• Cissela

Vad bjuder ni på när det är barnkalas?

Någon som har tips på enkel (och gärna billig ) men god mat till barnkalas. Det har kört ihop sej lite så jag är inte hemma dagen innan kalaset, däremot är mina tonårstjejer det och bakar gärna ngt.

Först ska vi ha barnkalas mellan 14-16. Bara fika eller liknande tänkte jag.

Kl 17 kommer lite släkt och då vill jag ha någon enklare varm mat(gärna ngt som kan förberedas innan). Sedan blir det tårta.

• Svar på tråden Vad bjuder ni på när det är barnkalas?
  • Piipis

Tacopaj.. Går utmärkt att göra iordning dagen innan och slänga in i ugnen innan gästerna kommer.. Servera med sallad å andra tillbehör efter smak.

• Silverkatten06

Vi har sommarbarn och har då alltid fika med tårta, bullar och kakor och sedan grillar vi korv - Mycket enkelt och mycket uppskattat. Går ju lika bra att steka/koka korv på spisen också.

Annars är ju pajer, lasagne och pastasallader lätt om man är många...

• MammaMilla

När släkten kommer kan du bjuda på tacos, där går t ju allt att förbereda. På barnkalaset räcker det med fika, men det är ju vad jag tycker

• Cissela

Tack för svaren, gärna felr.

Ni har inte recept på tacopaj? Lät väldigt bra.

• Piipis

bara göra ett vanligt pajskal, steka köttfärsen med tacokryddan som vanligt. ha eventuellt i hackad tomat om det passar i smaken. Häll i köttfärsen i skalet å häll över lätt creme fraise och riven ost.. grädda!!!

• Guido

alltid poppis med vanlig vaniljglass o olika tillbehör som strössel, chokladsås, maränger, vispgrädde mm. Min erfarenhet är att barn genrellt inte är så förtjusta i tårta men gärna äter glass. Är också lätt att plocka in o ut. Så får de också bygga lite själva med tillbehören. Bra också att ha kokt korv m bröd, kanske framåt eftermiddagen om det drar ut på tiden?
    Till vuxna brukar jag göra ungsbakad lax. Är hur enkelt som helsts och den sköter sig själv i ugnen. Köp laxfilé och sätt bara in den i ugnen på låg värme - typ 125 grader. Kokt potatis och kall sås till som man gör i förväg. Jag brukar göra en sås med kesella 10% , örtsalt och riven pepparrot. Grönsakt till kan vara sockerärtor eller vanliga ärtor. Den maten gillar också barnen - även om de inte tar av såsen förstås;)

• Piipis

medans den är varm så trycker du ner några trekantiga nachochips. färdigt.

• Elli47

Enligt önskemål från barnen så är det tårta, kakor, frukt och korv med bröd samt godispåse.

• Evangeline72

Först hade vi korv med bröd, sedan blev det tårta och kakor med saft. Det var vår 3 åriga dotter själv som fick välja vad hon ville bjuda på. Förra året valde hon glass istället för tårta. Då hade vi lite olika såser, strössel och frukter till glassen.

• Jambosana

Vi bjuder på bullar och tårta. Sen fiskdamm. Vi har haft kalas mellan 14-16 och de är mest intresserade av att leka iallafall, så vi har inte så mycket fikabröd eller mat.

På kvällen när några av släkten är kvar kör vi oftast en bulgursallad eller ngn typ av gryta (tar inte lång tida tta förbereda och kan sen stå och puttra utan att man behöver bry sig... )

Svar på tråden Vad bjuder ni på när det är barnkalas?