• MyaZin

Snarkande bebis, täppt i näsan.. Hjälp!

Hej!

Har en dotter som blir 7 veckor imorgon, och ända sedan hon föddes har hon varit jättetäppt i näsan. På BB sa de att det snart skulle gå över av sig självt, men det har det alltså inte gjort. Hedda är både täppt i näsan så att hon blir jättesnorig när hon sover så att vi måste suga rent flera gånger per natt, men hon är också täppt i själva svalget eller hur jag nu ska förklara.. När hon till exempel ska ta luft snabbt, som när hon skriker eller gråter, så snarkar hon liksom när hon andas in. Det har inget med snor att göra för det händer fast näsborrarna är rena.

Har frågat om detta på BVC flera gånger men jag får bara till svar att Hedda ska ligga i lutning, ha blöta handdukar bredvid hennes säng när hon sover för att öka luftfuktigheten och dessutom droppa bröstmjölk i näsan på henne för att lösa upp snoret. Jag har gjort allt detta och det hjälper inte!! Eller... i och för sig vet jag inte om det skulle vara ännu värre om jag inte gjort detta men det har i alla fall inte tagit bort problemet.

Nu har problemet förvärrats också, för jag har slutat amma och kommer alltså inte kunna droppa bröstmjölk i näsan på Hedda så mycket längre till (har fryst in, men inte så mycket). Därför har jag provat Renässans näsdroppar för spädbarn, men efter att Hedda blött näsblod tre gånger vågar jag inte fortsätta trots att BVC säger att det är OK.

Ja, ni hör ju att jag skulle behöva lite tips å råd. Tror ni att det växer bort så att jag bara ska vänta, eller?? Hur gör ni när era barn är täppta?? Hon blir ju så ledsen när hon vaknar för att hon inte får tillräckligt med luft! Hjälp!

//My

• Svar på tråden Snarkande bebis, täppt i näsan.. Hjälp!
  • anne82

min son va hemskt täppt i näsan första halvåret.då luftvägarna va pyttesmå.
    jag använde koksalt varenda natt.
    det hjälpte lite grann iallafall,nästäppan berodde delvis på att vi hade hund+torr luft i sovrummet!
    inget som jag visste
    nästappan fortsatte och han fick också torrhosta efter nån månad tills vi sålde hunden.anade fortfarande inte allergi.vi köpte marsviner i vintras,det blev värre med hostan och nästappan då förstod jag att min son va allergisk och strax därfter reagerade han mycket starkt på pollen också..idag är han 18mån.

• Jenny

Usch - min Alice har det likadant sedan 1½-2 veckor tillbaka. Hoppas verkligen inte att hon är pälsdjursallergiker uten att det bara är snuva. (Vi har både hund o två katter...)

• MyaZin

Även om det skulle vara skönt att veta vad det är håller jag tummarna för att det inte är allergi! Är ju lite extra rädd för det eftersom jag inte ammar, för bröstmjölk ska ju minska risken för allergi...

• MyaZin

Puff puff...

... någon som har några råd??

• anne82

Jag ammade dygnet runt i 7mån,men pojken fick allergi ändå
    men efter 3 mån åldern borde det ju bli bättre tycker man.i början har dom ju jätte småluftrör så man förstår ju att dom fort blir täppta,men det bör ju släppa ändå och bli bättre.har du använt spray eller pipetter?då du provade koksalt.

• MyaZin

Jag har använt pipett både till koksaltet och bröstmjölken. Fick en med hem från BB, men kanske skulle prova spray?

• MyaZin

Alltså inte till bröstmjölken...

• jina

Min tjej (nu snart 4mån.) har varit nässtäppt sedan BB. Hårda bobbor som inte kom ut ens när hon nös. Nezeril var det enda som hjälpte någorlunda men de är ju vanebildande. Senare har jag varje natt fått ta först Renässans och sen en nässug (köpt på Babyland 29.50). Det blev ju som ett "lock" i näsborren och hon kunde inte amma ordentligt och skrek av förtvivlan. Har hört att detta skulle bero på att de sväljer fel och får mjölk upp i näsan. Kan stämma för hon fick ständigt "kallsupar" och satte i halsen. Droppa bröstmjölk verkar ju inte vara så bra och funkade absolut inte för oss. Det var ju helt igenproppat. Så här har det varit VARJE natt i snart 4 månader alltså. Nu har hon blivit förkyld och då är det annat med löst snor istället. Stackarn vet inget annat än att man är på hennes stackars näsa ständigt men vad gör man-ungen måste ju få luft.
    P.S Vi har också allergier från båda håll men det ska väl inte visa sig så tidigt och redan på BB?! Tror mer på den torra luften isåfall för vår del iallafall.

• snoervel

bvc sa att i början KAN de inte ens ha allergi..de utvecklar inte det förrän efter nån månad eller så (kommer inte riktgit ihåg) men det ska jag fråga om igen för jag är nyfiken på om Isabélle ska bli allergisk mot pollen när vi båda är det...

sen sa de att barnen kunde vara rätt rossliga o täppta upp till ETT ÅR!! hur länge som helst men det blir väl bättre med tiden, tycker jag iaf...men som en del skrev så är det säkert kanske inte bra "vanligt" täppt utan nån annan orsak...man måste tydligen vara envis för att de ska ta en på allvar om man vill kolla upp sin bebis

• MyaZin

snoervel:

åh - hoppas på att det INTE ska dröja ett så innan det blir bättre... Nä, jag får ta mig i kragen o KRÄVA att få mer hjälp!!

Håller tummarna att din Isabélle slipper allergi

• MyaZin

ett ÅR ska det förståss vara

Svar på tråden Snarkande bebis, täppt i näsan.. Hjälp!