• Anonym (funderar)

Efter bodelning...

behöver jag betala mer skatt?

Det ligger till så här:

Jag och min sambo ska separera. Han ska köpa ut mig från huset som vi äger till hälften var. Huset värde har ökat från inköpspriset 2270000 till 3100000. Vi har lån på 1580000.
    Eftersom han har satt in pengar i huset från början (ca 830000 vilka vi inte har skrivit papper på)så har han kommit med ett förslag på 400000:-. Men jag kommer att yrka på 500000, enligt min advokat har jag rätt till ca 670 000 kronor.

Jag undrar om jag behöver betala mer skatt på den summa som vi så småningom har kommit överens om i bodelningen?

(Vi har en son tillsammans, detta ska tilläggas)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Efter bodelning...
  • Anonym (funderar)

puff

• Miss Lau

Nej, någon skatt behöver du inte betala.

• cast77

Jo du låter ju han köpa av dig lagfarten på huset och om det är på mer än ni har lagt ut för huset ink köpeskillingen så blir det ju en vinst för dig. En vinst genererar alltid en skatt.

Frågan är hur du får fram att han skall ge dig så mycket pengar?

Ni har lån på 1 580 000kr (halva lånet var?) Den tar han över.
    Han har lagt in 830 000 i huset.

Det som skall delas som jag får det till är 690 000kr (310000-1580000-830000=690 000) och det delas på två (vilket blir 345000kr var....? Hur får ni fram de andra siffrorna?

• Miss Lau
    cast77 skrev 2008-10-02 11:16:57 följande:
    Jo du låter ju han köpa av dig lagfarten på huset och om det är på mer än ni har lagt ut för huset ink köpeskillingen så blir det ju en vinst för dig. En vinst genererar alltid en skatt.Frågan är hur du får fram att han skall ge dig så mycket pengar?Ni har lån på 1 580 000kr (halva lånet var?) Den tar han över.Han har lagt in 830 000 i huset.Det som skall delas som jag får det till är 690 000kr (310000-1580000-830000=690 000) och det delas på två (vilket blir 345000kr var....? Hur får ni fram de andra siffrorna?
    Att bodela en fastighet och att sälja den är två olika saker. Vid en bodelning tar man hänsyn till den latenta kapitalvinstbeskattningen genom att den dras av från värdet. TS kommer alltså få betala sin del genom att hon får mindre vid separationen.

TS-Jag gjorde en snabb uträkning och fick det till att du har rätt till ca 600.000 kr. Man kan räkna lite olika och beroende på om ni gjort några större renoveringar och liknande kan summan variera. Din advokat har säkert räknat rätt
  • Anonym (funderar)

Ja, vi har inget samboavtal där det står om de här 830000 kronorna.

Min advokat har räknat av på kapitalvinstskatt och mäklararvode.

Däremot frågade hon om han hade något uppskov på huset. Han gick nämligen i vinst med de här 830000 kronorna då han sålde sin förra lägenhet. Har uppskovet någon betydelse i bodelningen?

• cast77

Jo självklart är det kapital vinstskatt men det är ju samma pengar. Hon får inte ut dessa pengar. Men TS förstår jag dig rätt? Tänker du inte låta honom få sina 830 000?

• Anonym (funderar)

Eftersom vi har barn ihop och han är en höginkomstintagare, och jag en medelinkomstintagare så vill jag ha lite mer än vad jag hade fått om vi hade skrivit ett samboavtal på de 830000 kronorna. Nu har vi inte gjort det, samt att jag ska starta ett liv i en storstad så då tycker jag att han får ta att han blir av med lite pengar.

• Miss Lau

Anonym (funderar) skrev 2008-10-02 16:44:32 följande:

Däremot frågade hon om han hade något uppskov på huset. Han gick nämligen i vinst med de här 830000 kronorna då han sålde sin förra lägenhet. Har uppskovet någon betydelse i bodelningen?
    Ja, om de pengarna kommer från en tidigare vinst innebär det med all förmodan att de ska beskattas en dag.

Den dagen din sambo säljer er nuvarande fastighet kommer han alltså att förutom att skatta på den direkta vinsten på huset även betala den uppskjutna skatten på den tidigare vinsten (på de 830.000). Det innebär lite mindre pengar till dig vid bodelningen.

Och TS jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du "tar" det du har rätt till. Sambolagen är en skyddslagstiftning som är tänkt att skydda den "fattiga" vid en separation.
  • Anonym (funderar)

Valmar: Tack! Det behövde jag höra! Klart man funderar på om man gör rätt. Men jag anser att situationen förändras när man har barn gemensamt och då måste man tänka bortom pengarna och istället använda dom för att trygga barnets framtid både hos MAMMA och hos PAPPA.

Tack för alla svar!

Kram från mig!

Svar på tråden Efter bodelning...