• Silverkatten06

Finns det reglerat i läroplanen hur mycket man ska vara ute på förskolan?

Undrar om det finns reglerat i läroplanen hur mycket man ska vara ute på förskolan? Tycker de är ute extremt lite på vår förskola...

• Svar på tråden Finns det reglerat i läroplanen hur mycket man ska vara ute på förskolan?
  • Silverkatten06

Vad synd. Hade velat ha nåt på fötterna för att kunna ta en diskussion med rektorn. Personalen säger bara att det är så jobbigt att ta ut barnen. Avdelningen bredvid är ute jämt, märkligt tycker jag att det skiljer så mycket på avdelningarna. Det är ju samma förskola, borde de då inte ha någorlunda samma syn på utevistelse?

Tack så mycket för länkarna, dock. Här ska lusläsas läroplan

• ladydivine

Det är samma på sonens dagis, lite beroende på personlan i och för sig, men överlag är dom inte ute så mycket som jag skulle önska....vilket är ungefär en liten stund varje dag

• Silverkatten06

På min sons avdelning är de ute en liten stund på förmiddagen ca 2-3 dar i veckan. Aldrig på eftermiddagar. Avdelningen bredvid är ute varje förmiddag och 2-3 eftermiddagar, det tycker jag låter bättre... Undrar om man kan byta avdelning?

• Fröken J

Att det är jobbigt att ta ut barnen är inget skäl till att låta bli, framförallt inte om en annan avdelning på samma förskola klarar av det, då borde de kunna se över hur de ska samarbeta och fördela sina resurser på ett bättre sätt på förskolan. Om de däremot sagt att de av olika skäl behöver arbeta mer med sin barngrupp inomhus hade det varit svårare att anmärka...

Jag tycker definitivt att du ska ta upp dina synpunkter med rektorn om det inte hjälper att prata med personalen. Men först kanske du kan kolla runt lite med övriga föräldrar vad de tycker, kanske kan du föra upp frågan på ett föräldramöte?

Som sagts ovan finns det inte angivet i läroplanen hur mycket barnen ska vara ute men nedan har jag klippt in ett par stycken från Lpfö 98 som kanske kan vara till hjälp i diskussionerna.

Övriga argument bör ju vara att utevistelse gör barnen mindre sjuka (om det nu är så jobbigt för personalen att ta ut barnen har de förmodligen på tok för stor barngrupp för sina lokaler = mycket bakterier i omlopp) och dessutom behöver de komma ut för att utveckla sin motorik.

Lycka till i argumenterandet!

"Förskolan skall lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro skall prägla förskolans verksamhet. Förskolan skall medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten skall hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid."

"Förskolan skall erbjuda barnen en i förhållande till deras ålder och vistelsetid väl avvägd dagsrytm och miljö. Såväl omvårdnad och omsorg som vila och andra aktiviteter skall vägas samman på ett balanserat sätt. Barnen skall kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten skall ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö."

• mry

i min sons dagis är dem ute minst 5 timmar om dagen. tycker det är för mycket. min son har blivit jätte tor och röd om kinderna. jag har lämnat en kräm som personalen kan smörja in med, men jag tror inte att de hinner med det.

• Silverkatten06

Fröken J skrev 2008-10-01 10:52:36 följande:

Att det är jobbigt att ta ut barnen är inget skäl till att låta bli, framförallt inte om en annan avdelning på samma förskola klarar av det, då borde de kunna se över hur de ska samarbeta och fördela sina resurser på ett bättre sätt på förskolan. Om de däremot sagt att de av olika skäl behöver arbeta mer med sin barngrupp inomhus hade det varit svårare att anmärka... Jag tycker definitivt att du ska ta upp dina synpunkter med rektorn om det inte hjälper att prata med personalen. Men först kanske du kan kolla runt lite med övriga föräldrar vad de tycker, kanske kan du föra upp frågan på ett föräldramöte?Som sagts ovan finns det inte angivet i läroplanen hur mycket barnen ska vara ute men nedan har jag klippt in ett par stycken från Lpfö 98 som kanske kan vara till hjälp i diskussionerna.Övriga argument bör ju vara att utevistelse gör barnen mindre sjuka (om det nu är så jobbigt för personalen att ta ut barnen har de förmodligen på tok för stor barngrupp för sina lokaler = mycket bakterier i omlopp) och dessutom behöver de komma ut för att utveckla sin motorik.Lycka till i argumenterandet!"Förskolan skall lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro skall prägla förskolans verksamhet. Förskolan skall medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten skall hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid.""Förskolan skall erbjuda barnen en i förhållande till deras ålder och vistelsetid väl avvägd dagsrytm och miljö. Såväl omvårdnad och omsorg som vila och andra aktiviteter skall vägas samman på ett balanserat sätt. Barnen skall kunna växla mellan olika aktiviteter under dagen. Verksamheten skall ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inomhus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö."
    Stort tack för att du tog dig tid att ge mig argument
  • Silverkatten06
    mry skrev 2008-10-01 11:02:31 följande:
    i min sons dagis är dem ute minst 5 timmar om dagen. tycker det är för mycket. min son har blivit jätte tor och röd om kinderna. jag har lämnat en kräm som personalen kan smörja in med, men jag tror inte att de hinner med det.
    Och jag tycker att det låter jättebra! Så olika det kan vara...

Ett tips är att inte smörja honom innan eller under tiden de är ute. Det kan bli värre om man smörjer torr hud och sedan går ut i kylan. Bättre att smörja när de gått in för dagen och/eller innan läggdags..
  • Kangkurr

5 timmar? Är det ur&skur? annars låter det väldigt mycket.. De kan ju aldrig hinna göra någonting inne, måla, pyssla läsa böcker osv. Efter våran morgonsamling hinner vi max vara ute 1,5 timme innan det är dags för lunch. Sen är det läs och sovvila för barnen och mellanmål. Vi går ut efter klockan tre och då beror det ju på hur länge barnen är kvar på e.m. Så ett barn som är kvar till kl 17:00 har hunnit vara ute högst 3,5 timme på en dag. Till vintern blir det ännu mindre på grund av att påklädningen tar mkt mer tid och att man ibland stannar inne på eftermiddagen på grund av kyla och mörker.
    Men förmiddagen är vi i stort sett alltid ute (stannar kanske inne 3-4 dagar per termin beroende på snöstorm eller om vi har ordnat något speciellt för barnen, t.ex disco.

Svar på tråden Finns det reglerat i läroplanen hur mycket man ska vara ute på förskolan?