• AnetteGunnarsson

Vad kollar de på 18-månaders kontrollen?????

Tjena!

Ja vad är det dom kollar på 18 månaders kontrollen???
    Läst om att dom ska stapla klossar, kan alla det?

Tack för svar!!

• Svar på tråden Vad kollar de på 18-månaders kontrollen?????
  • FredrikaS

hmm tja dem kollar väl motoriken på nått sätt.. lukaz fick några bilar att leka med o sen en krita så skulle han måla lite om han ville!
    och så frågade hon var olika kroppsdelar satt.. vilket jag tyckte var skumt för det var ju kunskap liksom, om man lärt sitt barn sånt kanske han vet men inte annars.. men hon frågade oss om vi tyckte han pratade nått och sådär..

~ * Lukaz 060819 och BF Lillebror 081129 * ~
  • Lilla Mimsan

Klossar att leka med och rit (=måla) är väl ganska lika och har med motorik att göra. Och kroppsdelar. Och ungefär hur många ord. Hur många föräldrar brukar inte fråga vad magen är..

• FredrikaS

jo nån kroppsdel kanske..
    men sånt har inte vi pratat om för än nu typ.. idag kan han typ alla yttre delar iaf..
    men magen är nog en sån där grej många kanske leker med på skötbordet eller så

Lilla Mimsan skrev 2008-10-01 10:56:02 följande:
    Klossar att leka med och rit (=måla) är väl ganska lika och har med motorik att göra. Och kroppsdelar. Och ungefär hur många ord. Hur många föräldrar brukar inte fråga vad magen är..
  • LickMeUp

lillkillen kastar alla kritor och pennor runt sig, eller så äter han upp dom
    klossar har han inga att stapla här hemma
    han vet typ vart näsan är...

så han får väl underkänt och vi blir hänvisade till en specialpedagog eller nåt

ÄH.. alla barn gör allt i sin egen takt så hetsa inte upp er över dessa kontroller. bvc är experter på att få föräldrar att känna dåligt samvete

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Lilla Mimsan

Jag tror att de kollar att de tar tag i sakerna och pillar med dem. Tror vår dotter faktiskt hellere klämde på pappas näsa Vårt BVC är faktiskt inte ett av dem utan de gör verkligen att varje förälder känner sig speciell vilket är så skönt!

• FredrikaS

tja alltså det är väl lite att kolla i stora drag.. inte kolla om ungstackarn kan måla mona lisa direkt! men om barnet bara sitter och kollar rätt ut i luften, inte kan gräppa nån leksak eller knappt säger ett ord eller alltihopa så är det förmodligen nått som är inte som vanligt.. (man ska inte säga att det är fel, för jag anser inte att några barn är fel på faktiskt)

barnen behöver liksom inte vara byggingenjörer, konstnärer eller experter på männskliig anatomi direkt.. men som lite rutinkoll sådär så att barnet går framåt iaf.. min son har tex varit väldigt sen i prat, eftersom jag var ensam o han inte hörde folk prata säkrskilt ofta hela sitt första år, men det har han ju tagit ikapp nu.. oj jösses vad han har kommit i kapp! men en kompis dotter snackade ju rtkigt långa meningar vid 15 månader liksom! inte klokt!

Svar på tråden Vad kollar de på 18-månaders kontrollen?????