• Tola

tips för hemmafotografering på barnen;)

jag tänkte ta egna foton på barnen.Syskon bild o på var för sig och ge bort förstoringar i julklapp.

jag vill ha tips på allt. tex .. bakgrund. räcker det med ett lakan?
    hur ska dom stå/sitta? pojken är 4 och lillan är halvåret.
    har en korgstol jag tänkte sätta lillan i och storebror stå bredvid. Och tänkte även lillan ska få stå och hålla i sig i stolen själv.

Jag vill ha massa tips.. :)

• Svar på tråden tips för hemmafotografering på barnen;)
  • Caranlachiel

Du kan ju titta runt på olika fotografers hemsidor för att få lite inspiration.
    www.fotografiqa.se har fina exempel t.ex.

Vecka 16 - and counting!
  • kramgrisen

Min mamma satte oss på en vit madrass och vit bakgrund. Min bror på en stol och jag på knä. då tillsammans. blev hur bra som helst..

• marika o Oliver

ja tog jätte fina höstkort i veckan, kanske inte det du vill ha med fina blev dom =)(tycker jag)

Höstmys på gården

om du har någon fondvägg kan det vara en fin bakrund, så länge det inte är några tavlor. Fårskinn är också fint =) 

• FinalFantasy

Jag har ett julkort under mina syskonbilder du kan titta på Vit vägg bakom, satt på vit filt etc så det blev enkelt

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Tola

ja jag har också funderat på att sätta dom ute under ett fint träd:) dte var första tanken. Men.. kanske lite petig nu men.. jag gillar inte deras ytterkläder ihop.. o så:)
    vi har bara plåttriga väggar o så därför måste jag hänga upp ngt.. :)

• FinalFantasy

Köp ett fint enkelt tyg och häng bakom, sätt dem på en filt eller fäll och i söta kläder och hoppas de sitter still Tog mig en timme att få ett bra kort hhaa

Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • annakarin81

Vi la ett stort tygstycke både som "golv o vägg", dvs vår dotter låg på tygstycket och så gick det upp bakom henne. Hade också två strålkastare (kan man köpa billigt, eller låna av någon) som lyste bakifrån/från sidan för att undvika skuggor och för att inte få "blixtfoton". Blev jättefina foton! men vi tog måååånga för att få några där hon såg in i kameran/inte blinkade/höll upp huvudet osv...
    Ett tips är att man skall vara på barnets nivå - dvs vi låg på golvet och fotade.
    Skall nog köra samma taktik nu med den nykomna lillebrorsan!

• skorpionen80

Lite tips:
    Om du har tyg som bakgrund - se till att det är slätt! Det är väldigt fult med skrynkliga bakgrunder.

Flytta fram barnen några steg framför bakgrunden. Om de står precis intill den kommer det bli fula skuggor på bakgrunden.

Var gärna nära ett fönster så att ni använder er av naturligt ljus. Undvik dock direkt solljus!

Gå ner på barnens nivå. Du ska fotografera deras ansikten - inte hjässor.

Ha inte för starka färger och mönster på kläderna, då kommer de dra till sig blicken. Det vill man inte, det är barnen som är i centrum på dessa korten och inte någon barnklädesreklam.

• Linusina

Jag fotor ofta barnen här hemma, ja i deras egen miljö. Lägg ingen fokus på bakgrunden, utan på barnen, så får du de bästa bilderna. En vanlig vit bakgrund, ex ett lakan, lyckas du aldrig få riktigt bra, som i en studio. Då du saknar rätt spänning o ljus.

Har en blogg där jag regelbundet kör med dagens fotosession, gå gärna in där och kika, så kanske du kan få lite inspiration!

duracellmamman.se/wordpress/

• Gaytjej

- Fota utomhus!!!! Med kidsen i naturlig/trevlig miljö och inte i direkt solsken utan när strålarna är 'mjukare' (morgon/kväll)
    - Gärna med teleobjektiv eller stor bländaröppning/litet skärpedjup eller porträttläge för att få fokus på kidsen och oskarp bakgrund (istället för ett lakan för att ta bort bakgrunden...)

Ska du promt fota inomhus så ha bra med naturligt ljus - blixtljus är *uäck*! (om man inte har en fin studio med hjälpbelysning etc)

• skorpionen80
    Linusina skrev 2008-10-03 12:12:25 följande:
    Jag fotor ofta barnen här hemma, ja i deras egen miljö. Lägg ingen fokus på bakgrunden, utan på barnen, så får du de bästa bilderna. En vanlig vit bakgrund, ex ett lakan, lyckas du aldrig få riktigt bra, som i en studio. Då du saknar rätt spänning o ljus.Har en blogg där jag regelbundet kör med dagens fotosession, gå gärna in där och kika, så kanske du kan få lite inspiration!duracellmamman.se/wordpress/
    Men klart man måste ha koll på bakgrunden, särskilt som korten ska förstoras. Kul att ha bordben uppstickande från huvudet, eller en golvlist rakt genom huvudet... *ironi* Visst funkar det att ha hemmet som bakgrund, men då får det passa in också. Perfekt med öppen spis, ett fönster, vägg eller säng mm.

Får man inte till det med bakgrunden så är det jättebra och tacksamt att fotografera utomhus med träd eller buskar långt bakom.
  • Tola

JG HAR TESTFOTAT INNE sorry caps:) lägger in nån bild nu.ska ta nästa helg o foto på riktigt när vi är hemma allihopa:)

• Dame72

Blixt gör lätt att barnen blir "vita" i ansiktet. Lite utfrätt.
    Sätt barnen vid ett fönster. Se till att ha en neutral bakgrund, och sen ställer du dig själv väldigt nära fönstret.
    Testa dig fram.

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Gaytjej
    skorpionen80 skrev 2008-10-03 12:58:34 följande:
    Men klart man måste ha koll på bakgrunden, särskilt som korten ska förstoras. Kul att ha bordben uppstickande från huvudet, eller en golvlist rakt genom huvudet... *ironi* Visst funkar det att ha hemmet som bakgrund, men då får det passa in också. Perfekt med öppen spis, ett fönster, vägg eller säng mm.Får man inte till det med bakgrunden så är det jättebra och tacksamt att fotografera utomhus med träd eller buskar långt bakom.
    Har du ett litet skärpedjup är det inget problem, bakgrunden blir ju oskarp då! (men visst, allt för mkt knepigheter i bakgrunden vill man ju inte ha, men den behöver/bör inte heller vara helt tom!)
  • Gaytjej

Här är ett barn fotat inomhus med i mitt tycke för kort skärpedjup!
    http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200802/05/20080205103718_ADF183/ossian.jpg

Två andra barn fotat utomhus in action - ett rätt trevligt skärpedjup
    http://farm4.static.flickr.com/3161/2601243508_c05b0ceb7c.jpg?v=0
    http://www.robban.name/wp-content/uploads/2008/04/canon-ef-70-200-l-review-00.jpg

En familj utomhus, visserligen arrangerat men oj så mkt mer levande än uppställda framför ett lakan..!
    http://magba.se/1/files/1_blog_entry61_1.jpg

• Tola

ja..det är alltså helgen som kommer:) sonen va hos sin pappa denna!

Svar på tråden tips för hemmafotografering på barnen;)