• Spindelskratt

Hur ska vi lösa vårt golvproblem i köket - Köket rasar ihop snart! Hjälp!

Snälla någon som vet hur vi ska lösa vårt golvproblem i köket.

Under våra skåp idag finns det inget kakelgolv, det är bara öppet golv liksom. Hittade en lös platta som vi variväg med igår på runt 20ställen både kakelbutiker o golvläggare för råd. Alla sa samma sak. Det går inte att få tag i den sortens platta vi har idag. Och det går inte heller att knacka loss de vi har för att fylla ut med.

Vi har även golvvärme under.

Fick föslag att fylla ut med andra plattor i annan färg. Men det blir nog inget snyggt...

Bilder på vårt kök hittar ni här.
    www.lolla.se/kok.htm

Någon som kan hjälpa o komma med förslag är jag tacksam.

• Svar på tråden Hur ska vi lösa vårt golvproblem i köket - Köket rasar ihop snart! Hjälp!
  • meimei

Syns plattorna under skåpen?
    Däremot såg jag på bilderna att det saknas plattor där ni rivit valvet. Det blir nog ganska svårt att få till det där om man inte skall använda andra klinker plattor av annat utseende och kanske kommer det att se "konstigt" ut. Om man vill ha klinkergolvet kvar kanske man ändå skall gå på det sista och lägga dit andra plattor. Det finns kakelfärg som man kan måla på kakel. Jag vet inte hur bra det håller på golv. Kanske finns någon stark klarlack man kan använda ovanpå om det behövs. Är det besvärligt att byta golv, skulle jag
    1. Lyssna med en färgaffär angående att måla det "lagade golvet"
    2. lägga på en linoliummatta ovanpå golvet.

• Spindelskratt

Under skåpen finns inga plattor. Vi räknade med att behöva ca 15 nya för att täcka upp där det saknas.
    Bra tips att kolla med kakelfärg, ska kolla upp det.

Funkar det att lägga på linoliummatta när man har golvvärme?

meimei skrev 2008-10-01 10:56:11 följande:
    Syns plattorna under skåpen?Däremot såg jag på bilderna att det saknas plattor där ni rivit valvet. Det blir nog ganska svårt att få till det där om man inte skall använda andra klinker plattor av annat utseende och kanske kommer det att se "konstigt" ut. Om man vill ha klinkergolvet kvar kanske man ändå skall gå på det sista och lägga dit andra plattor. Det finns kakelfärg som man kan måla på kakel. Jag vet inte hur bra det håller på golv. Kanske finns någon stark klarlack man kan använda ovanpå om det behövs. Är det besvärligt att byta golv, skulle jag 1. Lyssna med en färgaffär angående att måla det "lagade golvet"2. lägga på en linoliummatta ovanpå golvet.
  • Becker

Hade du inte kollat med ett 20 tal "kakelbutiker" och golvläggare tyckte jag du skrev. Ändå vill du ha råd från FL?
    Förstår inte varför du är så känslig när det gäller att lägga dit någon annan liknande platta istället. Köket ser ju inget vidare ut för övrigt, så vad har du att förlora??

• Spindelskratt

Känslig?1 Njae, men att höra sig för är väl aldrig fel, eller hur?!
    Att lägga dit en annan färg som blir i "L" format känns ju inte snyggt, eller hur?!
    Att köket ser hemskt ut vet vi klart o väl om, alla skisser är ju klara bara golvet som strular då.

Becker skrev 2008-10-01 14:19:15 följande:
    Hade du inte kollat med ett 20 tal "kakelbutiker" och golvläggare tyckte jag du skrev. Ändå vill du ha råd från FL?Förstår inte varför du är så känslig när det gäller att lägga dit någon annan liknande platta istället. Köket ser ju inget vidare ut för övrigt, så vad har du att förlora??
  • War

Underbart hur du rackar ner på ditt stackars kök, hoppas du är nöjdare med resten av ditt hus.

• meimei

Jag vet faktiskt inte om man kan lägga ett linoliumgolv över med tanke på värmeslingorna, men det borde kanske de som säljer sådana golv veta.

Jag tycker ialla fall att ert kök ser ganska hemtrevligt ut även om det kan behöva piffas till ibland!

• Spindelskratt

Köket är från 70talet o har fått nytt golv på 90 talet vi har endast bott i huset i 2½år. Allt var nytt förutom köket. Det ser hemskt ut o vi var starkt medvetna om att det krävs en del arbete.

war: Varför ljuga, köket är under all kritik det är bara fakta. Hur resten av huset ser ut hör ju inte till saken men det är nytt iaf.

meimei: Är det inte samma som plastgolv då?

• arianne03

Vad sägs om klickgolv från tex IKEA? Det har jag i mitt kök, ovanpå klinkers. Var superlätt att lägga.

OBS! Ni måste kolla så det är ok med golvvärmen

• Tate

Ska ni alltså riva ut köket och bygga ett nytt, och så saknas det golv under de gamla skåpen?

Man kan lägga klinker på klinker - dvs lägga ett nytt golv ovanpå det gamla. Men jag vet inte om det försämrar effekten av golvvärmen, och om det håller bra i längden.

Eller så får ni ju knacka loss plattorna och lägga helt nya.

Svar på tråden Hur ska vi lösa vårt golvproblem i köket - Köket rasar ihop snart! Hjälp!