• Sarge

Har Ni installerat luftvärmepump? Berätta!!!

Hej!

Vi funderar på att sätta in en luft/luftvärmepump i vårt hus & vill gärna höra om era erfarenheter!
    Vi har ett 70-talshus med direktverkande el..

Vilket märke har Ni valt?
    Hur upplever Ni inomhusklimatet i jämförelse med tidigare?
    Låter den mkt?
    Har Ni sparat mycket pengar?
    Vad kostade installationen?
    osv osv
    tacksam för tips & erfarenheter!

/Sarge

• Svar på tråden Har Ni installerat luftvärmepump? Berätta!!!
  • ElinC

Jag hänger på här för vi går i samma funderingar som TS. Nått jag kan tillägga på frågelistan om det är ok?

Måste man ha öppen planlösning för att det ska funka? Hur är det med tvåplanshus?

• Sarge

Välkommen!

Hoppas att vi får svar på våra frågor!

• CarlHerman

Jag undrar samma sak. Vi funderar på en luftvärmepump från panasonic som man kan köpa billigare via ikea family, vet inte alls om den är bra så vi ska kolla runt lite.

• Miss Lau

Vi har inte installerat vår själva utan den satt här när vi flyttade in. Men antagligen sparar den en del el för vi förbrukar mindre el i vårt nuvarande radhus på 155 kvm än vad vi gjorde i vårt gamla radhus på 102 kvm (direktverkande el i båda).

Men jag tycker att den låter för mycket, inte högt men det är ett ständigt ljud som jag retar mig på otroligt! Vår sitter på nerevåningen under trappen och tanken är att den varma luften ska sprida sig även till ovanvåningen men det fungerar väl inte så jättebra direkt...

• Silverkatten06

Vi har nyligen flyttat till ett hus med luftvärmepump, den är ju väldigt bra rent ekonomiskt, men jag håller med Valmar - den låter! Det är inget högt ljud, men ett konstant surr som retar mig..

• Vickyoxd

Har inte svar på alla frågor men vi har precis köpt en, får den installerad nästa vecka.. Valde en Sanyo 126 tror ja den hette.. 20 000:- med installation. Valde mellan den och IVT:s (tror ja den andra hette).  Den här är tystare än den andra och så hade den ett bättre col- värde tror ja det hette... Något man skulle jämföra..

Vi har 2 plans radhus o kommer sätta en ventil mellan vårt innersta rum o vard. rum, andra här har sagt att det hjälper mycket.. Då kan luften cirkulera lättare..

Alla säger ju att det drar ner massor på el-räkningen så vi bestämde oss för att köpa en..
    Kanske ja va till lite hjälp i allafallGlad
    Hoppas ni hittar nå'n oxå!!

• Joonas

Man kan jämföra just ljudnivån på de olika pumparna, det står angivet hur många decibel de är på inne- resp. utedelen. Vi har en som är ganska tyst, jag stör mig i alla fall inte alls på den. Vi har en Mitsubishi, heavy industries, srk35zd-s.

• ElinC

Hur mycket kostar elen för en pump i månaden? Billigare än direktel säger ju alla. Men vi eldar med vet just nu och vill bara ha ett komplement när man åker bort och så... Nån som vet vad ni betalar ungefär?

• Wojtan

Hej

Här ska ni få svar på det mesta av era frågor. Jobbar med just detta och kan ganska mycket!

Viktigast när ni väljer vilket märke ni ska ha är att vända sig till de "stora" och beprövade pumparna, typ Sanyo, Panasonic, IVT, Mitcsubishi, Daikin.
    Dessa pumpar är testade och kontrollerade.
    Välj sedan en återförsäljare som samarbetar med Ackrediterat bolag, alt monterar själva.

Dessa pumpar sparar väldigt mycket pengar om ni väljer rätt maskin, får de rätt placerade och monterade.
    Besparing kan ligga mellan 40-60 % av den förbrukningen du har idag.
    Låt säga att du förbrukar ca 25 000 kW/ år.
    I en familj med 3 barn går ca 4 000 kW till hushållsströ och detta kan man inte spara in. Du har då va 21 000 kW kvar och av dessa kan du spara 40 - 60%.

Med tanke på hur mycket man kan spara bör man inte vara "dumsnål" vid sitt inköp. Möjligen kan du spara någon 1000 lapp för att köpa en billig pump på pall och montera själv MEN det kan kosta dig dyrt i längden.
    Att montera en värmepump själv är dessutom olagligt!

Jag svarar gärna på mer frågor, men nu ska jag gå och äta lunch!

// Åsa

wojtansblogg.blogg.se

• Miss Lau
    ElinC skrev 2008-10-01 12:15:42 följande:
    Hur mycket kostar elen för en pump i månaden? Billigare än direktel säger ju alla. Men vi eldar med vet just nu och vill bara ha ett komplement när man åker bort och så... Nån som vet vad ni betalar ungefär?
    Vår el kostar i snitt 1600 kr/mån om man räknar på helår. Då är det uppvärming och hushållsel för vårt radhus på 155 kvm.
Svar på tråden Har Ni installerat luftvärmepump? Berätta!!!