kommer fasen inte ihåg vart jag läste det.. Om det var aftonbladet, eller på nätet eller om de va på TV kanske...

Jo, man resonerade då såhär att det var bättre att ge en form av VAB till en släkting även om den va pensionär än att ngn av föräldrarna eller den ensamstående föäldern stannade hemma (det handlade väl främst om ensamstående) dels för att det var mer ekonomiskt och att det var avlastande för ensamst.
  • Carisma95
    augustin skrev 2008-10-01 12:32:01 följande:
    Ja, men jag kommer fasen inte ihåg vart jag läste det.. Om det var aftonbladet, eller på nätet eller om de va på TV kanske...Jo, man resonerade då såhär att det var bättre att ge en form av VAB till en släkting även om den va pensionär än att ngn av föräldrarna eller den ensamstående föäldern stannade hemma (det handlade väl främst om ensamstående) dels för att det var mer ekonomiskt och att det var avlastande för ensamst.
    Personligen tycker jag ju att typ farmor/mormor som har pension, kan hjälpa till ändå. Andra släktingar som jobbar, har ju ändå möjlighet (som det är idag) att få TFP om de avstår från arbete.
    A stumble may prevent a fall....
  • augustin
    Carisma95 skrev 2008-10-01 15:02:48 följande:
    Personligen tycker jag ju att typ farmor/mormor som har pension, kan hjälpa till ändå. Andra släktingar som jobbar, har ju ändå möjlighet (som det är idag) att få TFP om de avstår från arbete.
    Jo, självklart... Det tycker jag också. Men det är kanske inte alla som har så förstående släktingar Då kanske det hade varit en morot att få en liten slant
  • CeeJay

Man kan INTE få statliga medel för att vara barnvakt åt sina barnbarn! Går man själv miste om ersättning får man kompensation i form av tillfällig föräldrapenning, men det finns ju fler krav som måste uppfyllas också

• Dixie
    gullimariane skrev 2015-02-17 01:17:34 följande:

jag bor 8 mil kostat med bussen 2resoe400kr känns om man har dålig pension är73

om du ställer upp och passar sjuka barnbarn så föräldrarna kan jobba, så borde ju föräldrarna kunna betala din resa - om det är vad du menar med ditt inlägg!? 
Svar på tråden Kan farmor få betalt vid VAB (pensionär)?