• Annaluskan

Salladsbuffé - Ditt bästa recept

Jag vickar i köket på en förskola. Mina föregångare har infört salladsbiffé före varje lunch serveras, och det har resulterat i att barnen lär sig äta alla sorters grönsaker och även bönor och liknande. Nu har jag inte SÅ brett register med spännande grönsaks/bönblandningar men det lilla jag gjort uppskattas enormt. Så jag försöker ha en eller flera nya grejjer på salladsbordet varje vecka.

Finns det några smaskiga recept där ute? Enkelt och gott.

Här e exempel på vad vi har på bordet förutom det vanligaste:

Potatissallad med ruccola och oliver.
    Marinerade bönor/kikärter
    Rostade kikärter
    Torkade äpplen
    Russin
    Hallon
    Keso med oliver och fetaost

Ja kommer inte på nåt mer på sekunden men snälla kom med tips!!!

• Svar på tråden Salladsbuffé - Ditt bästa recept
  • Annaluskan

Jo bönsallader har jag gjort åxå nån... mixade bönor och tomat med litegranna färsk lök... lätt vinägrett... Smaskens. Barnen på detta dagis ÄLSKAR bönor. Knäppa barn höll jag på å säga, alltså jag älskar det ju själv såklart men aldrig när jag var barn. ;)

• Ceca

Kidneybönor, rödlök och hackad tomat, olivolja, vinäger salt och peppar. Behöver inte ha lök i.

pasta, sallad med makaroner, purjo, morötter lite cremefraish och kryddor i

kronärtskockshjärtan (finns på burk), dela i fyra delar, lite citron, olivolja, salt och peppar

pizza sallad, blanda i lite morötter i vitkålen också

• Annaluskan

Tacktack! Det översta låter lite som det jag brukar göra...

PAstasalladen låter kul, ska jag prova.

Kronärtskockshjärtan gillar jag själv så solklart kör vi på det.

Pizzsalladen har jag redan varje dag, den e svingo. Med lite morot, paprika och purjo i. Smask!

Tackaaar! Mera?

• Ceca

Kom på några till Vet inte vad du har för budget men jag skriver så har du tips iallafall

Vita bönor ( cannelloni) , soltorkade tomater och ruccola.

Stekta färska championer, pressa i lime och vitlök när du steker dom. Så goda men jag vet inte vad du har för budget.

Rostade grönsaker i ugn, tomat, parika, morot, palsternacka, vitlök, rosmarin och olivolja.

• Annaluskan

Det är en EXTREMT låg budget vi har men det går ihop ändå! Uppåt 15 sorters grönsaker/bönor och annat på salladsbuffén och huvudrätten är ändå lagad helt utan halvfabrikat... man kan helt klart göra fantastisk mat på låg budget.

Alla de där grejjerna lät smaskens. Rostade grönsaker/rotfrukter i ugn har jag gjort som huvudrätt, med ägg som tillbehör. Hade även i champinjon och aubergine. SMASK!

Champinjoner är ju ibland billiga så det ska vi åxå prova och soltorkat och ruccola låter HELT klart som nåt som passar mig!!!

Återigen TACK!

• Annaluskan

Vi har för övrigt Quinoa och linser som ett stadigtvarande inlägg på salladsbordet. Gott men lite tråkigt som det är tycker jag.... Jag provade marinera de gröna linserna efter att ha kokt dem i buljong och det blev jättegott!

• TinaElisabeth

Här kommer ett höjdartips! Vi hade det på salladsbordet i min gamla skola och det var smaskens!

Bulgur, finhackad rödlök, gröna sojabönor (säljs frysta) och om man vill finhackade soltorkade tomater. Häll på lite balsamvinäger och olivolja, bara en gnutta för smakens skull.

• artan060914

taboule (osäker på stavningen)
    Allt ska vara fin hackat!
    bulgur, paprika, gurka, färsk mynta, rödlök, färsk persilja.
    Gör en marinad på olja, vinäger och citron sop.
    Recepten varierar men det är super gott!!

Marinerade champinjoner:
    Skivade färska champinjoner, chilisås, sweet chili sås, persilja och vitlök.
    Det ska vara mycket sås! Låt stå ca 1 dygn.

Vitkål med lingonsylt.
    Strimla vitkål och blanda med lingonsylt.

Marinerade bönor.

vitkål med ananas.

krämiga pasta sallader.

Tomat med lök och mozzarella med en basilika marinad över. MUMS!!

Grekisk sallad:
    Grönsallad med feta ost och oliver.

Skulle kunna fortsätta timmar till Älskar salladsbuffeer!! 

Mammas tjejer!!
  • artan060914

Strimlade morötter, ananas i bitar och russin.

Cloe slaw med 2 olika varianter.

Nr 1: Vitkål, morötter finstrimlat,persilja, chilisås, majonäs, sop, gräddfil/creme fraich.

Nr 2: Vitkål, morötter finstrimlat, persilja, majonäs, dijonsenap, gräddfil, sop.

Haricovert med en god marinad.

Potatis sallad, krämig och fransk.

Jag tycker att man ska använda sig av kyckling, skinka, tonfisk, ris, potatis och pasta.

Brukar variera varje dag, kokar alltid lite ris eller pasta om det inte finns kvar från dagen innan. Sparar rester till dagen efter bara för att kunna ha på salladen.
    Tex om det är panerad fisk med kokt potatis dagen innan (hackar i mindre bitar), det sparar jag och gör en röra med gräddfil, majonäs, citron, fisk krydda, dill och sop.

Jätte gott!!

Älskar smaker därav mycket marinader men självklart måste det finnas naturella vanliga sallader oxå! 

Nu får jag nog sluta annars får jag inget gjort idag!!!

Mammas tjejer!!
  • Elisabeth1979

couscous med små bitar av gurka, apelsin, russin, smulad fetaost

Svar på tråden Salladsbuffé - Ditt bästa recept