• Chi

Min dotter äter hår

Som rubriken lyder så har min dotter på snart 3 år börjat med en konstig/äcklig ovana. Hon äter hårstrån som hon hittar lite varstans. Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta. Försöker förklara för henne att det är äckligt och att hon kan göra sig illa (skära sig i munnen) men hon bara svarar med att "Man får äta hår". Vet inte hur jag ska få stopp på galenskaperna. Några tips, snälla!!!

• Svar på tråden Min dotter äter hår
  • kaksmulan

ha ha ha! Det låter som en klockren treåring!

Jo, säger min dotter, man FÅR slicka på handtag!

Man kan verkligen bli galen för mindre, eller hur?! Jag önskar att jag hade något tips att ge dig. Fast är du verkligen säker på att man kan skära sig i munnen om man äter hår? Det tror faktiskt inte jag

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Chi

Använder nog det mest för att hon kanske ska bli avskräckt. Men det är ju snuskigt!!!! Slicka på handtag, det var något nytt. Vet inte vilket som är värst.

• kaksmulan

Nä, hu *ryser*
    Jag vill inte tänka på vilka bakterier det är på dörrarna överallt. Det är inte bara hemma hon kan slicka. Hårätning är också superäckligt. Men jag antar att vi får trösta oss med att det hela stärker deras immunförsvar!

• Chi

Det som inte dödar, härdar! Eller?

• kaksmulan
    Chi skrev 2008-10-01 14:05:48 följande:
    Det som inte dödar, härdar! Eller?
    exakt! Men shit vad äckligt...
    Ellendellen har iofs alltid varit en sån som stoppar ALLT i munnen. Grus, sniglar, spindlar, kattjox (usch, vill inte ens skriva ut det) från sandlådan, fimpar (som hon hittat på stranden). Usch usch usch. Aldra värsta gången var ändå för två år sen när första snön kom. Hon kröp som mest då och var drygt 11 månader tror jag. När första snön kom så hade alla smådjur inte hunnit komma i dvala och vår katt lämnade döda sorkar och möss utanför vår dörr i massor! Vi kunde plocka bort 8-9 st varje morgon. En morgon så smet katten in och ingen märkte vad han hade i munnen. Eller, jo, Ellendellen märkte det förståss. Kröp fram och hämtade det som var där och....

Som tur var så såg Felixen det och ropade:
    -Mamma, Ellendellen har en av Max råttor, får hon det? Jag och maken fick panik och rusade dit. I och för sig så var sorken helt hel (inget blod någon stanns) och den var ren och fin i pälsen och såg frisk ut. Dessutom brukar katter inte ta sjuka djur och då jag har jobbat med försöksdjur så har jag lite koll på hur friska gnagare ser ut. Men ändå. Gissa om vi hade bebissanering efter det.
  • Chi

Meja hade som liten (läs krypålder) en försmak för sockludd. Förstår inte! Ungen får mat hemma, jag lovar. Det är väl så det ska vara får jag inbilla mig själv. Utforskning via munnen. Å andra sidan så blir det ju rent hemma

• Zickim
    Hej
    Jag ser att inlägget är gammalt men jag chansar att skriva iaf...
    Jag blev så glad när jag äntligen hittade nån annan som har/hade samma problem...min nyblivna 3 åring har ätit hår i över 1 års tid... det är hår som han hittar i tex soffan, på kläder osv...han drar inte av håret från sej själv (tänkte först om han led av trichotillomani) men kan t.o.m i sömnen dra hår av mej om vi ligger bredvid varann och stoppa i munnen... jag vet inte vad jag ska göra.... 
    Hur är det med ditt barn idag, har hårätandet fortsatt?? Nån som har tips?

MVH/ En orolig mamma
Svar på tråden Min dotter äter hår