• scrapparlotta

Frågor om akvarie

Jag har fått ett akvarie utav en som inte ville ha det längre. Jag fick allt. Det är ett på 25 L. Nu är det 9 fiskar i det, hur många kan man ha i ett sånt litet akvarie? Det är en fisk i som är orangeaktig med svarta breda ränder på....hon sa att den äter små sniglar som följer med sten/grus man köper. Stämmer det? Hur gör ni när ni ska ta upp all sten som ligger i botten och rengöra det? Stämmer det att jag ska rengöra filtret i det gamla vattnet? Hon sa det, men det låter lite skumt, det är ju smutsigt....eller? Nåt annat jag ska tänka på?

• Svar på tråden Frågor om akvarie
  • mamma är bäst

Oj! Den orange-svarta som äter sniglar är troligen en praktbotia. Den är en stimfisk (dvs ska ha minst 5 kompisar i karet) och blir stor. Tror att det rekommenderas MINST 200 liter till botian.
    Spontant kan jag säga att INGEN fisk passar i ett 25 liters-akvarium, även om vissa arter funkar. Du ska nog inte köpa några fler än de 9 du redan har. Hellre skaffa ett större kar eller ge bort några fiskar till större hem.

Stenen på botten tar man inte upp, du har en sug (s k hävert) som du liksom "dammsuger" botten med för att få upp den lösa smutsen.
    Ja, det stämmer att filtret ska sköljas i gammalt akvarievatten, annars försvinner alla bakterier och många filterbakterier är nyttiga som hjälper till att bryta ner dåliga bakterier och annan smuts.

Annat att tänka på: Fundera på om du verkligen vill ha ett akvarium, i så fall tycker jag att du ska skaffa ett större, för det där är för litet.

• scrapparlotta

Oj, stackars lilla fisk som vill ha många kompisar...Vad gör jag med den stackaren?? Men hon som vi fick akvariet av har haft den länge....Och jag känner ingen jag kan ge bort den till...

Hävert?? Är det dyrt att köpa?

Det är egentligen för barnens skull som vi tog akvariet. MEN jag har länge velat ha ett, men har inte råd. Därför tyckte vi det var bra när vi fick detta. Varför finns det så små akvarie när det egentligen är för små för fiskar? Det är dyrt med större akvarie va?

• mamma är bäst

Hmm, du kan ju alltid annonsera, bortskänkes till gott hem, typ.. Att ha fått fisken att överleva länge är inte samma sak som att den trivs.
    Jag blev själv pålurad en sådan 54-liters. Den dog dock efter ett tag. Om man har mycket småsniglar kan jag rekommendera en snigelätande snäcka, kostar några tior.

Min hävert kostade 79 kr tror jag, finns troligen både dyrare och billigare.

I min akvariebutik sa de, när jag frågade, att alla akvarier under 50 liter endast är till för yngelakvarium/uppfödning alt. att ha snäckor och räkor i. Fiskar behöver större för att må bra.

Större akarier kostar ju en del. Jag sitter själv som sagt med mitt 54-liters, men vill ha ett större. Köpte det för barnen, men det är jag som har intresset. Letar lite efter större och har hittat ett paketpris på Hornbach, 180-liters med pump, värmare och ljusram för 1399. Det är mitt mål just nu, får se när jag har råd.

• scrapparlotta

Ok, tack för dina snabba svar

Nu tycker jag ju synd om den ensamma stackaren.....Jag vill ju inte att han ska må dåligt. Nu finns det nog inga sniglar i akvariet tror jag. Men dom som hade det förut hade tydligen fått med såna en gång och då köpt denna fisk. Ska höra mig för om det är nån som kan ta den....

Är det jobbigt att sköta ett större akvarie? Finns det nån bra sida på nätet där jag kan spana in större akvarie och läsa lite om det och så?

• Formula

OK, nu tar vi delar av grundkursen här.
    Ett 25-liters är säkert för litet för de fiskar du har. En tumregel som brukar användas är att man kan ha ungefär en centimeter fullvuxen fisk per liter vatten i akvariet. Den tumregeln gäller främst mindre fiskar. Med tanke på att din praktbotia som fullvuxen kan bli runt 20 cm och vill ha stort bottenyta att röra sig på och dessutom helst ska hållas som stimfisk gör att den inte är lämplig i ditt akvarium.
    Däremot kan ditt akvarium utan problem fungera för ett lekpar killifiskar eller slöjkampfiskar. Så det finns fiskar som kan fungera även i små akvarier.

Hur ser dina andra fiskar ut, det skulle hjälpa till om vi kan identifiera vilken/vilka typer av fisk det är för att kunna ge råd.

Har du en värmare i akvariet? Beroende på typ av fisk, och vilken temperatur du har i rummet så kan det behövas.

Skötsel av akvariet:
    Det vanligaste misstaget man som nybörjare gör är att man matar alldeles för mycket vilket oerhört snabbt försämrar vattenkvaliteten. Ge aldrig mer mat än att du kan se att all mat blir uppäten på högst två minuter i ett så litet akvarium. Mata inte mer än en gång per dag. Fiskar är "tillfällighetsätare" och om du av någon anledning inte kan mata en dag så gör det ingenting, och du behöver inte ge dem mer mat dagen efter.

Du ska INTE ta upp allting ur akvariet och göra rent, eller byta ut allt vatten på en gång. Gör i stället regelbundna delvattenbyten på 2-5 liter per gång och "dammsug" gruset i botten på löst skräp samtidigt. Förslagsvis en gång i veckan. Rengör samtidigt filtermediat. Det kan du göra i det vattnet du tappar ur akvariet. Du kan även göra det i kranvattnet om det inte är kraftigt klorerat, då den största mängden bakterier som ingår i att bryta ner ammoniak till nitrit och nitrit till nitrat sitter på gruskornen och på andra ytor i akvariet och inte på mediat i ett som jag antar relativt litet patronfilter. (Ammoniak och nitrit är dödligt för fiskar även i mycket små mängder, medans nitrat inte är farligt om inte koncentrationen blir för hög. Det är främst för att hålla nitrat-halten på en acceptabel nivå som man gör delvattenbytena.)

Att hitta "billiga" begagnade akvarier brukar inte vara ett problem. Och som "mamma är bäst" skrivit tidigare: Det är mycket lättare att sköta ett större akvarium eftersom det inte är lika känsligt för svängningar i balansen. Du bör kunna hitta ett akvarium på runt 100 liter inklusive tillbehör för under 500 kronor utan att behöva leta för länge. Och skötseln tar inte mer tid för ett större akvarium än för ett mindre utan snarast mindre tid.

Sniglarna den förre ägaren fick i akvariet kom säkert med växter, och inte med sand som hade köpts.

Nu har jag säkert glömt hälften, men kom gärna med fler frågor, och försök att beskriva de fiskar du har nu så kan vi förhoppningsvis komma med fler tips.

• scrapparlotta

Formula:

Tusen tack för all info....försöker läsa och lära mig. Jag förstår att det är för litet jag har nu, tycker det är synd att förra ägaren har haft fiskarna så länge i sånt litet akvarie. Jag ska verkligen försöka skaffa mig ett större så fort som möjligt.

Dom övriga fiskarna är:
    2 neontetra
    4 st fiskar som ser ut som små abborrar nästan. Lite silveraktiga....svårt att förklara. Dom är väldigt snabba, speciellt när dom får mat....Attans vad snabba dom är upp till ytan för att äta...
    1 som ser ut som en neontetra fast den är oragne istället
    1 vit fisk som är en typ av algätare......

Det där med nitrit/nitrat.....det är inte bra att ha det i vattnet eller? Har jag fattat rätt? Vi har egen brunn och när vi fick barn så fick vi testa vattnet. Och då hade vi för mycket av antingen nitrit eller nitrat, kommer inte ihåg vilket det var. Detta fick inte barnen dricka under 1 års ålder......Så det är inte bra för fiskarna då eller?

När du skriver "damsuga" bottnen...är det med en sån där hävert som "mamma är bäst" skriver om? Kan man damsuga med den i vattnet då eller?
    Det var lite av det jag kom på att fråga om nu.....tack för att ni hjälper mig att få ett bra och fungerande akvarie såsmåning om....

• Udda

Men en tanke som dyker upp nu - får man ens ha 25 liters kar nu för tiden???

• scrapparlotta
    Udda skrev 2008-10-01 21:03:34 följande:
    Men en tanke som dyker upp nu - får man ens ha 25 liters kar nu för tiden???
    Usch, nu känner jag mig väldigt dum och elak som har dom stackars fiskarna i det lilla akvariet.....Jag som har varit så glad över dom små fiskarna.....för att inte tala om hur glad barnen här är över fiskarna. Men nu känner jag mig som en djurplågare.....
  • Udda

Men du har inte möjlighet att köpa ett litet större då?? Kanske 75?? Dom är ju inte alls dyra å så får firrarna det lite större!!

Svar på tråden Frågor om akvarie