• Fiajia

Skyddad SGI 6 mån innan BF - fråga

Hej!
    Jag har hört lite olika (från FK!) vad som eg. gäller sex månader innan BF. Jag har fattat det som att SGIn är skyddad/låst från och med 6 månader innan BF. Nu undrar jag om det gäller följande fall:

* har ett barn sen tidigare, har arbetat 75% och fyllt upp med 25% FP för att behålla SGIn (så långt inga problem)

* kan jag 6 mån innan BF för ett syskon fortsätta arbeta 75 % (eller tom. gå ner i arbetstid, tänker t.ex. på att man kanske vill vara ledig t.ex. 2 veckor innan BF) MEN sluta fylla upp med 25 % FP, och då ÄNDÅ behålla SGIn?

Anledningen till att jag undrar är att jag har hört från ett håll att regeln om att SGIn är skyddad endast gäller om man går ner i arbetstid från 100% (dvs. inte från t.ex. 75% som ju jag undrar över). Å andra sidan sa en annan person på FK att det gäller i ovanstående fall. Suck, varför säger de olika?!

Vet någon säkert vad som gäller? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skyddad SGI 6 mån innan BF - fråga
  • DIVGRL

Ring igen till Fk och be få prata med en handläggare. Skriv ner handläggarens namn och datum o tid. På så vis har du "bevis" om de skulle säga något annat sen...

• Janje

Är själv i samma situation och har fått besked på att jag INTE kan gå ner i arbetstid utan att fylla upp helt med föräldrapenning. Men gör som du fick förslag på, be att få prata med en handläggare som jobbar med föräldrapenning, ta det inte med kundtjänst.

• Fiajia

Svaret att jag INTE kunde gå ner i tid utan att fortsätta fylla på med FP fick jag ena gången jag ringde (utan att uppge vem jag var). Svaret att det var helt ok. att SGIn är skyddad även om jag inte fortsätter fylla ut med FP (vill inte slösa fler dagar) fick jag när jag uppgett personnr. (dock av en annan person på FK). Jag bad henne skicka ett intyg, men jag känner mig ändå osäker på vad som eg. gäller.

Det skulle ju kännas otroligt trist om jag släpper FP-delen nu och det visar sig att SGIn sjunker, när jag nu fyllt upp i över 2 år redan...

Janje: hur mycket arbetar du? 75 % också och fyller upp eller? Hur tänker du göra?

Fler som vet?

• Fiajia

Puffar upp... Ni som väntar andra, tredje barnet, någon som varit i den här sitsen?

• Solregnsnö

Till mig svarade de att jag var tvungen att fylla med FP dagar till 100 Ptocent tills bebisens födelse. Jobbade också 75 Procent och 25 Procent FP.

• Fiajia

Suck! Igår fick jag "intyget" som jag bett om, det var bara det att det stod att hon hade sagt fel till mig och att jag, precis som Janje och Solgregnsnö skriver, måste fortsätta fylla upp med 25 % FP fram till barnet föds. Jag tycker det är otroligt dumt! De betonar ju hur viktigt det är att vara lediga med sina barn, om man då har möjligheten att välja att jobba mindre än 100% och spara på ledigheten, varför kan man då inte få göra det utan att straffas med att SGIn sjunker?! Morr!!

Hur tänker ni göra Janje och Solregnsnö, ska ni fortsätta fylla upp? Det känns ju som att man "måste" det nu när man ändå gjort det så länge...

Tack för svaren!

• Jollboll

Jag har gjort som du, fyllt upp med FP. Men hur funkar det om man struntar i att begära ut FP t.ex. 12-6 månader före BF och börjar fylla upp med FP först 6 månader innan BF? Får man lägre SGI då, även om man jobbar 75% och tar ut 25% FP först fr.o.m. 6 månader före BF?

Hmm, blev lite invecklat. Hoppas ni förstår hur jag menar. :)

• Fiajia

Jollboll:
    Är inte helt säker på att jag förstår dig rätt, men jag tror tyvärr att det är så att om man INTE har fyllt upp med FP fram till 6 mån före BF och sedan börjar göra det, så är det "för sent". Då får man den lägre SGIn. Men man vet aldrig med FK... Jag är som sagt jätteupprörd över hur man kan vara tvungen att fortsätta ta ut FP de sex sista månaderna, vad spelar det för roll när jag ändå har samma inkomst ifrån arbete och har fyllt upp till full SGI i flera år. Orättvis, suck.

• Carisma95

Vill bara informera (om ni inte redan vet det) att om ni blir gravida inom 1 år och 9 mån (BF inom 2 år och 6 mån) så skyddas er FP oavsett vad som händer med SGI:n!

Det innebär att ni får samma FP för barn nr 2, men om ni inte skyddat SGI:n (som beskrivet ovan) så får ni ingen sjukpenning eller TFP om ni vill Vabba.

Jollboll:
    Som Fiajia skriver; man kan inte börja skydda sin SGI i efterhand, utan måste göra det direkt efter 1-årsdagen fram till nästa BF.

A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Skyddad SGI 6 mån innan BF - fråga